Citat:
Ursprungligen postat av
PappaTribe
Det är ett klassiskt pundarbeteende att skylla ifrån sig att sitt knark skulle vara lagligt det har ingenting med denna kontext att göra öht men hon kände att det var viktigt att få med att det var lagligt för då är det inte lika farligt eller?
Som gammal tablettmissbrukare av samma anledning så ser och hör man beteendemönstret,
Sen är det ju jätteroligt att föräldrarna skulle vara bra och nyktra när i princip hela familjen har haft drogproblem.
Människor som lever med stark smärta ser ingen annan lösning än att ta dessa beroendeframkallande opioider som man måste ta mer och mer av för att lindra den fysiska smärtan, för att sen bli fast i missbruk. Jag dömer inte de som hamnar i detta, och har själv ingen erfarenhet av missbruk. Men att döma alla dem som har hamnat i missbruk pga av allt för stor fysisk smärta för dem att leva under, jag har förståelse istället för att det kan bli så. Whiplashskador är smärtsamt att leva med, jag har träffat dem som råkat ut för detta.
Själv har jag en känsla av att du är en riktig pundare och knarkare, och därför har en annan bevekelsegrund till tablettmissbruk. Beteendemönster kan ju vara överensstämmande men orsakerna till tablettmissbruket olika. Mamman har erkänt ett missbruk av opioider flera år efter att Jocke flyttade, jag har träffat helt vanliga svenssons som har hamnat i opioidmissbruk och de använder inte ord som pundare och knarkare. Däremot använder dom som varit i missbruksmiljöerna dessa ord, så du har säkert erfarenhet av detta. men att förringa henne känns inte rätt i min värld.
Jocke är gravt störd, det är ju lätt att se. Att andra syskon inom familjen hamnat fel utan att ha Jockes grundläggande problematik är ju tragiskt, men skyll inte det på mamman. Finns många maskrosbarn som haft det svårt i sin barndom och som hamnar i fel kretsar pga kaotisk och dysfunktionell hemmiljö, men som kan återhämta sig efter tonåren och välja en annan väg i livet. Det handlar om mognad och personlighet.