Citat:
Finns många länder du kan flytta till där man inte sover över hos varandra utan att vara gifta, Afghanistan, Iran, Irak är några exempel. Menar du att kvinnor inte blir våldtagna där? För annars verkar ditt inlägg förvirrat. På 1800-talet och en bit in på 1900-talet sov man inte över hos varandra utan att vara gifta, menar du att det inte förekom våldtäkter då?
Jag säger som vanligt att jag tycker att tre år är för mycket för en sådan här våldtäkt, när det ändå funnits någon typ av samtycke eller där mannen lätt kunde tro det. Jag menar, det är inte vettigt att sätta sig i en situation där man blir ensam med en man över natten, om man inte vill ha sex. För då händer det så lätt saker som vem som helst skulle kunna förutse, och sedan straffas mannen så här orimligt hårt...
Jag drar min gamla käpphäst igen, som jag alltid brukar dra i sådana här sammanhang, att vi måste tillbaka till de gamla umgängesformerna, där det var helt otänkbart att en man och en kvinna sov över någonstans tillsammans. Om de inte var gifta eller nära släkt såklart, eller mycket medvetet valde att trotsa den regeln, för att de inte kunde låta bli varandra fast de inte kunde gifta sig av någon anledning.
Om en man ändå hade gett en kvinna ett sådant förslag (får jag sova över hos dig, sista bussen har gått), så hade det betraktats som fruktansvärt oförskämt. Förmodligen hade han fått ett slag i ansiktet av hennes handväska!
Och om en ogift man bjöd en kvinna hem till sig som gäst, så var regeln att det måste finnas minst en annan - äldre - kvinna närvarande. Så då fick han bjuda dit sin mamma eller farmor eller syster exempelvis, eller hon fick ta med sig en lite äldre dam. På den tiden hände inga sådana här våldtäkter, för själva situationen uppstod helt enkelt inte.
Jag drar min gamla käpphäst igen, som jag alltid brukar dra i sådana här sammanhang, att vi måste tillbaka till de gamla umgängesformerna, där det var helt otänkbart att en man och en kvinna sov över någonstans tillsammans. Om de inte var gifta eller nära släkt såklart, eller mycket medvetet valde att trotsa den regeln, för att de inte kunde låta bli varandra fast de inte kunde gifta sig av någon anledning.
Om en man ändå hade gett en kvinna ett sådant förslag (får jag sova över hos dig, sista bussen har gått), så hade det betraktats som fruktansvärt oförskämt. Förmodligen hade han fått ett slag i ansiktet av hennes handväska!
Och om en ogift man bjöd en kvinna hem till sig som gäst, så var regeln att det måste finnas minst en annan - äldre - kvinna närvarande. Så då fick han bjuda dit sin mamma eller farmor eller syster exempelvis, eller hon fick ta med sig en lite äldre dam. På den tiden hände inga sådana här våldtäkter, för själva situationen uppstod helt enkelt inte.
Det handlar helt enkelt om att mannen i detta fall saknar moralisk kompass. Jag har delat säng med kvinnor utan att känt att jag måste pilla i dom eller tjata mig till sex. Tycker att du belyser problemet på ett felaktigt sätt