• 1
  • 2
2025-11-02, 17:25
Medlem
rovmuns avatar
Om jag ska laga något roligare eller finare, kanske bjuda över folk osv, så brukar jag kolla recept eller ta inspiration från recept. Men det finns några saker som direkt får mig att döma ut ett recept som dåligt om jag vill göra något som blir riktigt bra. Samtidigt funderar jag ibland på om jag kanske är för hård? Vad har ni själva för saker som ni dömer ut recept på?

Om jag bara vill göra något snabbt och enkelt så kan jag absolut använda saker som nedan, men nu pratar jag om när det är lite finare tillfälle.

Några saker som är självklara för mig:

Redan i rubriken kan jag såga ett recept om det står saker som snabbt, enkelt, roligt, lätt eller klart på 15 minuter. Då tänker jag direkt att man hoppat över grejer eller fuskat.

Recept där man ska göra något roligt eller spexigt, typ rosa potatismos… nej.

Sen kommer vi till de ingredienser som får mig att reagera, och här kanske jag är lite för hård (även om vissa av dem verkligen hör hemma under kategorin “går bort”):
Grillkrydda, vitlökspulver, chili explosion, citronpeppar

Ser jag de här i ett recept så är det nästan redan kört för mig, om det inte finns en riktigt bra anledning.

Matlagningsvin är en annan grej. Varför använda matlagningsvin när man bara kan använda riktigt vin? Och om man nu inte har vin hemma, okej, då kan man ju ersätta med matlagningsvin, men det känns ändå B.

Buljongtärning är nog det som får mig att döma mest. Visst, vissa recept vill att man kokar sin egen fond och det ger ju pluspoäng. Men när ett recept säger att man ska använda Knorr buljongtärning som om det vore det rätta… då undrar jag om rätten ens kan bli god. Det blir liksom vägkrogkänsla.

Och när man vet någonningredigens som inte ska finnas, klassisk carbonara. Om det står grädde i receptet då är receptmakaren bränd för mig.

är jag för hård mot de som gör recepten? Och vad är era egna saker som får er att döma ut ett recept?

EDIT: Kom på en sak till allt som med light, lite kalorier, sockfritt, gräddfritt, smörfritt etc är också en sådan sak.
Senast redigerad av rovmun 2025-11-02 kl. 17:49.
Citera
2025-11-02, 17:31
Medlem
Man lagar väl inte från recept, om man ska bjuda hem gäster?

Matlagningsvin fungerar precis lika bra som vin. Är med ekonomiskt och alkohol försvinner ändå vid tillagningen

Buljongtärning är till för att framhäva de andra smakerna

15 minuters recept är kass? Carbonaran då? Den tar 5 min. Max.
Citera
2025-11-02, 17:33
Medlem
Kan nog bara hålla med dig.

Du är inte hård. Klart recept blir godare med äkta smör/grädde/riktiga kryddor.

Men man ska verkligen inte underskatta det enkla.

Som att vara hungrig och bara få något i magen.

🤣

Vid rätt tillfälle så kan en Billys smaka gott.

Men som du säger många recept är skrivna för det enkla köket och ta ett enkelt matlagningsvin(typ smaklöst) så vet man ju lite vad man har och jobba med och det svänger inte iväg för mycket.

Medans en sån som du kanske vill ha mer sötma eller syra och väljer vin efter smak.
Citera
2025-11-02, 17:38
Medlem
MarcoStars avatar
Matlagningsvin är väl bra om du har hälsan i åtanke när du lagar mat, eftersom det innehåller mycket mindre kalorier än vanligt vin.

Buljongtärning eller fond är bra smaksättare, men observera saltinnehållet.

Det är inte fel eller skamfyllt att följa recept. De är vanligtvis skapade av kockar, som alltså är experter på matlagning.
Citera
2025-11-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Om jag ska laga något roligare eller finare, kanske bjuda över folk osv, så brukar jag kolla recept eller ta inspiration från recept. Men det finns några saker som direkt får mig att döma ut ett recept som dåligt om jag vill göra något som blir riktigt bra. Samtidigt funderar jag ibland på om jag kanske är för hård? Vad har ni själva för saker som ni dömer ut recept på?

Om jag bara vill göra något snabbt och enkelt så kan jag absolut använda saker som nedan, men nu pratar jag om när det är lite finare tillfälle.

