2025-11-17, 23:19
Medlem
solstrålars avatar
I sverige tjänar de knappt mer än de i kassan på Ica så nej.
Citera
2025-11-17, 23:43
Medlem
kaerakels avatar
Beror på. KTH var riktigt lökigt. Rörig kursplan som tappat industrin, du blir groomed till akademiker och det är röva. Men hittills har det varit låg arbetslöshet, och du bygger ett jättebra nätverk.

Jag hade valt teknisk matematik och studerat 50-60h i veckan. Min enda dröm.

Om du är ung, välj Lund eller något annat kul.
Citera
2025-11-18, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Beror på. KTH var riktigt lökigt. Rörig kursplan som tappat industrin, du blir groomed till akademiker och det är röva. Men hittills har det varit låg arbetslöshet, och du bygger ett jättebra nätverk.

Jag hade valt teknisk matematik och studerat 50-60h i veckan. Min enda dröm.

Om du är ung, välj Lund eller något annat kul.

Tycker KTH känns väldigt konservativt och bra i övrigt. Låter kanon och snyggt jobbat av dig!
Nej tack känner att jag är klar med kebabpizza.
Citera
2025-11-18, 01:14
Medlem
Åk till Israel där är framtiden. 5 barn per familj.
Citera
2025-11-18, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BillFuckingMurray
Jag har redan förklarat allt.
Det är inte värt det. Lär dig läsa.

Tack så mycket ska fundera på det.
Citera
2025-11-18, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toppadshuuno
Ja jag vill mest veta hur andra ser på en sådan examen och hur gångbart det är i övriga världen anser ju ändå att KTH och Chalmers ligger relativt bra till som utbildningsanordnare men ville väll mest ha lite underlag som sagt så är det inte imorgon jag kommer börja med utbildningen men vill ju sondera terrängen lite.
Vill du jobba utomlands så är KTH eller Chalmers att föredra även om Linköping faktiskt har ett gått ryckte internationellt i vissa kretsar.
en svensk civilingenjörsutbildning är en bra bas: Men om du vill prova lyckan utanför Sverige så är mitt tips att du söker dig till ett globalt företag med verksamhet i Sverige efter examen. Börja där och sök dig sedan inom företaget till andra länder.
Har ett antal gamla kollegor som gjort så, när de väl är etablerade i det nya landet är det lätt att söka sig vidare. Då är definitivt en master att föredra.
Det kan gå även med en lägre examen, men då blir du väldigt låst till det företaget du visat resultat inom.
Finns många internationella företag vars system är extremt låsta till att du skall ha en examen på rätt nivå.
Citera
2025-11-18, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Vill du jobba utomlands så är KTH eller Chalmers att föredra även om Linköping faktiskt har ett gått ryckte internationellt i vissa kretsar.
en svensk civilingenjörsutbildning är en bra bas: Men om du vill prova lyckan utanför Sverige så är mitt tips att du söker dig till ett globalt företag med verksamhet i Sverige efter examen. Börja där och sök dig sedan inom företaget till andra länder.
Har ett antal gamla kollegor som gjort så, när de väl är etablerade i det nya landet är det lätt att söka sig vidare. Då är definitivt en master att föredra.
Det kan gå även med en lägre examen, men då blir du väldigt låst till det företaget du visat resultat inom.
Finns många internationella företag vars system är extremt låsta till att du skall ha en examen på rätt nivå.

Kanon! Tack för matnyttig information. Utomlands är det helt klart mycket mer struktur än i Sverige här kan papperslösa jobba med barn... Vill bara bort på bästa möjliga sätt.
Citera
2025-11-18, 09:30
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
All den här texten bara för att slutligen erkänna att det är nätverket som är det viktigaste...

Min poäng var inte så mycket att nätverk är oviktigt, utan snarare att idén att man ska skippa utbildning för att istället bygga nätverk är meningslös. För det första, som jag beskrev i mitt tidigare inlägg är utbildning det bästa sättet att bygga ett nätverk om du inte redan har kontakter inom den bransch du vill göra karriär.

