Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-03, 10:25
Medlem
Aakkes avatar
https://www.svtplay.se/dokument-inifran-hatet

Undersökande dokumentärserie

Joakim Lundell är en av Sveriges nya makthavare. I mer än tio år har han delat sitt liv och sin vardag med publiken genom sina allt större konton på sociala medier. Men vem är han egentligen? Vad är sant och vad är falskt om hans uppmärksammade barndom? Och vad hände när Joakim Lundell och hans bror blev fiender - och Sveriges största Youtubedrama briserade?

Tydligen en riktig vattendelare och kioskvältar från SVT där de låter parten, som Jockeboy svartmålat(?) i sin självbiografi "Monster" från 2017, komma till tals.

SVT säger att det inte finns bevis för Joakim Lundells berättelser om övergrepp samtidigt som Jockeboy använt sig utav annan media för att hävda sin sak.

Jockeboy har bett SVT ta ner dokumentären inom 24h dvs innan 3/12-2025 slut.

Samtidigt har det haglat in anmälningar från Jockeboys fanbase till Granskningsnämnden:

https://www.svt.se/kultur/rekordmanga-anmalningar-mot-lundell-dokumentar

Kommande avsnitt 2(av 3)kommer 9/12 kl 20 på SVT och SVTplay, där SVT säger sig ha ännu mer att lägga fram.

Mer info ca 17min in:

https://www.svtplay.se/video/jaky4NJ/aktuellt/igar-21-00?video=visa

Vem gör rätt och vem gör fel?
Senast redigerad av Aakke 2025-12-03 kl. 10:42.
Citera
2025-12-03, 10:36
Medlem
Han är en lögnare av stora format, och har byggt sin image på falskhet.

I del 2 blir det ännu mer tydligt och i del 3 rasar hela korthuset
Citera
2025-12-03, 10:40
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Finns redan tråd.
(FB) Skvaller om Joakim "Jockiboi" Lundell (f.d. Berg)
Denna tråd är om Jockeboi inte om själva dokumentären.

Där är flera influensertrådar som går ihop till denna dokumentär, Moderatorer är välkomna att radera denna tråd om så önskas.
Senast redigerad av Aakke 2025-12-03 kl. 10:42.
Citera
2025-12-03, 12:14
Medlem
Dom fans som har anmält till granskningsnämnden, vad är det dom anmäler ?
På vilka grunder ?
Citera
2025-12-03, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Dom fans som har anmält till granskningsnämnden, vad är det dom anmäler ?
På vilka grunder ?
Faktan passar inte deras världsbild.
Citera
2025-12-03, 12:18
Medlem
Upplyftens avatar
" Joakim Lundell är en av Sveriges nya makthavare. I mer än tio år har han delat sitt liv och sin vardag med publiken genom sina allt större konton på sociala medier. Men vem är han egentligen? "

Aldrig hört talas om den här liraren , verkar vara en bland många därute i fablernas klickhorornas värld

Hur gamla är dom som följer honom ?
Senast redigerad av Upplyften 2025-12-03 kl. 12:20.
Citera
2025-12-03, 12:18
Medlem
lyktstolpes avatar
Vilken Freakshow som spelas upp, känns som man ser hur brallan åker ner på sektledaren samtidigt som sektmedlemmarna försvarar.

Wacko?

Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
" Joakim Lundell är en av Sveriges nya makthavare. I mer än tio år har han delat sitt liv och sin vardag med publiken genom sina allt större konton på sociala medier. Men vem är han egentligen? "

Aldrig hört talas om den här liraren , verkar vara en bland många olika bluffmakare