Några saker som är självklara för mig:

Redan i rubriken kan jag såga ett recept om det står saker som snabbt, enkelt, roligt, lätt eller klart på 15 minuter. Då tänker jag direkt att man hoppat över grejer eller fuskat.

Recept där man ska göra något roligt eller spexigt, typ rosa potatismos… nej.

Sen kommer vi till de ingredienser som får mig att reagera, och här kanske jag är lite för hård (även om vissa av dem verkligen hör hemma under kategorin “går bort”):
Grillkrydda, vitlökspulver, chili explosion, citronpeppar

Ser jag de här i ett recept så är det nästan redan kört för mig, om det inte finns en riktigt bra anledning.

Matlagningsvin är en annan grej. Varför använda matlagningsvin när man bara kan använda riktigt vin? Och om man nu inte har vin hemma, okej, då kan man ju ersätta med matlagningsvin, men det känns ändå B.

Buljongtärning är nog det som får mig att döma mest. Visst, vissa recept vill att man kokar sin egen fond och det ger ju pluspoäng. Men när ett recept säger att man ska använda Knorr buljongtärning som om det vore det rätta… då undrar jag om rätten ens kan bli god. Det blir liksom vägkrogkänsla.

Och när man vet någonningredigens som inte ska finnas, klassisk carbonara. Om det står grädde i receptet då är receptmakaren bränd för mig.

är jag för hård mot de som gör recepten? Och vad är era egna saker som får er att döma ut ett recept?

EDIT: Kom på en sak till allt som med light, lite kalorier, sockfritt, gräddfritt, smörfritt etc är också en sådan sak.
Grillkrydda som är så gott
Citera
2025-11-02, 18:02
Medlem
Recept kan vara bra för att gå ett hum vad rätten innehåller, men inget man bör följa slaviskt. Vet man om att man är värdelös i köket blir man inte bättre genom att följa receptet punkt efter punkt.

Brukar inte välja recept som är gjord av en random bloggare.

Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Matlagningsvin fungerar precis lika bra som vin. Är med ekonomiskt och alkohol försvinner ändå vid tillagningen

Vin från bolaget är billigare än matlagningvin
Citera
2025-11-02, 18:03
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Man lagar väl inte från recept, om man ska bjuda hem gäster?

Buljongtärning är till för att framhäva de andra smakerna

15 minuters recept är kass? Carbonaran då? Den tar 5 min. Max.

Varför skulle man inte kunna laga från recept då? särskilt vissa saker sen kanske man inte följer de exakt om man gjort det förr men man kanske kolla igenom det. Bakning särskilt.

Ett matlagningvin är inte mer ekonomiskt tvärtom det är ganska dyrt mot vad du får ett matlagningsvin kostar ca 120 kr/l hos min lokala icahandlare ( visst deet går säkert att hitta billigare men även dyrare) för 120kr/l får du ett mycket fint vin att ha i maten för på systembolaget och att det inte skiljer i smaken bara för allokholne är borta där har vi olika åskikter.

Buljongtärning, är ju bara för att det är enkelt och billigt. En riktigt fond som du kokat själv slår alltid en buljongtärning.

En Carbonara tar inte 5 min ( pastas kodtid överskrider den om du har någon vettigt pasta så.., plus koka vatten + ta fram ingrederserna) men visst nu var det inte det som var poängen var att när man skryter med att tiden är kortare mot vanligt alltså gör en lassange på 15 min etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Kan nog bara hålla med dig.

Du är inte hård. Klart recept blir godare med äkta smör/grädde/riktiga kryddor.

Men man ska verkligen inte underskatta det enkla.

Som att vara hungrig och bara få något i magen.

🤣

Vid rätt tillfälle så kan en Billys smaka gott.

Men som du säger många recept är skrivna för det enkla köket och ta ett enkelt matlagningsvin(typ smaklöst) så vet man ju lite vad man har och jobba med och det svänger inte iväg för mycket.

Medans en sån som du kanske vill ha mer sötma eller syra och väljer vin efter smak.

Nej precis upplever också att alla recpet ska vara så enklar som möjligt. Jag skulle då inte bjuda hem gäster på en billys om det inte är efterfest vid 04.

Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Matlagningsvin är väl bra om du har hälsan i åtanke när du lagar mat, eftersom det innehåller mycket mindre kalorier än vanligt vin.

Buljongtärning eller fond är bra smaksättare, men observera saltinnehållet.

