2025-12-02, 19:09
Medlem
Om man pratar boränta så: finns alltför många fattiglappar nu, som inte klarar en höjd ränta på ett par %. När befolkningen inte kan take it No more, då ska man köra rörligt. Typ nu.
Citera
2025-12-02, 19:15
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Som bekant är ju praktiskt taget alltid ränta på bundet bolån med längre löptider (typ 3, 5, 8, 10 år) högre än räntan på rörligt resp. bundet med kortare löptid (1-2 år).

Bankerna tar ju självklart höjd för osäkerheten ett par år fram, och då ingen vet hur ränteläget kommer gå över ett par år så krävs en marginal i kalkylen. Notera att bankernas bolåneräntor främst styrs av marknadsräntor, inte av Riksbankens styrränta (styrräntan påverkar ju dock marknadsräntorna och spelar då en indirekt roll), så det räcker ej att enbart titta på RB:s prognos (som ju dessutom kan revideras med kort varsel).

Är det inte så gott som alltid bättre att köra rörligt alt. binda på typ nåt år, än att säkra för en längre löptid? Är ju betydligt bättre att välja billigaste möjliga och lägga motsvarande mellanskillnad varje månad mot om man valt bundet i en egen buffert, som man kan använda om räntorna skulle gå upp. Går de upp så förbrukas bufferten men då man haft billigare räntekostnad fram till dess så vägs det upp mot en högre kostnad kommande tid jämfört mot bundet, så dessa tar ju ut varandra.

Saken är ju dock att det inte är säkert att räntorna går upp, och i det läget att de inte gör det så har man ju haft lägre räntekostnad över tid och då byggt upp en buffert som kan gå till annat?

(Detta förutsatt normala räntetider, vilket nollränteperioden inte är. Självklart bra affär att binda om räntan var onormalt låg men jag tror inte det blir nollränta igen.)
Historiskt sett har det visat sig vara bättre med rörlig ränta, men ingen vet ju hur framtiden ser ut. Kunde du binda räntan när det låg på 1-2% för 5-10 år sedan så hade gjort en god affär. Enligt min mening ska man inte binda räntan nödvändigtvis för att försöka "tajma rätt", utan för förutsebarhet. Lyckas man binda den på 2% under en längre period tycker jag det kan vara en god idé för att slippa oförutsebara överraskningar.
Senast redigerad av Libertarismus 2025-12-02 kl. 19:18.
Citera
2025-12-02, 19:25
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag band på 5år sommaren 2020 när den bundna räntan gick under den rörliga (1.35%), tyvärr så gick den ut i somras. Men jag sparade väldigt mycket pengar på det de senaste 5 åren.
Citera
2025-12-02, 19:31
Medlem
Kosmos.s avatar
Beror på om du är smartare än storbankerna att ställa prognos på framtida ränteutveckling.

Själv såg jag framtidsutvecklingen med nollränta var ohållbar vid 2022 och band räntan 5 år på 1.5%

Tror TS att det var ett dåligt val? Sparat ett antal hundra tusen i bara räntor....

Bankerna i hopp om stimulans av ekonomin försöker nu sänka räntorna men det verkar inte hjälpa. Kanske kommer de känna sig tvugna att gå ner under 1% igen...

Jag har svårt att förutse framtida utveckling just nu, det är så många faktorer. Största är väl att USA fortfarande har inflation och att deras utlandsskuld växer snabbt ännu. Den andra faktorn är Ukraina/Ryssland. Sedan massa andra uppstickare som AI, krypto osv. Kan också komma att påverka framtida räntor. Många faktorer....
Senast redigerad av Kosmos. 2025-12-02 kl. 19:38.
Citera
2025-12-02, 19:45
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Om man pratar boränta så: finns alltför många fattiglappar nu, som inte klarar en höjd ränta på ett par %. När befolkningen inte kan take it No more, då ska man köra rörligt. Typ nu.

Exakt. Finns inga marginaler för räntehöjningar nu när konjunkturen går knackigt. Noll anledning att binda och det kan bli så att räntan fortsätter ner ännu mer. Kommer inte bostadsmarknaden igång så kommer man behöva sänka igen.
Citera
2025-12-02, 20:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag band i slutet på 2021 halva lånet på 1,14% i 3 år och den andra hälften på 1,19% i fem år.
Den senare delen går ut här i dagarna. Snabb huvudräkning och jag får det till att jag sparat över 100 tusen på det jmf med om jag haft rörligt. Resonerade väl då att räntan inte kunde gå så mycket lägre och det var riskfritt att binda.
Idag känns läget svårare men utesluter inte alls att man borde binda i alla fall en del. Geopolitisk oro kan lätt trycka upp räntorna till högst obekväma nivåer.
Citera
2025-12-02, 21:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Exakt. Finns inga marginaler för räntehöjningar nu när konjunkturen går knackigt. Noll anledning att binda och det kan bli så att räntan fortsätter ner ännu mer. Kommer inte bostadsmarknaden igång så kommer man behöva sänka igen.

