2025-11-02, 21:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nudelpaj
Istället för att köpa vittvin kan jag starkt rekommendera att ta citronsaft och vatten, blanda tills det är lagom syrligt och ha som smaksättning. Nyttigast. Blir knappt någon skillnad oavsett om man kör med en 150kr vinflaska eller 90kr matlagningsvin.

Man tar ju den mängd vatten som det ska vara vin sen smaksätta med citron bara.
Här har du inte tänkt till alls, det finns inget som kan ersätta rödvin, inte ens matlagningsvin skulle jag säga.

Och citron hamnar ju ljusår ifrån en rödvinsmak.

Och även finns det billgiare vin än 150kr, det är tom så att det finns MASSOR av vin som kostar under 100kr tom och var av flera kan vara utmärkta rödviner för mat.

Jag måste undra varför skriver du så konstiga saker för?
Alltså helt upp åt väggarna konstigt.
Och sen citron, jo, det kan bli gott i vissa rätter, men helt värdelöst för en biff bourgogne.
Citat:
Öh? Pratar såklart enbart om vitt vin, ingen preciserade vilket sorts vin. Så gav bara ett simpelt tips för vitt vin.

Edit:
Men visst, glömde kanske förtydliga det så har lagt in det för din skull.
Okey.

Men även där så funkar inte citron alltid som ersättare.
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vill inte heller ha sockor i maten.

Kan du länka till ett bra respektive dåligt recept?

Jag använder recept på sådant jag vet ungefär vad som ingår, men som jag inte lagar ofta och behöver lite hjälp med. Skulle aldrig orka med något hittepårecept med massor av ingredienser, där är jag noga. Det ska inte vara 20 olika saker i.

Man behöver ju faktiskt inte skrota hela receptet för att det står buljontärning om man har hemkokad buljong, bara att ersätta. Samma om du bara har vanligt vin i maten, det går ju med det med. Är det bara en gnutta syra man är ute efter kan man ju dutta i lite äppelcidervinäger. Och står det margarin får du ta smör.
Socker får inte existera i min mat, utan om den har ett syfte och det syftet brukar var att balansera syra.
Sen sure, BBQ revben får socker, i övrigt tror jag bara har socker för ett syfte.

Detta med buljong, så blir det ofta tärning, sen köpta fonder inte så ofta.
Och i vissa fall finns inget annat än koka egen, för annars får man en blek maträtt.

Själv vet jag inte riktigt hur folk tittar på recept.
Men för mig tar det bara någon sekund och se om receptet är för ge god mat eller inte.
Och sen finns det lite undantag, men allt som oftast ser jag det precis med en gång.
På samma sätt som när jag lagar mat själv, så vet jag direkt vad som funkar och är gott.
Citera
2025-11-02, 21:06
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Mja överlag har du rätt men många fel också, vilket tyder på att du inte är skitbra i köket.

Matlagningsvin använder man för att enkelt få same-same varje gång.
De har heller ingen fällning.

Så ofta varierar man mellan riktiga viner och matlagningsvin beroende på vad man gör.

Vitlökspulver i sig är det inget fel på. Även om färsk vitlök är det man använder mest.

Att göra en klassisk carbonara med grädde är heller inget konstigt.
Enbart ni muppar som tror ni kan bättre är problemet som sitter och härjar om sådan skit.

I Italien används grädde också beroende på region du är i. Precis som lasagne lagas med ricotta ost eller bechamel beroende på syd/nord.

Så ditt stora problem är att du är en typisk översittare av Autistiska mått som tror du är kungen i köket för ”du vet hur en riktig rätt skall lagas” men aldrig ens besökt landet det kommer ifrån.
Och klarar heller inte av att förstå hur rätter förändras över tid och det finns utrymme för både gammalt och nytt.

Nej fy fan sådana som Du spyr jag på och skulle bryta kontakten så fort du börjar hetsa och en diskussion kring ”den enda sanningen enligt dig”.

Idioter kommer alltid vara idioter…
Jag tycker det är rimligt att inte kalla det carbonara om man har grädde i eftersom det smakar väldigt annorlunda. Jag kan äta båda så att säga men det är definitivt inte samma sak.
Citera
2025-11-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun

Nej precis upplever också att alla recpet ska vara så enklar som möjligt. Jag skulle då inte bjuda hem gäster på en billys om det inte är efterfest vid 04.

Tror du har svaret där, mat man lagar till sig själv är oftast inte lika viktig.

Där emot kan det vara bra och inte krångla till det för mycket. Enkelt kan vara gott! Hur många i mäster koken serverar inte färdig buljong eller knorr sås
Citera
2025-11-02, 21:28
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
är jag för hård mot de som gör recepten? Och vad är era egna saker som får er att döma ut ett recept?

Jag tänker nog ungefär likadant som du gör. Men jag tror att ditt problem är att du tittar efter recept på fel ställen. Om du börjar med att skippa ica.se, arla.se, recept.se osv så slipper du hel del av de problem du nämner. Det finns en del bra svenska bloggar, men man måste sålla. Vill du laga italienskt så söker du på italienska sidor, franskt på franska, kinesiskt på kinesiska (finns många på engelska skrivna av kineser annars funkar google translate).