Det är inte fel eller skamfyllt att följa recept. De är vanligtvis skapade av kockar, som alltså är experter på matlagning.

Glömde skrivit saker som låga kalirorer, sockerfirtt, etc det går också bort för mig. Om jag ska bjuda hem folk på middag så tänker jag inte i första hand på kalorier och inte heller gästerna.

Buljongtärning är ju mest salt och smakförstärkare det är ju det jag menar att det är en sak som amatörer använder en rikgit hemkokt fond undan salt är ju långt mer bättre.

Alla kan väl kalla sig kock även jag... även någon som steker på mcdonalds kallar sig väl kock? alltså det finns olika nivåer men jag har svåert att se någon sjränkock gå ut med att göra mat med grillkrydda och vitlöksulver
Citera
2025-11-02, 18:09
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar

Nej det håller jag med även tiktok är också en sak i sig att inte följa....
Citera
2025-11-02, 18:12
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Glömde skrivit saker som låga kalirorer, sockerfirtt, etc det går också bort för mig. Om jag ska bjuda hem folk på middag så tänker jag inte i första hand på kalorier och inte heller gästerna.

Att följa dieter och hålla koll på sina makronutrienter är inte alls ovanligt.

Citat:
Buljongtärning är ju mest salt och smakförstärkare det är ju det jag menar att det är en sak som amatörer använder en rikgit hemkokt fond undan salt är ju långt mer bättre.

Maten behöver ju även salt. Det jag menar är att om man använder buljontärning eller fond så behöver man oftast inte tillsätta salt utöver det, om du inte vill ge gästerna en hjärtinfarkt. Soja är också som flytande salt.

Citat:
Alla kan väl kalla sig kock även jag... även någon som steker på mcdonalds kallar sig väl kock? alltså det finns olika nivåer men jag har svåert att se någon sjränkock gå ut med att göra mat med grillkrydda och vitlöksulver

Yrket kock innefattar kunskaper i att kombinera smaker, näringslära m.m. Var inte dryg och tala om för piloten hur han ska landa flygplanet.
Senast redigerad av MarcoStar 2025-11-02 kl. 18:15.
Citera
2025-11-02, 18:22
Medlem
Håller med dig TS i mycket, men får tänka på också att många antagligen "tonar ned" tiden det tar att laga till maträtten bara för att fler ska 'orka' prova på receptet.

Men brukar mest bara köra "avancerat", gärna med färska kryddor man arbetar med.

Citronpeppar tycker jag går bra om man kör nån simpel panerad torsk typ (även om jag föredrar nykrossad peppar och citronsaft som man har i äggen som fisken paneras i.

Däremot vitlökspulver funkar ju bra till typ nån glaze såsom bbq, även om man har fräst vitlök i kastrull också.

Har nog nästan aldrig vitlökspulver till matlagning annars. Om man inte råkat glömma bort vitlök i maträtten eller glömt köpa, men det blir ju då en panikåtgärd snarare.

Fryst och torkad krydda går oftast bort, särskilt om man ska bjuda.
Citera
2025-11-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Recept kan vara bra för att gå ett hum vad rätten innehåller, men inget man bör följa slaviskt. Vet man om att man är värdelös i köket blir man inte bättre genom att följa receptet punkt efter punkt.

Vin från bolaget är billigare än matlagningvin

Istället för att köpa vittvin kan jag starkt rekommendera att ta citronsaft och vatten, blanda tills det är lagom syrligt och ha som smaksättning. Nyttigast. Blir knappt någon skillnad oavsett om man kör med en 150kr vinflaska eller 90kr matlagningsvin.

Man tar ju den mängd vatten som det ska vara vin sen smaksätta med citron bara.
Senast redigerad av Nudelpaj 2025-11-02 kl. 18:50.
Citera
2025-11-02, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nudelpaj
Istället för att köpa vin kan jag starkt rekommendera att ta citronsaft och vatten, blanda tills det är lagom syrligt och ha som smaksättning. Nyttigast. Blir knappt någon skillnad oavsett om man kör med en 150kr vinflaska eller 90kr matlagningsvin.

Man tar ju den mängd vatten som det ska vara vin sen smaksätta med citron bara.

Vad smart att göra rödvinssås eller Boeuf bourguignon utan rödvin. För rödvin adderar man ju enbart för syran.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in