2025-11-20, 20:33
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Du vill i praltiken omyndigförklara äldre och jag vill inte göra det. Tror inte vi kommer så mycket längre utan att gå i cirklar.

Ja då har du knappt någon erfarenhet av äldre. Som sagt innan de får plats på ett äldreboende brukar det vara rätt illa ställt med dem. Skandal av åklagaren att väcka åtal.
Citera
2025-11-20, 20:36
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Nej, självklart ska du inte få trakassera folk. Hur efterblivna kan ni Sverigevänner bli? Bete dig civiliserat istället, att gapa åt folk att dra är bara pinsamt och inget som en civiliserad svensk ska hålla på med. Sånt är för folk med drog- eller psykproblem. Bete dig normalt.

Det är INTE trakasserier att säga till någon att den inte hör hemma i landet

Inte i ett normalt land i alla fall.
Citera
2025-11-20, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Det är INTE trakasserier att säga till någon att den inte hör hemma i landet

Inte i ett normalt land i alla fall.
Jo, om man gapar åt flera personer att de ska dra från landet så trakasserar man dem. Jag förstår inte varför ni insisterar på att bete er som psyksjuka knarkare som gapar skit åt folk, ni får helt enkelt finna er i att Sverige är ett civiliserat land med lagar mot sånt efterblivet beteende.
Citera
2025-11-20, 20:41
Medlem
Förstår inte vad det är som är olagligt. Uttrycker bara sin åsikt. Utvisning från Sverige är ju inte ens ett brott!

Inte så att han sa vi måste gasa alla x. Och inte ens att tycka eller säga det borde vara olagligt innan mannen har tydliga planer och börjar verkställa själva brottet dvs kidnappning och mord.
Citera
2025-11-20, 20:44
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Förstår inte vad det är som är olagligt. Uttrycker bara sin åsikt. Utvisning från Sverige är ju inte ens ett brott!

Inte så att han sa vi måste gasa alla x. Och inte ens att tycka eller säga det borde vara olagligt innan mannen har tydliga planer och börjar verkställa själva brottet dvs kidnappning och mord.

Håller med. Han sa inte att muslimer är mindre intelligenta eller mer våldsbenägna. Bara att kvinnan från Syrien som kom 2020 skulle åka hem. Och det kan ju vara ett rimligt förslag nu när Assadregimen har fallit.
Citera
2025-11-20, 20:48
Medlem
lersaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Pissigt och korkat yttrande av gubbstrutten, så klart. Men vari ligger HMF omkring hans (opassande) yttranden? Eller sa gubbstrutten något rasistiskt som inte omnämns i artikeln?

Känns märkligt om han åtalats enkom på dessa formuleringar?

Nu kan man ju mena att det är förmildrande omständigheter att gubbstrutten är 90 år gammal, och kanske inte är i bästa form i skallen. Men man undrar ju så klart varför han tvingades yttra sig som han gjorde? Var inte suparna till belåtenhet? Hade personalen trakasserat honom? Eller har han över tid mest stört sig på att det inte var blonda ariska och rosenkindade som serverade honom?

Lagen HMF är verkligen en gummiparagraf. Ska den ha sitt existensberättigande bör den reformeras och bli tydligare omkring sitt innehåll.
klokt av han..jag bli 100x värre
Citera
2025-11-20, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Poängen var ju lite frågan varför han befann sig i restaurangen. Var det för att han ville lyxa till det och gå ut och äta på restaurang? Eller var det för att personalen tycker det är mer praktiskt att bunta ihop gamlingarna när de skall äta sin middag?

Saken är att om hans vilja var att äta hemma, eller möjligtvis bara med några grannar, så är det ju rimligt att han skall kunna göra det och bete sig därefter. Att han då dumpas ut i en restaurang med kreti och pleti är inte hans fel och om han då för diskussioner som lämpar sig att göra enskilt med sina grannar så kan jag inte tycka att det är hans fel att han hamnat i en restaurang med kreti och pleti.

Det kan rent av ju vara ett plumpt sätt att uttrycka sitt missnöje över att han hamnat i en restuarang istf gemenskapsuttrymmet med sina grannar.

