2025-11-20, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Mer intresserad av vilket vård- och omsorgsboende som serverar alkohol dagligen?

De flesta. Gamlingar som bor på dessa ställen hyr en lägenhet på plats och får absolut välja själv om de vill dricka. Sedan serverar de flesta ställen lättöl till maten.
Citera
2025-11-20, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Mer intresserad av vilket vård- och omsorgsboende som serverar alkohol dagligen?

Varför är det intressant?

Jag kan berätta att det finns vård-, service- och omsorgsboenden som serverar
vin och sprit dagligen, t.om,. årgångsviner (som man får beställa).
Ett exemel är Borgerskapets Enkehus och Gubbhus. Finns på Södermalm men
även på Östermalm i Stockholm. Där finns t.o.m. bar med happy hour och mingel på fredagar.
Det kostar att bo där, förstås.

Danvikstulls privata äldreboende i Stockholm brukade åtminstone tidigare servera alkohol
och det tror jag inte har ändrats.

F. ö. bodde min far sin sista tid på ett boende på Södermalm i Stockholm som drevs av
Landstinget. På bottenvåningen fanns en finfin restaurant med fulla rättigheter där man kunde
boka bord för hela familjen eller kompisar som hälsade på de boende.

Senare när min far flyttades till Dalens sjukhus, serverades mat och vin på rummet även till besökande.

Antar att liknande finns i andra delar av landet.
Citera
2025-11-20, 21:30
Medlem
Merwinnas avatar
Det här går ju inte. HMF-lagen måste bort. Den gör oss ängsliga och rädda, och sådant är inte bra, det kan inte finnas något syfte som helgar en ängslig och rädd befolkning.
Citera
2025-11-20, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Som jag skrev. Du verkar ha oändligt lite erfarenhet av äldre. De flesta drabbas av en nedsatt kognitiv förmåga, även om de inte har en demenssjukdom. Du kanske skulle besöka ett äldreboende?

Det får du tro om du vill.

Nedsatt kognitiv förmåga innebär vanligtvis att reaktionsförmågan försämras, att minnet blir snäppet sämre, att man talar och tänker lite långsammare osv. Inte att man slutar klara av att bete sig som folk, inte har någon koll på sina egna handlingar och börjar gapa på- och vara allmänt otrevlig mot random folk.

Du verkar ha en rätt pissig och nedsättande syn på gamlingar.
Citera
2025-11-20, 21:32
Medlem
Var där överhuvudtaget någon som förstod vad han sa?
Citera
2025-11-20, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Det är inget jag skulle säga till någon valfri invandrare men det är inte trakasserier.

Gubben ska ha rätt att säga så. Precis som att en blattegubbe på ett äldreboende ska ha rätt att säga till mig att han inte gillar mig för att jag är svensk.
Varför låtsas du som att det handlar om att han lugnt yttrade en åsikt? Han gapade uppenbarligen på flera stycken som en psykiskt sjuk person om att de ska dra från landet. Vi lever i ett civiliserat land där du förväntas bete dig civiliserat. Klarar du inte det så får du ta konsekvenserna.
Citera
2025-11-20, 21:36
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Det får du tro om du vill.

Nedsatt kognitiv förmåga innebär vanligtvis att reaktionsförmågan försämras, att minnet blir snäppet sämre, att man talar och tänker lite långsammare osv. Inte att man slutar klara av att bete sig som folk, inte har någon koll på sina egna handlingar och börjar gapa på- och vara allmänt otrevlig mot random folk.

Du verkar ha en rätt pissig och nedsättande syn på gamlingar.

Tvärtom har jag ett väldigt förstående och överseende med gamlingar som har blivit så dåliga att de inte längre klarar sig i hemmet med hemtjänst, utan kräver en plats på ett äldreboende. Medellivslängden på äldreboenden är sex månader efter de har skrivits in. Äldre tappar omdömet och är inte lika klartänkta. Helt sjukt att åklagaren tänker släpa en 90-åring inför domstol för att han råkat bete sig olämpligt i matsalen.
Citera
2025-11-20, 21:36
Medlem
Jag har aldrig varit och är ingen förespråkare för stor invandring och konsekvenserna ser vi ju nu i samhället på många sätt.

Men i det här fallet, så länge gubben inte är dement, så är det ju helt sjukt.

Det är alltså folk som kommit till landet, gör rätt för sig och arbetar och torkar den där gubben i arslet om så krävs, och så beter han sig på det viset.

Helt rätt att han blir åtalad så länge det inte finns sjukdomstillstånd bakom.
Citera
2025-11-20, 21:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Varför är det intressant?
Tack för ett givande inlägg.

Jag är en samhällsintresserad medborgare helt enkelt med ett komplicerat förhållande till alkohol.
Citera
2025-11-20, 21:44
Medlem
Klart det var olämpligt sagt av gubben men är han 90 år så är det ju inte omöjligt att han är lite senil. Och i jämförelse så blev lärarassistenten i Malmö, Tara Saleh, inte åtalad för allt skit hon sa om svenskar. Hyckleri.
Citera
2025-11-20, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Jag har aldrig varit och är ingen förespråkare för stor invandring och konsekvenserna ser vi ju nu i samhället på många sätt.

Men i det här fallet, så länge gubben inte är dement, så är det ju helt sjukt.

Det är alltså folk som kommit till landet, gör rätt för sig och arbetar och torkar den där gubben i arslet om så krävs, och så beter han sig på det viset.

Helt rätt att han blir åtalad så länge det inte finns sjukdomstillstånd bakom.
varför ska han bli åtalad om han är 90 år och säger vad han tycker ,det är hans land ich det är förståligt man blur sur när det förtörs av muslimer och vänsterpack . Din föräldrar kanske är sykon så du tycker det är rätt slösa pengar på detta .
Citera
2025-11-20, 21:47
Medlem
Har tidigare arbetat inom arbetsterapin på ett äldreboende. Där var den lägsta åldersgränsen
55 plus. Vill bara nämna att redan vid 70-årsåldern och ibland även tidigare, kunde man märka
förändringar i den kognitiva förmågan. Jag märker det även hos mig själv, som är 60 plus.

Sedan tror jag faktiskt att en person i 90-årsåldern inte ska förväntas uttrycka sig politiskt korrekt med dagens normer.

Istället anar jag att de flesta känner en befrielse över att få uttrycka sig precis som de själva önskar. Många 90-åringar hänger förstås med i tidens gång och håller reda på vad som händer i världen medan andra lever med de normer och värderingar de själva upplevde som yngre.

Det måste man väl ändå ha förståelse för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in