• 3
  • 4
2025-11-03, 11:28
Medlem
Sladdarens avatar
Jag dömer sällan ut recept så länge de inte är skrivna av barn
Det beror mest på erfarenhet att jag redan ser att det fattas moment i tillagningen (enligt mig)
fattas ingredienser som ger mer komplexa smaker i surt, sött, salt och beskt och sk umami samt örtighet

Jag ser recept som enkel tillagning, med få grejer i och snabbt till svårare (tillagning), med mer smaker i och tar längre tid

Sen kan man ju tänka själv ochså vad varje ingrediens ska bidra med och om man själv väljer bort den och byter ut den eller kompletterar den. Handlar om att gifta ihop smaker som passar en själv eller sällskapet och köttet man lagar eller andra råvaror

Man måste prova sig fram liksom .. balsamvinäger, rödvin, honung, vitlök, worchestershire sås.. osv hur de gifter sig för att förstå hur det smakar .. tex ex på köttfärsås =

500g köttfärs
Pasta för fyra portioner
1 gul lök
1 solovitlök
2-3 dl rödvin
400g krossade tomater (bra märke här, helst ekologiska)
2 – 3 msk tompatpuré
1 msk japansk soja
4 msk worcestershiresås
Lite flytande honung
Lite röd balsamvinäger
2 lagerblad
Parmesan
Salt & peppar
Oregano
Cayennepeppar
Basilika
Mejram
Citera
2025-11-03, 11:43
Medlem
Sladdarens avatar
Men utgår jag ifrån att jag inte ska ändra nåt på eget bevåg av ett dåligt skrivet recept, så dömer jag ut många recept. Det handlar ochså om vad du har hemma i skafferiet och säkert ekonomi ochså

Du kan göra en chili con carne hur enkelt som helst eller hur komplext som helst med massor med grejer i. Tex en texas chili kan ha 4 olika chilisorter och massor med umami produkter med både kaffe i, cacao kanel mm. Hellre går jag närmast till källan då och letar på usa texas skrivna recept liksom

Ex. https://www.youtube.com/watch?v=A5rbzssqL9w
Citera
2025-11-03, 20:01
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Går använda carbonara även då, och kan man lägga till variant om man har någon som är känslig för ordet, eller typ att det är en carbonare fast med grädde.
Gillar bägge på olika sätt jag med.

Funnit att söka på engelska, så finner man ofta någon som gör det autentiskt.
Men även varit nere och grävt i språk man absolut inte kan heller.

De du nämner använder jag inte alls, det är väl kladdkaka som jag gör en av dessa på dessa tre.
Sen är resten andra länder.
En sak jag ogillar svårt med främst en del engelska ställen, det är att det är en hel jävla roman innan de kommer till själva rätten och ingredienserna.
Men om någon bjöd dig på prinsesstårta och det var choklad så hade du såklart inte invänt på något sätt.
Citera
2025-11-03, 23:39
Medlem
Vem0ths avatar
Asså jag och min syster är liksom motpoler i köket, jag kollar aldrig upp recept utan är kreativ med det jag har medans min syster följer recept likt bibeln och allt är på grammet. Tycker hennes matlagning är medioker, tänk lunchkrog i industriområdet fast hemlagat och det är förvisso en pik mot alla kändiskockar hon gjort maten ifrån.

Sen jag införskaffade en diskmaskin så köpte jag även 50 billiga rostfria skedar för att smaka av min mat. På så sätt kan man verkligen uppnå nästa nivå i sin matlagning, behövs peppar? mer peppar. Behövs syra eller sötma? Åtgärda det. Är smaken för entonig? Lägg till en mer diskret krydda för att få kören att vakna för en redlig sång.

Och jag är rätt säker på att alla kändiskockar som gör dessa receptböcker tänker så också när dom själva lagar mat. Men det här med recept är verkligen lite för basic enligt mig. När jag ser recept med 30 ingredienser eller steg(med få ingredienser), då kan vi snacka om någon som spikat ihop sitt kulinariska äventyr kring rätten och den kommer mer sannolikt vara något man kan uppleva på en lyxkrog.
Citera
2025-11-04, 10:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Men om någon bjöd dig på prinsesstårta och det var choklad så hade du såklart inte invänt på något sätt.
Jag hade då fått en chokladprinsesstårta.
Citera
2025-11-04, 11:55
Medlem
Sladdarens avatar
Döma ut och döma ut ?

Handlar om erfarenhet igen och om du ska följa ett original eller nära originalet eller längre bort ifrån originalet av en recepttitel. Det innebär att du får dosera valfritt av varje ingrediens men att du iaf följer ingredienslistan.

Allt du lägger till eller tar bort ändrar ett original (vad ör ett original är en annan fråga) oavsett om du tycker det blir godare så kvittar det. Det blir inte samma smak och inte originalet

Tex om tar nåt husmanskost recept tex kålpudding. Vad är originalet och hur mycket kan man variera sig för att hålla sig inom ramarna ?

Går du utanför ramarna, ja vad blir det då? Mycket möjligt godare men du kanske inte förstärker smaken och känslan av originalet, utan glider iväg med en helt annan smakriktningsbild och inte originalet

Att döma ut ett recept pga ingredienser sitter mycket i att vissa varor skärs sig med andra, inkl för få varor oftast och innehåll som lyfter råvarorna är uteblivna inkl att det saknas grejer i ingredienslistan och fel metod hur de tillagas för att få ut den optimala smaken

Hade dock vart kul att kunna ställa in betygsskalan nivån på icas bedömda rätter, men lyckas inte med det om det ens går? Så skulle man kunna iaf börja med 3 stjärnor och neråt och se vad som gör att den får 3 stjärnor och neråt och ha lite synpunkter om det

Vad sägs om denna :-D =

Tex : https://www.ica.se/recept/kyckling-med-tacomos-723462/
Senast redigerad av Sladdaren 2025-11-04 kl. 11:57.
Citera
2025-11-04, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
EDIT: Kom på en sak till allt som med light, lite kalorier, sockfritt, gräddfritt, smörfritt etc är också en sådan sak.

Vad är det för recept? Är det tex veganskt, så kan jag förstå om man skippar grädde och smör och satsar på något annat alternativ. Många andra skriver recept som vanligt, men föreslår alternativ för folk med allergi, intolerans etc. Att man tex byter ut smöret eller grädden mot ett laktosfritt alternativ.

Light, kalorisnålt och inget socker får mig att tänka på dieter och viktminskning, eller diabetes (och sockerfritt).

I vilket fall som helst, enligt min erfarenhet så är det ovanligt att veganska, allergivänliga, kalorisnåla etc recept dyker upp i kokböcker eller när man söker på internet. Om man nu inte har någon specialkokbok eller aktivt söker efter sådana recept.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in