Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-24, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag säger som vanligt att jag tycker att tre år är för mycket för en sådan här våldtäkt, när det ändå funnits någon typ av samtycke eller där mannen lätt kunde tro det. Jag menar, det är inte vettigt att sätta sig i en situation där man blir ensam med en man över natten, om man inte vill ha sex. För då händer det så lätt saker som vem som helst skulle kunna förutse, och sedan straffas mannen så här orimligt hårt...

Jag drar min gamla käpphäst igen, som jag alltid brukar dra i sådana här sammanhang, att vi måste tillbaka till de gamla umgängesformerna, där det var helt otänkbart att en man och en kvinna sov över någonstans tillsammans. Om de inte var gifta eller nära släkt såklart, eller mycket medvetet valde att trotsa den regeln, för att de inte kunde låta bli varandra fast de inte kunde gifta sig av någon anledning.

Om en man ändå hade gett en kvinna ett sådant förslag (får jag sova över hos dig, sista bussen har gått), så hade det betraktats som fruktansvärt oförskämt. Förmodligen hade han fått ett slag i ansiktet av hennes handväska!

Och om en ogift man bjöd en kvinna hem till sig som gäst, så var regeln att det måste finnas minst en annan - äldre - kvinna närvarande. Så då fick han bjuda dit sin mamma eller farmor eller syster exempelvis, eller hon fick ta med sig en lite äldre dam. På den tiden hände inga sådana här våldtäkter, för själva situationen uppstod helt enkelt inte.
Finns många länder du kan flytta till där man inte sover över hos varandra utan att vara gifta, Afghanistan, Iran, Irak är några exempel. Menar du att kvinnor inte blir våldtagna där? För annars verkar ditt inlägg förvirrat. På 1800-talet och en bit in på 1900-talet sov man inte över hos varandra utan att vara gifta, menar du att det inte förekom våldtäkter då?
Det handlar helt enkelt om att mannen i detta fall saknar moralisk kompass. Jag har delat säng med kvinnor utan att känt att jag måste pilla i dom eller tjata mig till sex. Tycker att du belyser problemet på ett felaktigt sätt
Citera
2025-11-24, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ornu
Ja, hvis han har holdt henne fast og fistet henne, da er straffen grei. Har ikke sett noe FUP ennå, bare gikk utifra trådsanningen om at det kun var tafsing det var snakk om.
Du ska inte skapa dig en uppfattning utifrån vad som skrivs i tråden. Många på flashback har fått för sig att kvinnor anmäler våldtäkt bara för att få ut skadestånd. Visst händer det att så är fallet men det är otroligt sällan utifrån domar. I det här fallet finns det dokumentation där han i princip erkänner att han inte slutade när hon sa nej
Citera
2025-11-24, 07:43
Medlem
Ornus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Du ska inte skapa dig en uppfattning utifrån vad som skrivs i tråden. Många på flashback har fått för sig att kvinnor anmäler våldtäkt bara för att få ut skadestånd. Visst händer det att så är fallet men det är otroligt sällan utifrån domar. I det här fallet finns det dokumentation där han i princip erkänner att han inte slutade när hon sa nej
Vel, må jo lese FUP før jeg kan si noe sikkert. Men sånn det fremstilles i alle fall, hvor hun bød ham med hjem, inviterte ham til å ligge i sengen sin, og så ble tafset på litt mens hun sa nei... det er ikke noen voldtekt i mitt hode i alle fall. Kommer aldri til å være det. Det er to folk som har oppført seg mongolid på hver sin måte. Kunne vært løst med en skjennepreken til begge om å være mer ansvarlige og mindre cp ape. Noe fengsel i 3 år og 200k skadestånd for å ha blitt tafset på litt strider mot ethvert fornuftig menneskes rettsfølelse.
Citera
2025-11-24, 08:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Finns många länder du kan flytta till där man inte sover över hos varandra utan att vara gifta, Afghanistan, Iran, Irak är några exempel. Menar du att kvinnor inte blir våldtagna där? För annars verkar ditt inlägg förvirrat. På 1800-talet och en bit in på 1900-talet sov man inte över hos varandra utan att vara gifta, menar du att det inte förekom våldtäkter då?
Det handlar helt enkelt om att mannen i detta fall saknar moralisk kompass. Jag har delat säng med kvinnor utan att känt att jag måste pilla i dom eller tjata mig till sex. Tycker att du belyser problemet på ett felaktigt sätt

