2025-12-03, 09:32
Medlem
slutaletas avatar
Haft bundet ett par år när det var billigt under pandemin annars rörligt i 15 år. Har man sparkapital och under 70% belåningsgrad så är det bara att köra rörligt.
Citera
2025-12-03, 10:27
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Precis.

Vad man egentligen gör när man binder räntan är att gambla om att man är bättre än banken på matematik samt att förutspå kommande ränteutveckling.

Banken jobbar ju med detta professionellt och har hela avdelningar som inte gör annat än att bevaka omvärldsläget, ekonomin och politiken och sitta och räkna på olika scenarier.

Ovanpå den fasta räntan de kommer fram till lägger de sedan på en riskmarginal ifall de har lite fel samt en vinstmarginal för att tjäna på affären. Så priset för kunden ligger ovanför den egentliga räntebanan.

Så man ska se bundet som en sovgott-försäkring, inte en pengamaskin. Man kan också se det som ett lotteri där det fanns vinstlotter 2021 men aldrig annars.

Kort sagt, man binder för att veta priset och skydda sig mot svängningar om man inte tål eller gillar sådana. Inte för att göra klipp.

Det är så jag tänker också, banken har såklart i sin prissättning bakat in alla aktuella prognoser samt även tagit höjd för osäkerheten i dessa, så ser liksom inte att det kan bli en långsiktig vinstaffär att binda, det är bättre att köra på billigaste möjliga ränta och se till att man har en buffert för framtida räntehöjningar. Om sådana sker så jämnar det ut sig om om det inte blev nån höjning så kan man behålla bufferten och lägga den på annat.

Självklart var det en annan sak under nollränteperioden där alla räntor var mycket låga, men å andra sidan så är det rätt få som vet säkert att man kommer bo i samma bostad i typ 10 år så även om räntan var låg så kan man inte binda upp sig för länge, tänker speciellt om man är ung och byter bostad regelbundet då behovet av större finns om man bildar familj.
Citera
2025-12-03, 10:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Man kan se kostnaden för bindande som en sorts försäkringskostnad där man försäkrar sig en tid mot större uppgång. Det finns för många ett värde i förutsägbarhet också.

Ja det är ju så, har man istället en buffert som man kan ta av så blir det billigare, på samma sätt som det är bättre att strunta i alla försäkringar som inte är obligatoriska och se till att ha ett sparkapital själv om nåt händer.

Den där försäkringen är ju dock dyr, för lån med längre löptider så rör det sig ofta om +1 procentenhet mot kortare och det gör ju rätt mycket på ett större lån.
Citera
2025-12-03, 10:43
Medlem
Kaffemedaffes avatar
På samma sätt som en hemförsäkring "alltid" är en dålig affär, ja. Så är det.
Citera
2025-12-03, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
6 tillfällen är ju rätt många ändå, och det behöver ju inte vara exakt heller. Band man 10 år inom 5 år innan 2022 så tjänade man på det. En lucka på 5 år alltså att "pricka rätt"

Men ja, över lång tid är det i regel så, men föredrar bundet ändå. Senaste lånet band jag på 10 år och amorterar av det på samma tid. Jag vet exakt vad det kostar och slipper bry mig det minst om lånet tills det är betalt. Inga flyttplaner heller.

Det är samma retorik som att säga att; ”Ja, om du hade köpt Nvidia vid rätt tidpunkt så hade du gjort 2000% i vinst.”

Jag hade huslån runt 2008 och band räntan på 5,2%.
Sen sjönk den rörliga räntan ner till 1,8% under de tre åren.
Så det där med att pricka rätt är inte så jävla enkelt.
Citera
2025-12-03, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Gäller det enbart vid önskemål om ökad amortering eller även sänkt (som ju då resulterar i mer ränta för banken)?

Tror sänka går bra så länge man inte går under. Amorteringskravet, men inte helt säker.

Tänkte bara på öka, men man kan ju vilja göra åt andra hållet med.
Citera
2025-12-03, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Lågränteperioden 2015-2021 är ju den extrema tidpunkten i historien, klart det var en bra affär att binda då. Men nu i mer normala ränteperioder så tror jag inte det lönar sig.