För det andra, oavsett hur viktigt kontakter må vara, så är det sällan tillräckliga på egen hand. Visst, det finns de som får toppjobb utan någon som helst kunskap, bara för att de gick i samma mellanstadieklass som någon viktigt person, men de är en på miljonen. I de allra flesta fall är kontakter bara något som hjälper dig med att få reda på lediga tjänster eller klara en sållning av kandidater, men du måste fortfarande kunna stå på egna ben, så du behöver fortfarande utbildningen och färdigheterna.

Sen är ju också styrkan av kontakter starkt beroende av din prestation. Det är betydligt lättare att rekommendera en person om du också har en positiv bild av denne. Visst att man kanske förskönar lite för riktigt nära vänner, men ingen vill ju bli den som rekommenderade en totalkatastrof. Det reflekterar ju också på en själv, att man saknar omdöme.
Citera
2025-11-18, 20:12
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Förstår du vad jag skrev? 70 procent av den koden som idag sitter en människa som knackar, skall bli till AI. Tänk dig allt ifrån mönster, till testfunktioner. In med ett kravdock, låt ai göra upp testfall och se så att den gör vad den skall.

Här har du en annan sötnos:
https://lovable.dev/blog/lovable-2-0

Om två år, kommer du kunna mata in din gamla kod och den kommer uppdatera den genom att skriva några ord i consollen.

Vad tror du händer med alla dessa CSS fantaster då?

Jag skulle gissa på att hälften av de tjänster som används idag, kommer försvinna inom 5 år.

Inget framtidsyrke direkt.

70% av de som säger "70%" för att förstärka ett redan värdelöst argument har i 70% av fallen dragit det direkt ur röven. Gäller även de som säger "aaa, fast, aaaa 90% av..."
70% av kodbasen idag är inte AI, och skall inte bli AI. Lögnerna haglar i 70% av det du skriver. Jag är 90% säker på det. Vadå hälften av alla tjänster kommer försvinna inom 5 år? De kommer inte försvinna. AI kan hjälpa till men tjänsterna kommer fan inte försvinna.

Helt jävla värdelöst inlägg. Tror du på det du själv skriver så tycker jag fan synd om dig. Iallafall till 70%.
Citera
2025-11-18, 20:13
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
70% av de som säger "70%" för att förstärka ett redan värdelöst argument har i 70% av fallen dragit det direkt ur röven. Gäller även de som säger "aaa, fast, aaaa 90% av..."
70% av kodbasen idag är inte AI, och skall inte bli AI. Lögnerna haglar i 70% av det du skriver. Jag är 90% säker på det. Vadå hälften av alla tjänster kommer försvinna inom 5 år? De kommer inte försvinna. AI kan hjälpa till men tjänsterna kommer fan inte försvinna.

Helt jävla värdelöst inlägg. Tror du på det du själv skriver så tycker jag fan synd om dig. Iallafall till 70%.
Låt mig gissa. Autist och väldigt bra kom ihåg?
Japp, det är du som ryker. Ledsen. AI gör samma sak som du, och är trevligare.
Citera
2025-11-18, 20:18
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrippsFat
Låt mig gissa. Autist och väldigt bra kom ihåg?
Japp, det är du som ryker. Ledsen. AI gör samma sak som du, och är trevligare.

Vad fan är "väldigt bra kom ihåg"?
AI gör inte samma sak som mig.
Erkänn att du slänger dig med "aaaa 70%" och "aaaa fast 90% av inläggen är..." dagligen.
Det är du som är CP-autist, inte jag.

Radera ditt fb-konto och gå hem och avsluta ditt liv, ingen tycker om dig.
Citera
2025-11-18, 20:21
Avstängd
PrippsFats avatar
Citat:
Vad fan är "väldigt bra kom ihåg"?
AI gör inte samma sak som mig.
Erkänn att du slänger dig med "aaaa 70%" och "aaaa fast 90% av inläggen är..." dagligen.
Det är du som är CP-autist, inte jag.

Radera ditt fb-konto och gå hem och avsluta ditt liv, ingen tycker om dig.
Ja. Nu är det så att jag vet att Ericsson har just nämnt den siffran. Alltså 70%. Jag vet det personligen.

Med det sagt så är livet för kort för att hålla på med pajkastning med otrevliga människor. Ha en fin kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in