Det är svårare för män att komma åt kvinnor där, med de regler som de har. Och det är väl en av de få fördelarna med de samhällena. Dock måste kvinnor stå ut med sex med sina makar, eftersom kvinnor enligt islam inte kan neka det, och det är ju också en form av våldtäkt. Särskilt om kvinnan tvingades till äktenskapet från början.

Ja, och det är ju bra om män kan låta bli det, men många unga män i sin mest virila ålder KAN inte det, när de har en ung kvinnas varma kropp så nära, och särskilt om de är fulla och konsekvenstänket har försvunnit med promillehalten. Och då kan det hända saker som aldrig skulle ha hänt annars, och som förstör både hans och hennes liv. Vem vill anställa en kille som dömts för våldtäkt, liksom, ens i en bransch som inte handlar om att vårda eller ta hand om tjejer på något sätt? Arbetsgivaren tänker nog "tänk om han våldtar en kvinnlig medarbetare på toaletten, och då blir JAG ansvarig!"

Det bästa är att helt enkelt inte SKAPA sådana situationer (som den i TS) - att vi lär våra döttrar det!

Särskilt som minimistraffet för våldtäkt har höjts till tre år - samtidigt som många åklagare inte skickar ut de riktiga våldtäktsmännen, om man får säga så, d.v.s. överfallsvåldtäktsmännen, som traumatiserar sina offer för livet. (Ja de är så gott som alltid invandrare från Afrika eller Mellanöstern.) Det finns ingen logik i det alls.
Citera
2025-11-24, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det kan han inte gärna gjort då han inte använt våld eller tvång och inte är kapabel att samtycka till frivilligt sex. Det är ju hon som är den nyktra parten och alltså kan samtycka eller inte samtycka och om inte han samtyckt måste det då varit hon som samtyckte eftersom någon måste gjort det, annars kan ju ingen sexakt förekommit.

Edit. Nej, man behöver inte alls vara nästan medvetslös. Det finns många domar som visar att ribban är mycket lägre än så. Det finns inget som hindrar att en person som är i en särskilt utsatt situation deltar aktivt i sexakten.

Nu är du sådär logisk och inte alls fylld av känslor och manshat som man bör vara som jurist.

Om logik och bevis gällde i tingsrätten, hur ska då de arga feministerna kunna leva ut sina fantasier i sitt yrke?
Citera
2025-11-24, 08:21
Medlem
Citat:
Jag säger som vanligt att jag tycker att tre år är för mycket för en sådan här våldtäkt, när det ändå funnits någon typ av samtycke eller där mannen lätt kunde tro det. Jag menar, det är inte vettigt att sätta sig i en situation där man blir ensam med en man över natten, om man inte vill ha sex. För då händer det så lätt saker som vem som helst skulle kunna förutse, och sedan straffas mannen så här orimligt hårt...

Jag drar min gamla käpphäst igen, som jag alltid brukar dra i sådana här sammanhang, att vi måste tillbaka till de gamla umgängesformerna, där det var helt otänkbart att en man och en kvinna sov över någonstans tillsammans. Om de inte var gifta eller nära släkt såklart, eller mycket medvetet valde att trotsa den regeln, för att de inte kunde låta bli varandra fast de inte kunde gifta sig av någon anledning.

Om en man ändå hade gett en kvinna ett sådant förslag (får jag sova över hos dig, sista bussen har gått), så hade det betraktats som fruktansvärt oförskämt. Förmodligen hade han fått ett slag i ansiktet av hennes handväska!

