Igår, 04:59
Medlem
Hej, tänkte kolla lite såg av en slump att civilingenjörer har väldigt låg andel arbetslösa.

Är det motivation för att ta en examen och arbeta på medelnivå?

Kommer inte ta studielån så ingen skuld kommer finnas.
Citera
Igår, 06:08
Medlem
kalkryggars avatar
Vad menar du med att "arbeta på medelnivå"?
Citera
Igår, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Jag menar att inte arbeta på högsta nivå och inte arbeta på lägsta nivå.... Hur kan det vara oklart?
Citera
Igår, 06:23
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toppadshuuno
Jag menar att inte arbeta på högsta nivå och inte arbeta på lägsta nivå.... Hur kan det vara oklart?

Men varför skulle du läsa till civ. ingenjör och arbeta på medelnivå? Då räcker det med att läsa till ingenjör.

Varför inte gå in för att bli civ. ingenjör och arbeta på toppnivå?

Det var en konstig inställning som förbluffade mig och gjorde att jag undrade.

Annars så kan jag varmt rekommendera att plugga till civ. ingenjör eftersom det är extremt kul och man kan (om man har lite framåtanda) skapa sig ett riktigt roligt och intressant liv.
Citera
Igår, 06:34
Medlem
Citat:
Men varför skulle du läsa till civ. ingenjör och arbeta på medelnivå? Då räcker det med att läsa till ingenjör.

Varför inte gå in för att bli civ. ingenjör och arbeta på toppnivå?

Det var en konstig inställning som förbluffade mig och gjorde att jag undrade.

Annars så kan jag varmt rekommendera att plugga till civ. ingenjör eftersom det är extremt kul och man kan (om man har lite framåtanda) skapa sig ett riktigt roligt och intressant liv.
Av olika anledningar...

Ser framtidsutsikterna bra ut både i Europa och internationellt?
Citera
Igår, 06:38
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Av olika anledningar...

Ok, och det är inget du har lust att berätta?

Citat:
Ser framtidsutsikterna bra ut både i Europa och internationellt?

Absolut.

Får man fråga vad för program som lockar dig? Själv skulle jag föreslå Elektro, Fysik eller Matematik. Det är det absolut bästa att satsa på.

Fast om ditt stora intresse i livet skulle vara exempelvis Kemi så är det givetvis Kemi du ska studera.
Citera
Igår, 06:42
Medlem
Citat:
Ok, och det är inget du har lust att berätta?

Absolut.

Får man fråga vad för program som lockar dig? Själv skulle jag föreslå Elektro, Fysik eller Matematik. Det är det absolut bästa att satsa på.

Fast om ditt stora intresse i livet skulle vara exempelvis Kemi så är det givetvis Kemi du ska studera.

Är riktigt sugen på elektro eller data men fysik låter också intressent vill mest ha utbildningen för att jag tror att det passar mig som handen i handsken har haft diverse jobb med kollegor jag har stört mig på och skulle jag höja min nivå så skulle jag eliminera mycket av just det där jag ogillar.

Skulle jag våga kombinera det med ett tekniskt basår bara för att så skulle jag gärna kunna tänka mig KTH bara för att kunna ta vilken riktning i livet jag vill internationellt.
Senast redigerad av Toppadshuuno Igår kl. 06:45.
Citera
Igår, 06:50
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Är riktigt sugen på elektro eller data men fysik låter också intressent vill mest ha utbildningen för att jag tror att det passar mig som handen i handsken har haft diverse jobb med kollegor jag har stört mig på och skulle jag höja min nivå så skulle jag eliminera mycket av just det där jag ogillar.

Skulle jag våga kombinera det med ett tekniskt basår bara för att så skulle jag gärna kunna tänka mig KTH bara för att kunna ta vilken riktning i livet jag vill internationellt.

Tekniskt basår ska du läsa för att du inte har betyg eller ämnena för att söka till civ. ingenjörsutbildningen.

Behöver du kompletera? Basår har jag hört av de som gått det att det är väldigt bra förberedelse också.

