Citat:
Ursprungligen postat av
BetterStories
Man lagar väl inte från recept, om man ska bjuda hem gäster?
Matlagningsvin fungerar precis lika bra som vin. Är med ekonomiskt och alkohol försvinner ändå vid tillagningen
Buljongtärning är till för att framhäva de andra smakerna
15 minuters recept är kass? Carbonaran då? Den tar 5 min. Max.
Varför skulle man inte kunna laga från recept då? särskilt vissa saker sen kanske man inte följer de exakt om man gjort det förr men man kanske kolla igenom det. Bakning särskilt.
Ett matlagningvin är inte mer ekonomiskt tvärtom det är ganska dyrt mot vad du får ett matlagningsvin kostar ca 120 kr/l hos min lokala icahandlare ( visst deet går säkert att hitta billigare men även dyrare) för 120kr/l får du ett mycket fint vin att ha i maten för på systembolaget och att det inte skiljer i smaken bara för allokholne är borta där har vi olika åskikter.
Buljongtärning, är ju bara för att det är enkelt och billigt. En riktigt fond som du kokat själv slår alltid en buljongtärning.
En Carbonara tar inte 5 min ( pastas kodtid överskrider den om du har någon vettigt pasta så.., plus koka vatten + ta fram ingrederserna) men visst nu var det inte det som var poängen var att när man skryter med att tiden är kortare mot vanligt alltså gör en lassange på 15 min etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hateuu
Kan nog bara hålla med dig.
Du är inte hård. Klart recept blir godare med äkta smör/grädde/riktiga kryddor.
Men man ska verkligen inte underskatta det enkla.
Som att vara hungrig och bara få något i magen.
🤣
Vid rätt tillfälle så kan en Billys smaka gott.
Men som du säger många recept är skrivna för det enkla köket och ta ett enkelt matlagningsvin(typ smaklöst) så vet man ju lite vad man har och jobba med och det svänger inte iväg för mycket.
Medans en sån som du kanske vill ha mer sötma eller syra och väljer vin efter smak.
Nej precis upplever också att alla recpet ska vara så enklar som möjligt. Jag skulle då inte bjuda hem gäster på en billys om det inte är efterfest vid 04.
Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoStar
Matlagningsvin är väl bra om du har hälsan i åtanke när du lagar mat, eftersom det innehåller mycket mindre kalorier än vanligt vin.
Buljongtärning eller fond är bra smaksättare, men observera saltinnehållet.
Det är inte fel eller skamfyllt att följa recept. De är vanligtvis skapade av kockar, som alltså är experter på matlagning.
Glömde skrivit saker som låga kalirorer, sockerfirtt, etc det går också bort för mig. Om jag ska bjuda hem folk på middag så tänker jag inte i första hand på kalorier och inte heller gästerna.
Buljongtärning är ju mest salt och smakförstärkare det är ju det jag menar att det är en sak som amatörer använder en rikgit hemkokt fond undan salt är ju långt mer bättre.
Alla kan väl kalla sig kock även jag... även någon som steker på mcdonalds kallar sig väl kock? alltså det finns olika nivåer men jag har svåert att se någon sjränkock gå ut med att göra mat med grillkrydda och vitlöksulver