Och om en ogift man bjöd en kvinna hem till sig som gäst, så var regeln att det måste finnas minst en annan - äldre - kvinna närvarande. Så då fick han bjuda dit sin mamma eller farmor eller syster exempelvis, eller hon fick ta med sig en lite äldre dam. På den tiden hände inga sådana här våldtäkter, för själva situationen uppstod helt enkelt inte.
Eftersom andra redan tipsat om länder där det fungerar så som du tycker att det ska fungera och jag redan tjafsat om detta med att sova tillsammans i en anna tråd, skiter jag i den idiotin. Struntar också i jämförelser till en tid då män och kvinnor inte sov ihop och en man inte heller kunde dömas för våldtäkt ifall han våldtog sin fru. Fokuserar istället på en helt annan sak.

Vad menar du med att det funnits någon typ av samtycke? Kvinnan verkar ju varit extremt tydlig med att det var nej som gällde.

Och vad spelar det för roll att mannen ev trodde att det fanns samtycke när det då igen ju framgår väldigt tydligt att kvinnan sagt nej?

Hade mannen bara haft förmåga att fatta att nej betydde nej så hade han sluppits fängelse. Svårare än så är det inte. Han tänkte med kuken och då får han ta konsekvenserna.
Citera
2025-11-24, 08:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Eftersom andra redan tipsat om länder där det fungerar så som du tycker att det ska fungera och jag redan tjafsat om detta med att sova tillsammans i en anna tråd, skiter jag i den idiotin. Struntar också i jämförelser till en tid då män och kvinnor inte sov ihop och en man inte heller kunde dömas för våldtäkt ifall han våldtog sin fru. Fokuserar istället på en helt annan sak.

Vad menar du med att det funnits någon typ av samtycke? Kvinnan verkar ju varit extremt tydlig med att det var nej som gällde.

Och vad spelar det för roll att mannen ev trodde att det fanns samtycke när det då igen ju framgår väldigt tydligt att kvinnan sagt nej?

Hade mannen bara haft förmåga att fatta att nej betydde nej så hade han sluppits fängelse. Svårare än så är det inte. Han tänkte med kuken och då får han ta konsekvenserna.

Jag menar att om man inte är ett barn eller begåvningshandikappad eller en nunna, så VET man vad som kan hända när en man och en kvinna "sover" ensamma tillsammans. Man sätter sig inte i den situationen om man är helt avog till att detta ska hända... Var inte så himla naiv!

Att kvinnan säger nej så där lite låtsasförtjust, hör ju till spelet...

Ja, men vilken ung man gör INTE det när han är på fyllan? Vi måste lära våra döttrar att akta sig för sådant!
Senast redigerad av Merwinna 2025-11-24 kl. 08:30.
Citera
2025-11-24, 08:30
Medlem
Jag uppskattar alltid den undanliggande sexismen, homofobin och rasism som ses på flashback, goddag på er alla yxskaft som tycker att man ska utvisa våldtäktsmän så fort dom är migranter men så fort det handlar om svenska eller ospecificerade män så är det helt plötsligt kvinnans fel och det "förstör mannens liv att sitta i fängelse".
Citera
2025-11-24, 08:37
Medlem
Citat:
Jag menar att om man inte är ett barn eller begåvningshandikappad eller en nunna, så VET man vad som kan hända när en man och en kvinna "sover" ensamma tillsammans. Man sätter sig inte i den situationen om man är helt avog till att detta ska hända... Var inte så himla naiv!

Att kvinnan säger nej så där lite låtsasförtjust, hör ju till spelet...

Ja, men vilken ung man gör INTE det när han är på fyllan? Vi måste lära våra döttrar att akta sig för sådant!
Men det är ju en jävla skillnad. Att veta att man utsätter sig för fara och att man därmed borde agera annorlunda för att skydda sig själv, är ju inte detsamma som att man ger samtycke till det som händer. Vi kan mycket väl tycka att vissa människor som drabbas av brott får skylla sig själva men det innebär väl inte att brottslingar ska frias?

