2025-11-22, 13:55
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Finns det enligt dig nån kritik mot vänstern som inte är en trollfabrik? Anser du att all kritik mot vänstern är orättfärdig?

Svenska dagbladet bedriver seriös högerjournalistik. Delar inte åsikterna och ställningstaganden i deras opinionsbildning, men de sysslar inte med desinformation i alla fall.
Citera
2025-11-22, 14:00
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiereGoogles
Något som skrämmer mig mer än MSM/public service sätt att vinkla, är antalet människor som tar lobbande influencers ord som sanning.
MSM/Public Service är som demokrati, det är inte bra men det är väldigt mycket bättre än alternativen.

Och alternativet är att sluta ifrågasätta menar du?
Citera
2025-11-22, 14:02
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Henrik Jönsson startar ny mediekanal: 100% en motståndsrörelse med kända programledare som Hanif Bali o Per Gudmundsson med flera.

Dom har en professionell studio och ska konkurrera med msm.

Kommer detta lyckas? Det är ju smart att starta när det är valår.

Först avsnittet kommer den 26/11

https://www.youtube.com/watch?v=_bo9cPmdv_0

Jag har uppfattat honom som en kontrollerad opposition. Talar han om de som verkligen ligger bakom eller säger han bara självklarheter med ny vinkel, i den lilla bubblan som man får diskutera?
Citera
2025-11-22, 14:02
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Mediemyndigheten skriver själva på sin webbsida att dom inte granskar sådana mediekanaler. Kan du ge några exempel på youtubekanaler som granskas?
https://mediemyndigheten.se/anmala-program/
Bläddra ner till flikarna "detta kan vi granska" samt "detta kan vi inte granska".

Jönssons nya projekt ska väl inte bara vara en Youtube-kanal? Min uppfattning är att han lanserat en webbsajt och en hel plattform. Han kan mycket väl ansluta sig till det pressetiska systemet. Dock skulle förmodligen varenda publicering anmälas för grovt förtal och desinformation, så det är förmodligen därför han låter bli. Men det säger ju något om hans "journalistik."
Citera
2025-11-22, 14:04
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Som redan nämnts så blir såna här initiativ ofta till en ekokammare, men redan frälsta (oavsett politisk hemvist) är dock väldigt många så tror denna satsning kommer att funka. Ingen flopp, ingen braksuccé; gå bra. Lite så.

Ja, troligen nåt sånt.

Det mest intressanta är inställningen att dessa röster är en motpol till ”mainstream media” när de i praktiken bara blir ytterligare en del av sagda MSM. Finns liksom inget fritänkande eller vad man nu vill se när det bara är en del av ett redan väletablerat mediabudskap.
Citera
2025-11-22, 14:05
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag har uppfattat honom som en kontrollerad opposition. Talar han om de som verkligen ligger bakom eller säger han bara självklarheter med ny vinkel, i den lilla bubblan som man får diskutera?

Han säger det han får betalt för. När friskoleägare ger honom 2 miljoner i "donationer" >> så pratar han gott om friskolor.
Citera
2025-11-22, 14:14
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ja, troligen nåt sånt.

Det mest intressanta är inställningen att dessa röster är en motpol till ”mainstream media” när de i praktiken bara blir ytterligare en del av sagda MSM. Finns liksom inget fritänkande eller vad man nu vill se när det bara är en del av ett redan väletablerat mediabudskap.

100% motståndsrörelse som sågar public service men som själv står på liberal grund!
Citera
2025-11-22, 14:15
Medlem
Smikes avatar
Om det blir framgångsrikt kan det bidra till vad jag menar vore en sund kompromiss mellan de som vill ha kvar PS och de som vill att Svt läggs ner helt och hållet:

Behåll en slimmad publik servicekanal med neutrala nyheter och samhällsinformation och låt Svt2 bli en betalkanal för de som vill titta på deras underhållningsprogram med mera. Kalla den Svt+ eller dylikt. Kostnaden för den minimala publika servicekanalen skulle gå från drygt 100/månad till kanske 20-30. Svt+ skulle kunna lanseras för typ 79/månad. En effekt av detta skulle bli att Svt kunde släppa sargen och fritt proklamera sig som lutande åt vänster, och de som inte vill ha betalkanalen kan istället abonnera på 100% - en öppet högerlutande kanal.
Citera
2025-11-22, 14:17
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Han säger det han får betalt för. När friskoleägare ger honom 2 miljoner i "donationer" >> så pratar han gott om friskolor.

Jag är för en statlig skola, men finns det friskolor som verkligen fungerar så är jag inte främmande för det. Det sagt, att få donationer är ju sannolikt en viktig del i att överleva som alternativ media. Så länge han tror på det han säger så är väl det på något sätt ok.

Frågan är om han får betalt för att intressegrupper vill tjäna pengar eller om han får betalt för att hålla människor borta från den riktiga sanningen och de verkliga problemen samt orsaker och lösningar av dessa.
Citera
2025-11-22, 14:17
Medlem
Run3s avatar
Folk litar inte längre på regim- och ljugmedia. Bra att det kommer alternativ som Swebbtv, 100%, etc. De fyller ett tomrum som uppstått efter att gammelmedia inte längre går att lita på. Folk är inte dumma, de vill ha riktiga nyheter, och de har genomskådat mainstream-medias lögner.
Citera
2025-11-22, 14:21
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Njä, jag är skeptisk. Känns som ett försök att samla ihop ett Avengers av proffstyckare från högern för att de ska sitta och tycka om saker hela dagarna... sen ska de försöka hålla sams också.

Och hur mycket kan de egentligen variera sitt tyckande? 95% av alla inslag bör gå att ersätta med detta:

"Magda är DUM, Dagostar är JÄTTEDUM och Amanda Lind är JÄTTEDUMAST!"
Citera
2025-11-22, 14:33
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag är för en statlig skola, men finns det friskolor som verkligen fungerar så är jag inte främmande för det. Det sagt, att få donationer är ju sannolikt en viktig del i att överleva som alternativ media. Så länge han tror på det han säger så är väl det på något sätt ok.

Frågan är om han får betalt för att intressegrupper vill tjäna pengar eller om han får betalt för att hålla människor borta från den riktiga sanningen och de verkliga problemen samt orsaker och lösningar av dessa.

När man får betalt för att marknadsföra något så ska man tagga det som reklam, annars är det faktiskt inte okej. Att friskolor dessutom finansieras med skattepengar som borde gå till ungas utbildning, men i det här fallet hamnar på Jönssons konto är förstås korruption på en helt egen nivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in