Förmodligen är det så, men ingen vet. Har man bundit så vet man vad det kostar. För mig är det värt lite högre kostnad.
Citera
2025-12-03, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är samma retorik som att säga att; ”Ja, om du hade köpt Nvidia vid rätt tidpunkt så hade du gjort 2000% i vinst.”

Jag hade huslån runt 2008 och band räntan på 5,2%.
Sen sjönk den rörliga räntan ner till 1,8% under de tre åren.
Så det där med att pricka rätt är inte så jävla enkelt.

Man kan också se det så här, att om man binder till 1,5% kan man max förlora 1,5% om räntan blir noll, uppåt finns det egentligen inget tak.

Men, ja givetvis ett viss form av lotteri, men 2022 läste man överallt om de kommande räntehöjningarna, men likväl kunde man binda till 1,59. Jag startade mitt garage bygge ett år tidigare just för att undvika den räntehöjning. Där var bankerna riktigt långsamma

Har 3,6 nu på ett lån i 10 år, och slutamortering dåj ag är nöjd med den räntan, går den ner till 1,5 igen så är det så, inget att gräma sig över. Ibland vinner man, ibland förlorar man.
Citera
2025-12-03, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Man ska inte binda för att spara pengar. Man binder för att få en garanterad ränta en viss tid. Säkerhet kostar pengar.

Det är för övrigt precis likadant nu som när Riksbanken hade noll-ränta sist.

Alla förståsigpåare hånade de som band räntan. Ingen kunde förutspå det som skedde då och ingen vet vad som kommer hända de tre närmsta åren.

Vill man ha säkerhet så binder man, vill man maximera sin chans att över tid att ett så billigt bolån som möjligt så väljer man rörligt (men med risken att man kan förlora om räntan går upp).

Varför kan man inte göra både ock?
Du tycker att man inte skall göra det för att spara pengar. Det är en åsikt som får stå för dig.
I mitt tycke är det en självklarhet att få ned räntekostnaden så mycket som möjligt.

Med facit i hand så vann de som band sin ränta när den var som lägst. Men att pricka in det är tämligen svårt.
Jag anser att det är bättre att ha 3-månadersränta och att hela tiden lägga undan pengar som att det vore 4-5% ränta.
Då har man en buffert att ta av ifall räntan sticker än mer.
Citera
2025-12-03, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför kan man inte göra både ock?
Du tycker att man inte skall göra det för att spara pengar. Det är en åsikt som får stå för dig.
I mitt tycke är det en självklarhet att få ned räntekostnaden så mycket som möjligt.

Med facit i hand så vann de som band sin ränta när den var som lägst. Men att pricka in det är tämligen svårt.
Jag anser att det är bättre att ha 3-månadersränta och att hela tiden lägga undan pengar som att det vore 4-5% ränta.
Då har man en buffert att ta av ifall räntan sticker än mer.

Helt rätt och då får du även möjlighet att amortera. (Eller göra annat "kul")
Citera
2025-12-03, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
6 tillfällen är ju rätt många ändå, och det behöver ju inte vara exakt heller. Band man 10 år inom 5 år innan 2022 så tjänade man på det. En lucka på 5 år alltså att "pricka rätt"

Men ja, över lång tid är det i regel så, men föredrar bundet ändå. Senaste lånet band jag på 10 år och amorterar av det på samma tid. Jag vet exakt vad det kostar och slipper bry mig det minst om lånet tills det är betalt. Inga flyttplaner heller.

Nu vet jag inte hur de räknade men binder du för tidigt så får du ligga ute med en högre ränta i flera år då den löpande räntan är lägre.
Således kan du förlora på det ändå om man räknar ihop överräntan som du betalat i onödan innan räntan stack uppåt.

Jag vill dock hävda att den här händelsen med Ukrainakriget en anomali och normalt så rör sig inte räntan på detta sätt. Undersökningen som SVT gjorde är troligen gjord innan 2022, men kommer inte ihåg riktigt.
Citera
2025-12-03, 13:07
Medlem
Tratts avatar
Ja och nej, jag hade min ränta bunden på 1.09% när den rörliga låg på 1.29%. Tänkte om den går lägre är det knappt några pengar jag sparar, men den kan gå upp. Så första året med höga räntor kände jag inte av det.

En bekant bor i en brf som har stora lån, han resonerade att de borde binda delar av lånet, som stötdämpare om/när räntan stiger, enklare att förutse kostnader för föreningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in