Citat:
Ursprungligen postat av
Genelkurmay
Detta förutsätter att Ryssland själva menar att NATO skulle vara ett existentiellt hot mot Ryssland eller att kriget skulle vara ett svar på att NATO rent allmänt har som ambition att expandera. Detta faller givetvis på sin egen logik, eftersom fler länder har blivit medlemmar i NATO, utan att Ryssland på något sätt reagerat märkvärdigt. Ryssland gjorde ingen grej av Nordmakedonien, Montenegros, Sveriges eller Finlands medlemskap. Om det nu är som du säger att hela kriget skulle bero på ett narrativ om att Ryssland oroas sig över en NATO expansion, så får du också presentera källor som stödjer denna tes.
Det är inte hållbart att utgå från att "Europa har pengar så det räcker och har förmågan att hjälpa Ukraina i x antal år". Någon gång tryter tålamodet hos folket. Men det tänker du ju givetvis inte på. Folket i USA fick nog och röstade fram Trump. Och du tror på allvar att liknande inte skulle kunna ske i Europa? Ser du inte opinionen i Storbritannien, Frankrike, Tyskland? Är du född igår?
Vad hände med att Ukraina skulle kicka ut den sista ryssen ur Ukraina? Eller att Rysslands ekonomi skulle gå under sommaren 2022? Eller att Putin snart kommer få cancer och dö? Eller att det snart kommer bli en palatskupp i Kreml? Eller att folket i Ryssland fått nog? Inse nu att du svalt för mycket västpropaganda för din egna hälsa. Ukraina är på god väg att tappa 1/5 av sitt territorium. Det är fortfarande mer än 1991 års gränser. Har du svårt att lägga ihop 1+1? Förövrigt tror jag ryssarna skiter fullständigt i om de skulle vara paria.
Haha, vad är din fakta då? Att Ukraina snart kommer få ut den sista ryssen ur Ukraina?
Spelar ingen roll vad ryssen gjort för skit eller inte gjort. Verkligheten är som den är. Ukraina håller på att förlora det här kriget och kommer behöva gå med på ett förnedrande fredsavtal. Att ni fortfarande förnekar detta faktum är underlag för intressant psykologi.
När har jag förnekat att det skulle handla om imperialism? Jag bryr mig inte ett skit vad saker och ting kallas. Jag ger bara uttryck för hur verkligheten ser ut. Sen får du böla hur mycket du vill.
Hahaha du är ju för fan värre ställd än någon kunde ana. Ryssland har sedan dag ett hävdat att kriget beror på NATO:s expansion och att NATO "provocerade fram kriget", och detta har ni Putinrunkare fortsatt att hävda i år efter år. Det är ironiskt att du nu efterfrågar källor på att Ryssland oroar sig för NATO-expansion, samtidigt som du i samma inlägg upprepar den slutsats jag har drivit sedan början: att Ryssland inte bryr sig nämnvärt om expansionen i sig, utan endast om expansion i de stater de själva ser som en del av sin intressesfär. Du har själv bekräftat att NATO-hotet är ett svepskäl, vilket är den centrala punkten i mitt ursprungliga resonemang.
Denna logik är inte västlig propaganda; den är en analys av Rysslands agerande. Genom att du nu bekräftar att de inte reagerade på Finland och Sverige, men agerade militärt i Georgien och Ukraina, har du bevisat att det inte handlar om NATO:s defensiva allians, utan om Rysslands imperialistiska anspråk på sina grannar.
Vad gäller tålamodet och Trumps valseger är det ett legitimt politiskt argument, men det är bara halva sanningen. Att folket i USA och Europa är trötta på kriget är sant. Denna trötthet kan påverka stödet, men det är en politisk utmaning, inte en militär omöjlighet. Du underskattar konsekvent Europas ekonomiska kapacitet. Kontinenten kan, om USA drar sig undan, mobilisera för att täcka det militära gapet – det handlar bara om ett politiskt val att göra det långsiktiga åtagandet. Att européerna smörar för Trump just nu är ett tecken på att de rationellt försöker undvika att behöva bära hela bördan, men det är inte ett bevis på att de är maktlösa om USA drar sig ur. Valet för Europa står mellan att betala för Ukrainas försvar nu, eller att betala tiotals gånger mer för sitt eget försvar mot Ryssland senare. Denna logik kommer tålamodet att vila på.
Ditt försök att avfärda argumenten genom att hänvisa till tidiga felaktiga profetior – ekonomins kollaps, Putins sjukdom eller palatskupper – är ett klassiskt retoriskt grepp som kallas red herring. Ingen av dessa förutsägelser förändrar de kalla, hårda fakta som faktiskt skett:
– Ryssland har begått en oprovocerad aggression mot en stat som aldrig attackerat dem.
– Ryssland har brutit sina egna säkerhetsgarantier och internationell lag.
– Ryssland har lidit katastrofala förluster i manskap och utrustning för att uppnå vad du kallar en strategisk minskning av ambitionen.
För övrigt intressant att ni snackar om felaktiga profetior. Kriget skulle först ta tre dagar. Sen skulle väst fallera under vintern 2022. Sen skulle Ryssland vinna en fantastisk seger efter Paaskivis uttalande 2023 i december. Sen skulle Ryssland vinna efter att Trump satt sig vid förhandlingsbordet våren 2025. Kasta imte sten i glashus ditt äckliga lilla oknullade skadedjur.
Att Ukraina nu kämpar för att undvika att förlora en femtedel av sitt territorium är en förfärlig verklighet, men det är ett resultat av ett angreppskrig och inte ett bevis på att Ukraina inte hade en framtid. Att Ukraina lyckades stoppa Ryssland från att ta Kiev, har sänkt delar av Rysslands Svartahavsflotta och tvingat ut Ryssland från Cherson – trots att de är en bråkdel av Rysslands militära makt – är däremot ett bevis på en motståndskraft som var omöjlig att förutse.
Slutligen, när du säger "Jag bryr mig inte ett skit vad saker och ting kallas. Jag ger bara uttryck för hur verkligheten ser ut," så säger du faktiskt att du är beredd att acceptera aggression och imperialism som en legitim politisk verklighet. Att kalla en imperialistisk invasion för en "territoriell dispyt" är dock inte att beskriva verkligheten – det är att använda aggressorns språk för att legitimera brottet. Verkligheten är att Ukraina betalar det ultimata priset för att Ryssland vägrar acceptera att suveräna stater har rätt att existera och välja sin egen väg. Att acceptera ett "förnedrande fredsavtal" är i slutändan Ukrainas val, men det faktum att Ryssland tvingar dem till det genom oprovocerat våld kommer alltid att vara det största, obestridliga problemet i Rysslands krig.
Du försöker helt och fullt ändra verkligheten som den är och skönmåla detta krig till en slags seger när verkligheten är den att detta krig är ett totalt misslyckande för Ryssland så till den milda grad att Ryssland nu är totalt beroende av att Trump genomför denna fredsplan.
Nu ska jag lägga mig och sova bredvid min kära sambo. För din del rekommenderar jag att söka hjälp för din ensamhet som lett dig in i banorna att älska Ryssland och Putin (något inga med ett väl fungerande liv gör). Som sagt, åk till Danmark och knulla på lite horor så slipper du känna dig som den ensamma och miserabla incel du är för ett ögonblick så vi andra slipper dig ditt vidriga lilla jävla skadedjur