2025-12-03, 00:21
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Nej, jag skrev tidigare i tråden att andra utgifter såsom el, överföring, vatten avlopp har blivit såpass dyrt så en räntesänkning inte har så stor betydelse. Jag känner till skuldsättningsnivån ja, har kommenterat det i flera andra trådar.
Räntan har betydelse för företags investeringar och lägre ränta frigör kapital till konsumtion för folk vilket påverkar ekonomin positivt.

Ok. Vi verkar ha rätt lika åsikter… ber om ursäkt för tonen.
Citera
2025-12-03, 00:23
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Tror inte man skiter i det utan ser helheten och rimligen väger man in politiska reformer också. Nu kommer en hel del lättnader som eldar på konsumtion och inflationen så höjning kan det absolut bli som nästa steg. Inflationen var ju direkt kopplad till krig och rusande energipriser.
Hög arbetslöshet och trög bostadsmarknad gör att jag tror att inget händer innan 2027.

Är arbetslösheten så hög egentligen?
Sverige har en rätt stor andel av befolkning som står permanent utanför.

Vad låg den på innan pandemin? 7,5%?
Citera
2025-12-03, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Band mitt på 5 år 2021 till 1,85% det var fint, önskar att jag skulle tagit mkt längre bindningstid då det snart går ut och jag lär ligga runt 3%.

Däremot lär jag köra rörligt ett tag framöver.
1.85% 2021??? Var det en ovanlig bank då? Räntan låg ju då runt 1.10%.
Citera
2025-12-03, 00:33
Medlem
Nej det är inte alltid dåligt, men oftast är det bäst med rörlig.
Personligen hade jag turen att binda mitt dåvarande bolån på 2.3 mille 1.05% 2021 i 3år. En bit in på 2022 började räntan öka och gjorde det länge! Jag betalade ca 2300kr/månad fram till 2024. När den nya räntan kom efter den bundna hade gått ut så ökade kostnaden till drygt 10500kr.... Tjänade många härliga tusenlappar dom åren!
Citera
2025-12-03, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jag har dock alltid förlorat på rörligt har jag noterat
Är det verkligen sant? Du måste haft otrolig tajming, fast åt fel håll då.
Citera
2025-12-03, 05:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Man kan ha tur och binda räntan vid rätt tillfällen hela livet. Men statistiskt sett förlorar du på att binda räntan, på samma sätt som att du förlorar på att ha tusentals försäkringar, binda elpriset och på att ha pengarna på ett räntekonto till låg risk (och låg avkastning).

Du betalar för lägre risk. Men du förlorar på detta över en lång period.

Huset har brunnit ner för vissa, dom är nog glada att dom hade en försäkring. Men för gemene man har husförsäkringen varit en minusaffär.

Just nu finns det massor av människor där ute som stoltserar med sin låga ränta på 5 och 10-åringar till 1-1,5%, men det är ju för att vi går ifrån extremt låga räntor. Omvänt kommer dessa människor vara knäpptysta den dagen räntan hamnar på 0 igen när dom bundit på 4%
0-ränta lär vi dock knappast se under vår livstid igen.

Finns alltid plus och minus. Själv har jag växlat mellan bundet och rörligt. Sticker inte under stol med att det finns komponenter av tur inblandat. En sak är också att man vet aldrig vad man kommer ut till när ett bundet lån går till förfall.
Tycker nog ändå att vi som band räntan år 2021 fick lite av en frispark mot öppet mål. Skillnaden mellan 3 m rörlig och exempelvis en 5 åring handlade om en tiondel hösten 2021. Detta samtidigt som centralbanker runt om i världen pumpat ut mängder av likviditet sedan covid under 1,5 års tid. Prishöjningarna hade redan börjat skönjas. Vet att jag ställde mig frågan hur stor sannolikheten är att räntan går lägre. Vad riskerar jag på att binda? Nästan ingenting. Det blev dock bättre än vad jag vågat hoppats på. Att Ryssland skulle invadera Ukraina fanns nog inte riktigt i min sinnevärld just då. Jag trodde nog att inflationen skulle upp, men inte att den skulle upp till 10%.
Många som hade rörligt ska nog vara väldigt glada att Riksbanken inte tog sitt inflationsmål på allvar eftersom långsiktigt bör styrräntan nämligen ligga på inflationen plus 2%. Då hade vi haft en styrränta på 12% och en rörlig 3 m ränta på ett bostadslån på 14%. Med dagens skuldsättningar hade det närmast runnit blod på gatorna vid de nivåerna.
Citera
2025-12-03, 05:54
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Är det inte så gott som alltid bättre att köra rörligt alt. binda på typ nåt år, än att säkra för en längre löptid? Är ju betydligt bättre att välja billigaste möjliga och lägga motsvarande mellanskillnad varje månad mot om man valt bundet i en egen buffert, som man kan använda om räntorna skulle gå upp. Går de upp så förbrukas bufferten men då man haft billigare räntekostnad fram till dess så vägs det upp mot en högre kostnad kommande tid jämfört mot bundet, så dessa tar ju ut varandra.
Sett över en normal livstid så blir det ju dyrare. Visst är det möjligt att en och annan gör en bättre förutsägelse än bankernas ekonomer vad gäller ränteutvecklingen men det för de flesta vanliga människor är det inget man direkt kan räkna med.