När det gäller vilket program du ska läsa. Vet du vad du vill inrikta dig mot eller vad som intresserar dig? Vet du vad du skulle vilja arbeta med, i vilken bransch etc?

Om du känner att detta passar dig som "handen i handsken" så tycker jag verkligen att du ska satsa på det.
Citera
Igår, 06:52
Medlem
Citat:
Tekniskt basår ska du läsa för att du inte har betyg eller ämnena för att söka till civ. ingenjörsutbildningen.

Behöver du kompletera? Basår har jag hört av de som gått det att det är väldigt bra förberedelse också.

När det gäller vilket program du ska läsa. Vet du vad du vill inrikta dig mot eller vad som intresserar dig? Vet du vad du skulle vilja arbeta med, i vilken bransch etc?

Om du känner att detta passar dig som "handen i handsken" så tycker jag verkligen att du ska satsa på det.

Tekniskt basår kan också underlätta för att komma in på det universitetet du vill studera på.

Även hjälpa dig få till en bra studietakt.

Tänker industri gärna sydamerika arbeta 10år bli något högre inom mid management kunna ha det okej behöver inte vara lönen som bestämmer mer att jag får känna mig delaktig bland folk av mer min nivå än Gittan 45år gammal röker level gröna för det kittlar så gött i halsen säger inte att Gittan är dålig som människa eller mindre värd menar mer att det hade varit trevligt att ha ett vuxet samtal med vuxna människor.
Citera
Igår, 07:02
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Tekniskt basår kan också underlätta för att komma in på det universitetet du vill studera på.

Även hjälpa dig få till en bra studietakt.

Tänker industri gärna sydamerika arbeta 10år bli något högre inom mid management kunna ha det okej behöver inte vara lönen som bestämmer mer att jag får känna mig delaktig bland folk av mer min nivå än Gittan 45år gammal röker level gröna för det kittlar så gött i halsen säger inte att Gittan är dålig som människa eller mindre värd menar mer att det hade varit trevligt att ha ett vuxet samtal med vuxna människor.

Ok, det är ju också ett motiv.

Får man fråga varför just sydamerika? Det finns så mycket intressantare platser i världen som du borde kunna söka dig till med en sån utbildning.

Det kanske räcker med ingenjörsutbildning för dig. Kolla upp det innan du bestämmer dig. Jämför exempelvis elektro civ med ingenjör. Det är inte bara tiden som skiljer utbildningarna. Det är också vad man studerar och inriktar sig. Naturligtvis så kommer du alltid före alla andra om du har civilen.

Elektroteknik, högskoleingenjör, 180 hp
https://www.kth.se/utbildning/hogsko.../elektroteknik

Elektroteknik, civilingenjör, 300 hp
https://www.kth.se/utbildning/civili.../elektroteknik
Citera
Igår, 07:04
Medlem
Citat:
Ok, det är ju också ett motiv.

Får man fråga varför just sydamerika? Det finns så mycket intressantare platser i världen som du borde kunna söka dig till med en sån utbildning.

Det kanske räcker med ingenjörsutbildning för dig. Kolla upp det innan du bestämmer dig. Jämför exempelvis elektro civ med ingenjör. Det är inte bara tiden som skiljer utbildningarna. Det är också vad man studerar och inriktar sig. Naturligtvis så kommer du alltid före alla andra om du har civilen.

Elektroteknik, högskoleingenjör, 180 hp
https://www.kth.se/utbildning/hogsko.../elektroteknik

Elektroteknik, civilingenjör, 300 hp
https://www.kth.se/utbildning/civili.../elektroteknik

Där svarade du också på frågan varför jag vill studera till civen istället.

Tack för all information och tack för dina 2 cent om detta du har verkligen fått igång mina tankebanor ytterligare!
Citera
Igår, 07:11
Medlem
Cervidaes avatar
Citat:
Är det motivation för att ta en examen och arbeta på medelnivå?

Citat:

Citat:

Dagens bästa interaktion, helt klart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in