Testa https://www.arts-et-gastronomie.com/ om du vill ha riktigt bra recept
Senast redigerad av Cantoras 2025-11-02 kl. 21:31.
Citera
2025-11-02, 21:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag tycker det är rimligt att inte kalla det carbonara om man har grädde i eftersom det smakar väldigt annorlunda. Jag kan äta båda så att säga men det är definitivt inte samma sak.
Går använda carbonara även då, och kan man lägga till variant om man har någon som är känslig för ordet, eller typ att det är en carbonare fast med grädde.
Gillar bägge på olika sätt jag med.

Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Jag tänker nog ungefär likadant som du gör. Men jag tror att ditt problem är att du tittar efter recept på fel ställen. Om du börjar med att skippa ica.se, arla.se, recept.se osv så slipper du hel del av de problem du nämner. Det finns en del bra svenska bloggar, men man måste sålla. Vill du laga italienskt så söker du på italienska sidor, franskt på franska, kinesiskt på kinesiska (finns många på engelska skrivna av kineser annars funkar google translate).

Testa https://www.arts-et-gastronomie.com/ om du vill ha riktigt bra recept
Funnit att söka på engelska, så finner man ofta någon som gör det autentiskt.
Men även varit nere och grävt i språk man absolut inte kan heller.

De du nämner använder jag inte alls, det är väl kladdkaka som jag gör en av dessa på dessa tre.
Sen är resten andra länder.
En sak jag ogillar svårt med främst en del engelska ställen, det är att det är en hel jävla roman innan de kommer till själva rätten och ingredienserna.
Citera
2025-11-02, 22:28
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Om jag ska laga något roligare eller finare, kanske bjuda över folk osv, så brukar jag kolla recept eller ta inspiration från recept. Men det finns några saker som direkt får mig att döma ut ett recept som dåligt om jag vill göra något som blir riktigt bra. Samtidigt funderar jag ibland på om jag kanske är för hård? Vad har ni själva för saker som ni dömer ut recept på?

Om jag bara vill göra något snabbt och enkelt så kan jag absolut använda saker som nedan, men nu pratar jag om när det är lite finare tillfälle.

Några saker som är självklara för mig:

Redan i rubriken kan jag såga ett recept om det står saker som snabbt, enkelt, roligt, lätt eller klart på 15 minuter. Då tänker jag direkt att man hoppat över grejer eller fuskat.

Recept där man ska göra något roligt eller spexigt, typ rosa potatismos… nej.

Sen kommer vi till de ingredienser som får mig att reagera, och här kanske jag är lite för hård (även om vissa av dem verkligen hör hemma under kategorin “går bort”):
Grillkrydda, vitlökspulver, chili explosion, citronpeppar

Ser jag de här i ett recept så är det nästan redan kört för mig, om det inte finns en riktigt bra anledning.

Matlagningsvin är en annan grej. Varför använda matlagningsvin när man bara kan använda riktigt vin? Och om man nu inte har vin hemma, okej, då kan man ju ersätta med matlagningsvin, men det känns ändå B.

Buljongtärning är nog det som får mig att döma mest. Visst, vissa recept vill att man kokar sin egen fond och det ger ju pluspoäng. Men när ett recept säger att man ska använda Knorr buljongtärning som om det vore det rätta… då undrar jag om rätten ens kan bli god. Det blir liksom vägkrogkänsla.

Och när man vet någonningredigens som inte ska finnas, klassisk carbonara. Om det står grädde i receptet då är receptmakaren bränd för mig.

är jag för hård mot de som gör recepten? Och vad är era egna saker som får er att döma ut ett recept?

EDIT: Kom på en sak till allt som med light, lite kalorier, sockfritt, gräddfritt, smörfritt etc är också en sådan sak.

Recept är till för dom som inte kan göra mat och inte kokar sin egen fond på rester sedan tidigare mm mm
Citera
2025-11-02, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories

Matlagningsvin fungerar precis lika bra som vin. Är med ekonomiskt och alkohol försvinner ändå vid tillagningen

Min upplevelse är att matlagningsvin är dyrare än att köpa vanligt från bolaget (både med och utan alkohol). Föredrar smakerna på vinet från bolaget. Men det är en tycke sak. Jag tror däremot som jag först nämnande att vinet från systemet är billigare, åtminstone per liter om du jämför priset på en flaska vin.
Citera
2025-11-03, 03:27
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Min upplevelse är att matlagningsvin är dyrare än att köpa vanligt från bolaget (både med och utan alkohol). Föredrar smakerna på vinet från bolaget. Men det är en tycke sak. Jag tror däremot som jag först nämnande att vinet från systemet är billigare, åtminstone per liter om du jämför priset på en flaska vin.