Man kan se kostnaden för bindande som en sorts försäkringskostnad där man försäkrar sig en tid mot större uppgång. Det finns för många ett värde i förutsägbarhet också.
Citera
2025-12-03, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
1.85% 2021??? Var det en ovanlig bank då? Räntan låg ju då runt 1.10%.

Ingen aning, borde varit februari 2021 då den går ut snart i februari, SBAB. Ganska nytt lån iof men tror inte jättemånga kunde binda 5 år mycket lägre även om många säkert kunde till 1,50ish
Citera
2025-12-03, 07:21
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Så sa en släkting till mig, jag lyssnade inte o band den för jag ansåg den va låg.
Sen gick den rörliga upp jättemkt.
Så man får väga risker och timing.
Citera
2025-12-03, 07:54
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Är arbetslösheten så hög egentligen?
Sverige har en rätt stor andel av befolkning som står permanent utanför.

Vad låg den på innan pandemin? 7,5%?

Arbetslösheten dämpar inflationen. Bland inrikes födda så är arbetslösheten väldigt låg enligt SCB. Kanske inte är något man kan göra något åt när folk inte är anställningsbara.
Citera
2025-12-03, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Sett över en normal livstid så blir det ju dyrare. Visst är det möjligt att en och annan gör en bättre förutsägelse än bankernas ekonomer vad gäller ränteutvecklingen men det för de flesta vanliga människor är det inget man direkt kan räkna med.

Man kan se kostnaden för bindande som en sorts försäkringskostnad där man försäkrar sig en tid mot större uppgång. Det finns för många ett värde i förutsägbarhet också.
Precis.

Vad man egentligen gör när man binder räntan är att gambla om att man är bättre än banken på matematik samt att förutspå kommande ränteutveckling.

Banken jobbar ju med detta professionellt och har hela avdelningar som inte gör annat än att bevaka omvärldsläget, ekonomin och politiken och sitta och räkna på olika scenarier.

Ovanpå den fasta räntan de kommer fram till lägger de sedan på en riskmarginal ifall de har lite fel samt en vinstmarginal för att tjäna på affären. Så priset för kunden ligger ovanför den egentliga räntebanan.

Så man ska se bundet som en sovgott-försäkring, inte en pengamaskin. Man kan också se det som ett lotteri där det fanns vinstlotter 2021 men aldrig annars.

Kort sagt, man binder för att veta priset och skydda sig mot svängningar om man inte tål eller gillar sådana. Inte för att göra klipp.
Citera
2025-12-03, 08:15
Medlem
Delad i vad jag tycker om att binda.

Rörligt har visat sig bäst för alla som har goda marginaler att ta toppar i räntan. Det säger väl sig självt att banker gör ett påslag för att försäkra din ränta.

O andra sidan kan man resonera såhär att om jag är ny på bomarknaden och kanske har 85% belåning där 5%+ kan innebära seriösa problem. Kan det vara resonabelt att binda 5 eller 10 år exempelvis. På denna tiden har du fått ofta mellan 15-35% löneökningar eller mer. Vilket innebär att du står bättre rustad för att hantera bolånet med både högre lön och förhoppningsvis 10-20% lägre lån.

För vissa finns det en mental känsla av att man då står torrt för att sedan göra ny bedömning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in