Jag har väldigt svårt att tro att han dumpats ut i restaurangen. Man har matsal inne på avdelningen och där buntas de flesta ihop när de ska äta. Gå till restaurangen gör de som kan på eget bevåg eftersom det är logistiskt krångligt för personalen att ta med de boende ut ur avdelningen. Brukarna vill i regel inte gå ut i en offentligt restaurang i sina mjukaste, fulaste kläder så då blir det ett jävla jobb att snygga till alla.

Man har begränsat med personal och många individuella behov som måste tillgodoses så det är mycket enklare att hålla sig inne på avdelningen.

Det finns nästan alltid nån som inte kan lämna avdelningen (sängliggande/för stort vårdbehov/vill inte gå ut och då måste man splittra personalen redan från start. Många har individanpassade hjälpmedel inne på sina rum. Om nån behöver gå på toaletten finns dessa inte tillgängliga och då får man köra tillbaka personen till sitt rum och mer personal försvinner. Om personalen behöver hjälp försvinner ytterligare och det blir orimligt många för den kvarvarande personalen inne på restaurangen att hålla koll på- och kunna hjälpa.

De fåtal gånger som (nästan) hela avdelningen går ut i restaurangen (på Lucia tex) så krävs god planering och helst extra personal.

Nu ska jag inte svära på att det är samma situation här men det är så det har varit på alla de boendena jag jobbat på, så jag utgår från att det stämmer här också.

Men! Om det inte stämmer och det är som du spekulerar kring, att de buntas ihop där ute och det är deras standardställe så håller jag med dig om att det förändrar situationen.
Citera
2025-11-20, 21:00
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Enda anöedningen till att dessa jävla muslimer ens är i sverige och har ett bra liv här är för att den 90 åringen och hans landsmän jobbat och slitit och betalat skatt och skött sig, och vad får han tillbaka?

Fy satan hur det måste kännas för gamlingar att komma till hemmet och va omringad av svartskallar, fy fan säger jag bara!

När min farfar dog för 5 år sedan var det nog 20% svartskallar där i personalen och redan då kände jag obehag pga det.
Citera
2025-11-20, 21:08
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjunky
Jo, om man gapar åt flera personer att de ska dra från landet så trakasserar man dem. Jag förstår inte varför ni insisterar på att bete er som psyksjuka knarkare som gapar skit åt folk, ni får helt enkelt finna er i att Sverige är ett civiliserat land med lagar mot sånt efterblivet beteende.

Det är inget jag skulle säga till någon valfri invandrare men det är inte trakasserier.

Gubben ska ha rätt att säga så. Precis som att en blattegubbe på ett äldreboende ska ha rätt att säga till mig att han inte gillar mig för att jag är svensk.
Citera
2025-11-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja då har du knappt någon erfarenhet av äldre. Som sagt innan de får plats på ett äldreboende brukar det vara rätt illa ställt med dem. Skandal av åklagaren att väcka åtal.

Ja, men det kan vara illa ställt på en hel uppsjö av olika sätt och det är bra jävla långt ifrån alla som sitter i huvudet.

Du verkar tro att gamlingar vid en viss ålder blir totalt efterblivna men det stämmer inte överens med verkligheten. De allra flesta är helt med på noterna tills dagen de dör.
Citera
2025-11-20, 21:18
Medlem
En sak är lite underlig här för vad jag vet så ska personalen på sådana här boenden tåla en del, ibland blir vissa äldre fysiska osv och det är ju inget som anmäls direkt utan personalen förväntas acceptera att det är på det viset.

Känner till ett fall där en personal blev hotad med kniv av en dement man men hon blev tillsagd av chefen att inte anmäla det och det är verkligen svårt att hitta rättsfall där boende har blivit anmälda/fällda av hemtjänst/äldreboende-personal.

Men här har man alltså tummat på denna praxis
Citera
2025-11-20, 21:20
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Ja, men det kan vara illa ställt på en hel uppsjö av olika sätt och det är bra jävla långt ifrån alla som sitter i huvudet.

Du verkar tro att gamlingar vid en viss ålder blir totalt efterblivna men det stämmer inte överens med verkligheten. De allra flesta är helt med på noterna tills dagen de dör.

Som jag skrev. Du verkar ha oändligt lite erfarenhet av äldre. De flesta drabbas av en nedsatt kognitiv förmåga, även om de inte har en demenssjukdom. Du kanske skulle besöka ett äldreboende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in