Citat:
Ursprungligen postat av
Kungenshora
Jag tror 99,99% av befolkningen tycker att Robin inte ska få gå fri mer.
Jag tycker inte han skulle ha släppts ut efter kidnappningen 2019.
Regeringen har snart en förvaringslag och det vore väl praktiskt om man kunde använda den på kidnappare.
Tyvärr tror jag att den kommer användas på fel personer, det var väl det som hände förut när förvaringsdom fanns?
Jag har inte hört något om att kidnappning ska ge förvaringsdom så såna här typer som misslyckas på första försöket kommer nog släppas ut och lyckas senare, som Robin.
Säkerhetsförvaring skall främst rikta sig mot grova återfallsförbrytare eller seriebrottslingar (likt Hagamannen, Nytorgsmannen och Gryningspyromanen). Vid säkerhetsförvaring skall domstolen fastställa en minimitid (minst 4 års fängelse) och en maxtid som kommer att vara 4-6 år utöver minimitiden (dvs en maxtid på minst 10 år och max 24 år). När denna tid passerat så kan åklagare, i särskilda fall där återfallsrisken är hög, ansöka om att förlänga maxtiden med 3 år (åt gången). Denna ansökan skall då prövas av domstol.
I detta fallet är säkerhetsförvaring en ickefråga och kan inte ens tillämpas på gärningsmannen ifråga. Detta eftersom att personer som begår, eller återfaller i, mord fortsatt kommer dömas till vanliga fängelsestraff. Säkerhetsförvaring skall alltså inte ersätta livstidsstraffet och heller inte anses vara ett högre/hårdare straff än livstid. Ser man dessutom till fallet där han dömdes för
Medhjälp till människorov så var ju det varken återfall i brott eller seriebrottslighet. Så varför man ö.h.t diskuterar detta fallet och säkerhetsförvaring är för mig en gåta...