Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Poängen var ju lite frågan varför han befann sig i restaurangen. Var det för att han ville lyxa till det och gå ut och äta på restaurang? Eller var det för att personalen tycker det är mer praktiskt att bunta ihop gamlingarna när de skall äta sin middag?
Saken är att om hans vilja var att äta hemma, eller möjligtvis bara med några grannar, så är det ju rimligt att han skall kunna göra det och bete sig därefter. Att han då dumpas ut i en restaurang med kreti och pleti är inte hans fel och om han då för diskussioner som lämpar sig att göra enskilt med sina grannar så kan jag inte tycka att det är hans fel att han hamnat i en restaurang med kreti och pleti.
Det kan rent av ju vara ett plumpt sätt att uttrycka sitt missnöje över att han hamnat i en restuarang istf gemenskapsuttrymmet med sina grannar.
Jag har väldigt svårt att tro att han dumpats ut i restaurangen. Man har matsal inne på avdelningen och där buntas de flesta ihop när de ska äta. Gå till restaurangen gör de som kan på eget bevåg eftersom det är logistiskt krångligt för personalen att ta med de boende ut ur avdelningen. Brukarna vill i regel inte gå ut i en offentligt restaurang i sina mjukaste, fulaste kläder så då blir det ett jävla jobb att snygga till alla.
Man har begränsat med personal och många individuella behov som måste tillgodoses så det är mycket enklare att hålla sig inne på avdelningen.
Det finns nästan alltid nån som inte kan lämna avdelningen (sängliggande/för stort vårdbehov/vill inte gå ut och då måste man splittra personalen redan från start. Många har individanpassade hjälpmedel inne på sina rum. Om nån behöver gå på toaletten finns dessa inte tillgängliga och då får man köra tillbaka personen till sitt rum och mer personal försvinner. Om personalen behöver hjälp försvinner ytterligare och det blir orimligt många för den kvarvarande personalen inne på restaurangen att hålla koll på- och kunna hjälpa.
De fåtal gånger som (nästan) hela avdelningen går ut i restaurangen (på Lucia tex) så krävs god planering och helst extra personal.
Nu ska jag inte svära på att det är samma situation här men det är så det har varit på alla de boendena jag jobbat på, så jag utgår från att det stämmer här också.
Men! Om det inte stämmer och det är som du spekulerar kring, att de buntas ihop där ute och det är deras standardställe så håller jag med dig om att det förändrar situationen.