Citat:
Här har du inte tänkt till alls, det finns inget som kan ersätta rödvin, inte ens matlagningsvin skulle jag säga.
Istället för att köpa vittvin kan jag starkt rekommendera att ta citronsaft och vatten, blanda tills det är lagom syrligt och ha som smaksättning. Nyttigast. Blir knappt någon skillnad oavsett om man kör med en 150kr vinflaska eller 90kr matlagningsvin.
Man tar ju den mängd vatten som det ska vara vin sen smaksätta med citron bara.
Man tar ju den mängd vatten som det ska vara vin sen smaksätta med citron bara.
Och citron hamnar ju ljusår ifrån en rödvinsmak.
Och även finns det billgiare vin än 150kr, det är tom så att det finns MASSOR av vin som kostar under 100kr tom och var av flera kan vara utmärkta rödviner för mat.
Jag måste undra varför skriver du så konstiga saker för?
Alltså helt upp åt väggarna konstigt.
Och sen citron, jo, det kan bli gott i vissa rätter, men helt värdelöst för en biff bourgogne.
Citat:
Okey.Men även där så funkar inte citron alltid som ersättare.
Citat:
Socker får inte existera i min mat, utan om den har ett syfte och det syftet brukar var att balansera syra.
Vill inte heller ha sockor i maten.
Kan du länka till ett bra respektive dåligt recept?
Jag använder recept på sådant jag vet ungefär vad som ingår, men som jag inte lagar ofta och behöver lite hjälp med. Skulle aldrig orka med något hittepårecept med massor av ingredienser, där är jag noga. Det ska inte vara 20 olika saker i.
Man behöver ju faktiskt inte skrota hela receptet för att det står buljontärning om man har hemkokad buljong, bara att ersätta. Samma om du bara har vanligt vin i maten, det går ju med det med. Är det bara en gnutta syra man är ute efter kan man ju dutta i lite äppelcidervinäger. Och står det margarin får du ta smör.
Kan du länka till ett bra respektive dåligt recept?
Jag använder recept på sådant jag vet ungefär vad som ingår, men som jag inte lagar ofta och behöver lite hjälp med. Skulle aldrig orka med något hittepårecept med massor av ingredienser, där är jag noga. Det ska inte vara 20 olika saker i.
Man behöver ju faktiskt inte skrota hela receptet för att det står buljontärning om man har hemkokad buljong, bara att ersätta. Samma om du bara har vanligt vin i maten, det går ju med det med. Är det bara en gnutta syra man är ute efter kan man ju dutta i lite äppelcidervinäger. Och står det margarin får du ta smör.
Sen sure, BBQ revben får socker, i övrigt tror jag bara har socker för ett syfte.
Detta med buljong, så blir det ofta tärning, sen köpta fonder inte så ofta.
Och i vissa fall finns inget annat än koka egen, för annars får man en blek maträtt.
Själv vet jag inte riktigt hur folk tittar på recept.
Men för mig tar det bara någon sekund och se om receptet är för ge god mat eller inte.
Och sen finns det lite undantag, men allt som oftast ser jag det precis med en gång.
På samma sätt som när jag lagar mat själv, så vet jag direkt vad som funkar och är gott.