Vad gäller de nej som framförts låter det ju inte heller som att de är låtsasförtjusta. Och visst ska vi lära våra döttrar att vara smarta och akta sig för att hamna i situationer likt den som den här kvinnan hamnade i. Men det är ju ännu bättre om vi lär våra söner vad ett nej betyder samt att om de inte klarar av att förstå ett nej på fyllan, så kan det vara bra att ge fan i att kröka.

Så, kvinnan betedde sig idiotiskt och hon skulle givetvis inte hamnat i samma lägenhet/säng som mannen. Men det är inte olagligt att vara dum. Men det är olagligt att våldta andra människor. Och den största idioten av de här två är ju utan tvekan mannen.
Citera
2025-11-24, 08:46
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornu
Tenk å sende noen i fengsel i tre år for at personen har tafset på deg. Jeg synes det er helt sykt. 3 år er lenge... typ 4-5% av et gjennomsnittlig liv. Jeg hadde blitt besatt av hevntanker, skjønner ikke at disse kvinnfolkene tør, men de belager seg vel på at de fleste menn er fullstendig soja nå.
Håller med.

Visst hon sa nej flera gånger men han fortsatte tafsa, då lämnade hon lägenheten.
Exakt så har hänt flera ggr när jag var 20-30 år.

Skulle aldrig kunna drömma om att sånt skulle kunna leda till våldtäkt och fängelse 20 år senare.

Hade det vart fullbordad våldtäkt kan jag köpa det.

Samhällstjänst och skadestånd hade varit rimligare och även då hade han nog lärt sig sin läxa.
Citera
2025-11-24, 09:03
Medlem
Mercedes avatar
Många i tråden verkar ha missat att det inte var en fullbordad våldtäkt.
Han tafsade, hon fortsatte säga nej, han fortsatte tafsa, hon gick därifrån.

Uppfattar det som att de var hyffsat bra kompisar, troligen har han sovit över flera ggr.

Hon gör rätt i att gå därifrån iom han inte lyssnade på hennes nej, sluta.

Sett till SMSet verkar han vara en idiot, IQ nivån är nog på den nedre skalan.
30 år gammal

Vad jag inte förstår är hur det kunde landa i 3 års fängelse.
Känns som det måste ligga annat bakom med.

Som jag skrev i mitt inlägg innan, det här var ”vardagsmat” på 90-00 talet på krogen och efterfester.
Man gjorde som tjejen i tråden, tog de inte ett nej så gick man därifrån.

Förstår att hon är besviken på sin kompis, men fängelse?
Som sagt, det måste ligga något mer bakom.
Citera
2025-11-24, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zergler
Jag uppskattar alltid den undanliggande sexismen, homofobin och rasism som ses på flashback, goddag på er alla yxskaft som tycker att man ska utvisa våldtäktsmän så fort dom är migranter men så fort det handlar om svenska eller ospecificerade män så är det helt plötsligt kvinnans fel och det "förstör mannens liv att sitta i fängelse".

Vänsterblivna vill aldrig förstå tolkar jag ditt inlägg ovan som. Ingen jävel här anser antagligen att mannen skall få våldta utan repressalier. Här skall såklart vare sig kulturella eller religiösa vanföreställningar spela någon vad avse straff. Det hela som det framställs reser dock den högst relevanta frågeställningen hur jävla korkad man är om man bjuder med hem en människa känd för tidigare sexövergrepp. Inte bara bjuda med hem utan även att dela säng.

Det är lika korkat som att fylla upp Sverige och Europa med sunnimuslimska araber, hazarer, somalier, menaiter och afrikaner och tro/tycka det är något bra som kommer tillföra våra länder något positivt som tex rädda våra pensioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in