2025-12-03, 13:34
Medlem
fskers avatar
Band mitt på 5 år på 1,13. Så nej.
Citera
2025-12-03, 13:35
Avstängd
Vaddå längre tid - det går ju inte försök bind i 40 år som var amorteringstid på nya bostäder

Jag kan fan inte fatta att villaägarförbundet o konsumentorganisationer inte kräver fast
ränta från start under låns löptid o detsamma leasing

Man skall för helvetes jävlar inte behöva köpa något utan att veta vad det kostar
Citera
2025-12-03, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Lycka till nästa gång....
Citera
2025-12-03, 13:47
Medlem
systems avatar
Citat:
Samma här, typ.
Snart löper lånet ut och då slutbetalar jag, det är inte mycket skuld kvar alls. Räntan får gärna höjas rejält.
Citera
2025-12-03, 13:48
Medlem
YP4XQs avatar
Det är väl försäkringen du betalar för där helt enkelt. Som att ha hel eller halvförsäkrad bil eller bara trafikförsäkring. "Ifall att" kostar.
Citera
2025-12-03, 13:52
Medlem
Ja på lång sikt,, har väl alltid varit billigast i längden med rörlig ränta, kanske inte så lätt med flera miljoner i lån dock.
Citera
2025-12-03, 14:47
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Lycka till nästa gång....

Har amorterat ner till 50% då så tack.
Citera
2025-12-03, 14:55
Medlem
Citat:
Har amorterat ner till 50% då så tack.
Bra jobbat, verkar som man amorterar mer nu efter "krisen" vilket är bra och delvis förklaring att konsumtionen inte ökar trots "mer i plånboken".
När låntagarna känner sig bekväma med sin skuldbörda så kommer konsumtionen igång rejält då man även då får mer pengar över då kostnaden för sitt lägre lån då minskat.
Citera
2025-12-03, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Vaddå längre tid - det går ju inte försök bind i 40 år som var amorteringstid på nya bostäder

Jag kan fan inte fatta att villaägarförbundet o konsumentorganisationer inte kräver fast

Man skall för helvetes jävlar inte behöva köpa något utan att veta vad det kostar

Vad svamlar du om? Danske Bank erbjöd 2,20% på 20 år om man band sig 2021. Banken tar för övrigt ut en räntesats på LÅNADE PENGAR. Betala dina husköp direkt i stället så vet du ju vad kommer att kosta dig.
Citera
2025-12-03, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Nu vet jag inte hur de räknade men binder du för tidigt så får du ligga ute med en högre ränta i flera år då den löpande räntan är lägre.
Således kan du förlora på det ändå om man räknar ihop överräntan som du betalat i onödan innan räntan stack uppåt.

Jag vill dock hävda att den här händelsen med Ukrainakriget en anomali och normalt så rör sig inte räntan på detta sätt. Undersökningen som SVT gjorde är troligen gjord innan 2022, men kommer inte ihåg riktigt.

Så kan det bli, absolut, men skillnaden på rörligt och bundet rörde sig om tiondelar då, och just när jag band det lånet på 1,59 låg det rörliga över 2%, så jag förlorade varje månad fram tills jag låste räntan. Och det var 2021, så även om den rörliga gick under 1,59 var det inte många månader.
Så jag låste räntan för sänka mina kostnader.

Det är inte alltid den långa räntan är lägre än den rörliga vid tillfället när man ska binda.
Citera
2025-12-03, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

Vill du även veta när du köper en bil hur mycket den kommer att kosta exakt i drift och reparationer över en 10-årsperiod?
Citera
2025-12-04, 13:00
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
För de flesta har det visat sig vara lönsamt att ligga rörligt om vi tittar tillbaka men i extremsituationer, som när styrräntan gick från noll till fyra procent fanns det en hel del som hade tur/fattade ett klokt beslut när de band räntan.

Det blir spännande att se vad som händer framåt, när en del bankekonomer tror att riksbanken kommer höja räntan upp till 3 gånger fram till slutet på 2027. Det kan vara klokt att binda även om man får betala en premie för närvarande.
Det är klart det är bäst för de flesta/svennebanan att ha rörligt.

För de flesta är inte smartare än bankernas orakel/spågubbar om framtida ränteutveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in