10 åriga obligationsräntan ligger i stigande trend och har inte varit så här hög på två år.

Vad gäller den korta räntan ligger den rätt still, men det är tydligt att marknaden förväntar sig höjningar med start om ett år. Till dess oförändrat. Men visst kan man hoppas på att marknaden har fel, skulle dock inte vara så säker på att vi får lägre räntor. Snarare stagflation i ekonomin och då måste Riksbanken höja.
Citera
2025-12-02, 21:13
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Beror på om du är smartare än storbankerna att ställa prognos på framtida ränteutveckling.

Själv såg jag framtidsutvecklingen med nollränta var ohållbar vid 2022 och band räntan 5 år på 1.5%

Tror TS att det var ett dåligt val? Sparat ett antal hundra tusen i bara räntor....

Bankerna i hopp om stimulans av ekonomin försöker nu sänka räntorna men det verkar inte hjälpa. Kanske kommer de känna sig tvugna att gå ner under 1% igen...

Jag har svårt att förutse framtida utveckling just nu, det är så många faktorer. Största är väl att USA fortfarande har inflation och att deras utlandsskuld växer snabbt ännu. Den andra faktorn är Ukraina/Ryssland. Sedan massa andra uppstickare som AI, krypto osv. Kan också komma att påverka framtida räntor. Många faktorer....

Ja. I en långdragen lågkonjuktur (med inflation) så är väl bunden r:a bättre. Pengar (likvida medel vid en tidpunkt) är en tillgång som blir dyrare (som alla tillgångar) jämfört med nästa års pengar.
Citera
2025-12-02, 21:16
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
10 åriga obligationsräntan ligger i stigande trend och har inte varit så här hög på två år.

Vad gäller den korta räntan ligger den rätt still, men det är tydligt att marknaden förväntar sig höjningar med start om ett år. Till dess oförändrat. Men visst kan man hoppas på att marknaden har fel, skulle dock inte vara så säker på att vi får lägre räntor. Snarare stagflation i ekonomin och då måste Riksbanken höja.

Marknaden tror 2027 men jag är inte så säker på att det inte kommer mer sänkningar. Nu har vatten avlopp el överföring stuckit så räntan är knappast den enda som ska betalas. Jobbskatteavdrag, sänkt moms på mat, ändrade amorteringskrav och kontantinsats, skydd mot skyhöga elpriser är på G.
Tror vi behöver få slut på kriget och Ryssland behöver skicka in gas och olja till Europa som en del av uppgörelsen.
Citera
2025-12-02, 21:17
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Man skall också komma ihåg hur mycket mer man betalar extra tiden till när räntorna kanske går upp, gäller att räkna in hela perioden.

Det är så jag tänker, har man typ 1-2 år med ok räntor sedan går det upp så har man dyr kostnad år 3 så kan det ändå bli billigare totalkostnad än om man bundit i 3 år.
Citera
2025-12-02, 21:18
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Band mitt på 5 år 2021 till 1,85% det var fint, önskar att jag skulle tagit mkt längre bindningstid då det snart går ut och jag lär ligga runt 3%.

Däremot lär jag köra rörligt ett tag framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Över tid är det i regel så, men alla som band för för 4-5 år sen till 1,5% sparade tätt mycket pengar när räntan gick upp till 5%. Det gick att binda 10 år till 1,59 mindre än ett år innan den var upp på över 5%, så bankerna såg inte heller den höjningen komma.

Lågränteperioden 2015-2021 är ju den extrema tidpunkten i historien, klart det var en bra affär att binda då. Men nu i mer normala ränteperioder så tror jag inte det lönar sig.
Citera
2025-12-02, 21:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jag har dock alltid förlorat på rörligt har jag noterat, men en fördel med rörligt är om man vill kunna ändra amorterings takten utan att åka på straffränta.

Gäller det enbart vid önskemål om ökad amortering eller även sänkt (som ju då resulterar i mer ränta för banken)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in