Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
All den här texten bara för att slutligen erkänna att det är nätverket som är det viktigaste...
Min poäng var inte så mycket att nätverk är oviktigt, utan snarare att idén att man ska skippa utbildning för att istället bygga nätverk är meningslös. För det första, som jag beskrev i mitt tidigare inlägg är utbildning det bästa sättet att bygga ett nätverk om du inte redan har kontakter inom den bransch du vill göra karriär.
För det andra, oavsett hur viktigt kontakter må vara, så är det sällan tillräckliga på egen hand. Visst, det finns de som får toppjobb utan någon som helst kunskap, bara för att de gick i samma mellanstadieklass som någon viktigt person, men de är en på miljonen. I de allra flesta fall är kontakter bara något som hjälper dig med att få reda på lediga tjänster eller klara en sållning av kandidater, men du måste fortfarande kunna stå på egna ben, så du behöver fortfarande utbildningen och färdigheterna.
Sen är ju också styrkan av kontakter starkt beroende av din prestation. Det är betydligt lättare att rekommendera en person om du också har en positiv bild av denne. Visst att man kanske förskönar lite för riktigt nära vänner, men ingen vill ju bli den som rekommenderade en totalkatastrof. Det reflekterar ju också på en själv, att man saknar omdöme.