Idag är de flesta i 25års åldern, livetshårdaskola. De har följt honom slaviskt senaste 10åren.
Senast redigerad av lyktstolpe 2025-12-03 kl. 12:27.
Citera
2025-12-03, 12:21
Medlem
Gandalf.1s avatar
Ärligt talat är det någon som är förvånad över att Jocke Lundell är en mytoman och har ett extremt stort behov av att skapa och få uppmärksamhet. Både Jonna men framför allt Jocke har ju konstant sökt uppmärksamhet och fått det genom att delta i alla möjliga sammanhang och lyckas fånga framför allt den yngre generationens uppmärksamhet. I alla fall så blir inte jag förvånad när det uppdagas att Jocke har ljugit om sin så kallade svåra uppväxt. Det är vi jävligt många som har haft. Men nu visar det sig att det mesta tycks endast ha förekommit i Jockes fantasi hjärna. Så det lär bli intressant och se när detta luftslott nu kommer rasa samman och vad Jocke då kommer hitta på för att rättfärdiga sina lögner och få ny uppmärksamhet.
Citera
2025-12-03, 13:12
Medlem
Jag tolkar, efter avsnitt 1, att han liksom många äldre syskon blir svartsjuk på dom yngre, ny(ss)födda, då dessa får och behöver mer uppmärksamhet, känner det som att mamma "sviker" honom.
Senast redigerad av tjanska 2025-12-03 kl. 13:14.
Citera
2025-12-03, 13:15
Medlem
Marimus avatar
Det är ett intressant ämne, och det klyver mig.

Innan jag hämtade upp mina BUP-journaler för ca 3 år sedan hade jag inte kunnat påstå att journalerna skulle styrka min redogörelse för min uppväxt. Inte heller efter att jag läst dem kan jag påstå det.

Jag fick en smärre identitetskris när jag läste och var tvungen att ringa min mor och dubbelkolla om hon tror på det vi pratat om sedan vi kom loss. Nu finns det inte så mycket dokumenterat om mig och dokumentationen börjar försiktigt och öppet för att senare lägga mycket vikt på min pappas synvinkel på saker och ting. Exempelvis att jag troligen uttrycker vissa saker för att jag vill bli populär i skolan.

Under våra möten kände jag ganska omgående inget förtroende för de personer vi träffade på BUP. Och de brukade fråga vid flera tillfällen (med föräldrarna i rummet) om jag ville att bara jag och dem skulle prata, men jag upplevde det som direkt livshotande att svara ja på den frågan eftersom min pappa då inte kunde höra vad jag sade och inte.

Det är väldigt mycket av det som jag utsattes för som inte står med där, och det är en sorglig läsning om hur man försökte bekräfta uppgifterna som kommit fram genom att pressa min mor - som diplomatiskt nog svarade att hon såklart inte kunde veta då hon inte sett det med egna ögon (hade skilda föräldrar).

Jag tror att allting kompliceras av att tiden går. Jag har inget behov av att konfrontera någon av mina skadevållare från barndomen, men även på den tiden då det pratades om fysisk misshandel så förnekades det strängt. Visst, det var andra i rummet då. Flera år senare fick jag ett förlåt över mail utan att veta exakt vad innebörden i dem orden innefattar.

Det finns inga domar eller undersökningar kring min misshandel, men det betyder inte att den inte skett.

Min poäng är hursomhelst att denna diskussion väcker oro och rädsla även hos någon som mig, jag pratar öppet och obekymrat om det jag varit med om - men jag skulle inte kunna visa journaler eller domar som styrker det jag påstår.

Samtidigt hade jag inte suttit och påstått att jag hade kunnat det. Hos en offentlig person som troligen är van att bli ifrågasatt måste det varit skönt att kunna yttra dem orden för att få slut på en konversation, och samtidigt i ens egen verklighet tycker man sig se innebörden av det som finns dokumenterat på ett annat sätt och där blir det nog mycket svårt att kunna övertygas om något annat då det ligger oerhört stor identitet och självkännedom i dem minnena.

Likväl är det oerhört tragiskt att det finns människor som anklagas, där deras upplevelser är något annat.

Allt försvåras också mellan två vuxna individer som skall reda ut det hela eftersom det är svårt att förhålla sig till att den ena parten var ett barn.
Citera
2025-12-03, 13:35
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften

Aldrig hört talas om den här liraren , verkar vara en bland många därute i fablernas klickhorornas värld

Det är nog främst yngre men uppenbarligen några hundra som vet att man kan anmäla SVT.
Filmen han var producent till 2022 Feed var rätt ok för att vara svensk.

https://www.imdb.com/title/tt20782072/?ref_=ext_shr
Citera
2025-12-03, 13:59
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Jag har lite svårt att förstå varför denna människa med familj är så intressanta för folk??? Samma med typ Wahlgrens, vad gör dessa som skapar ett intresse förutom att bara existera och leva hela sitt liv på nätet? Producerar de något som är fantastiskt eller vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in