Det beror ju på hur ofta man använder vinet.
Matlagningsvin har längre hållbarhet och surnar inte.
Som det gör varje gång jag köper en flaska med alkohol.
Vilket gör att jag får slänga hälften = dyrare
Citera
2025-11-03, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Här har du inte tänkt till alls, det finns inget som kan ersätta rödvin, inte ens matlagningsvin skulle jag säga.

Och citron hamnar ju ljusår ifrån en rödvinsmak.

Och även finns det billgiare vin än 150kr, det är tom så att det finns MASSOR av vin som kostar under 100kr tom och var av flera kan vara utmärkta rödviner för mat.

Jag måste undra varför skriver du så konstiga saker för?
Alltså helt upp åt väggarna konstigt.
Och sen citron, jo, det kan bli gott i vissa rätter, men helt värdelöst för en biff bourgogne.

Okey.

Men även där så funkar inte citron alltid som ersättare.

Socker får inte existera i min mat, utan om den har ett syfte och det syftet brukar var att balansera syra.
Sen sure, BBQ revben får socker, i övrigt tror jag bara har socker för ett syfte.

Detta med buljong, så blir det ofta tärning, sen köpta fonder inte så ofta.
Och i vissa fall finns inget annat än koka egen, för annars får man en blek maträtt.

Själv vet jag inte riktigt hur folk tittar på recept.
Men för mig tar det bara någon sekund och se om receptet är för ge god mat eller inte.
Och sen finns det lite undantag, men allt som oftast ser jag det precis med en gång.
På samma sätt som när jag lagar mat själv, så vet jag direkt vad som funkar och är gott.

Du kan inte tänka längre än näsan sträcker. Fattar du inte att jag tog en 150kr flaska som ett exempel, att många tror om dyrare är bättre än en billig variant.

Du som skriver idiotiska saker hela tiden. Men var fasiken har jag sagt att det tipset var till för främst biff Bourgogne? Herregud

Så klart man kör med riktigt vin om det är nån speciell maträtt som man ska bjuda på. Gör man nån god räkpasta eller dylikt till sig själv / vanlig mat så funkar citron och vatten alldeles utmärkt istället för VITT vin.

Vitt vin vill man främst ha för syrligheten.
Citera
2025-11-03, 10:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du kan inte tänka längre än näsan sträcker. Fattar du inte att jag tog en 150kr flaska som ett exempel, att många tror om dyrare är bättre än en billig variant.

Du som skriver idiotiska saker hela tiden. Men var fasiken har jag sagt att det tipset var till för främst biff Bourgogne? Herregud

Så klart man kör med riktigt vin om det är nån speciell maträtt som man ska bjuda på. Gör man nån god räkpasta eller dylikt till sig själv / vanlig mat så funkar citron och vatten alldeles utmärkt istället för VITT vin.

Vitt vin vill man främst ha för syrligheten.
Eftersom jag fick det till att du ansåg det så dyrt, så var 150kr flaskan ett mycket dyrt vin.
Och detta med dyrt billigt, där måste man testa först.
Dock generellt är dyrare vin bättre.

Det jag sade var att citron är helt värdelöst för en biff bourgogne.

För mig är det för stor skillnad på en räkpasta med vin och en räkpasta med citron, bägge är goda, men fastna vid bara med citron låter väldigt tråkigt.

Själv använder jag väldigt sällan vitt vin i mat, kör noilly prat och sherry hellre istället och som har god smak för mat.
Dock är det svårt att komma ifrån vitt vin ger smak också, så väl som syra.
Citera
2025-11-03, 11:19
Medlem
Citat:
är jag för hård mot de som gör recepten?
Ja, det skulle jag säga. Eller ja, du gör väl precis som du vill, men du låter jävligt pretto om jag ska vara ärlig.

Som andra varit inne på behöver man inte följa recept slaviskt. Om det står buljongtärning så är det ju bara att ersätta med riktig buljong. Man får ju fundera lite på vad orsaken kan vara att de skriver buljongtärning. Kanske för att helt enkelt inte skrämma bort de som tycker det verkar läskigt att koka egen.

Och det här med grädde i carbonara. Det enda det egentligen säger är att den som skrev receptet inte bryr sig så mycket om att vara puritan. Receptet kan ju vara gott ändå.

Citat:
Och vad är era egna saker som får er att döma ut ett recept?
En sak som jag reagerar på är när folk har översatt recept från USA där de har andra enheter. Som fiktivt exempel:

1 cup of chicken stock
1 lbs of flour

Och så i översättningen

2.37dl kycklingbuljong
454g mjöl

Jag dömer inte ut det av den anledningen. Det går fortfarande att använda. Men enhetskonverteringen är ju åt helvete.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-11-03 kl. 11:24.
Citera
2025-11-03, 11:24
Medlem
Kundalinis avatar
Nåt de flesta inte inte inser är att majoriteten av recept är generiska. De är allmänt hållna, och i många fall aldrig inte ens tillagade, utprovade för att sen förfinas till perfektion. Det är bara ett antal ingredienser som slängts ihop för att det är givet att de kommer att smaka ok tillsammans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in