Citat:
Ursprungligen postat av
rovmun
Om jag ska laga något roligare eller finare, kanske bjuda över folk osv, så brukar jag kolla recept eller ta inspiration från recept. Men det finns några saker som direkt får mig att döma ut ett recept som dåligt om jag vill göra något som blir riktigt bra. Samtidigt funderar jag ibland på om jag kanske är för hård? Vad har ni själva för saker som ni dömer ut recept på?
Om jag bara vill göra något snabbt och enkelt så kan jag absolut använda saker som nedan, men nu pratar jag om när det är lite finare tillfälle.
Några saker som är självklara för mig:
Redan i rubriken kan jag såga ett recept om det står saker som snabbt, enkelt, roligt, lätt eller klart på 15 minuter. Då tänker jag direkt att man hoppat över grejer eller fuskat.
Recept där man ska göra något roligt eller spexigt, typ rosa potatismos… nej.
Sen kommer vi till de ingredienser som får mig att reagera, och här kanske jag är lite för hård (även om vissa av dem verkligen hör hemma under kategorin “går bort”):
Grillkrydda, vitlökspulver, chili explosion, citronpeppar
Ser jag de här i ett recept så är det nästan redan kört för mig, om det inte finns en riktigt bra anledning.
Matlagningsvin är en annan grej. Varför använda matlagningsvin när man bara kan använda riktigt vin? Och om man nu inte har vin hemma, okej, då kan man ju ersätta med matlagningsvin, men det känns ändå B.
Buljongtärning är nog det som får mig att döma mest. Visst, vissa recept vill att man kokar sin egen fond och det ger ju pluspoäng. Men när ett recept säger att man ska använda Knorr buljongtärning som om det vore det rätta… då undrar jag om rätten ens kan bli god. Det blir liksom vägkrogkänsla.
Och när man vet någonningredigens som inte ska finnas, klassisk carbonara. Om det står grädde i receptet då är receptmakaren bränd för mig.
är jag för hård mot de som gör recepten? Och vad är era egna saker som får er att döma ut ett recept?
EDIT: Kom på en sak till allt som med light, lite kalorier, sockfritt, gräddfritt, smörfritt etc är också en sådan sak.
Mja överlag har du rätt men många fel också, vilket tyder på att du inte är skitbra i köket.
Matlagningsvin använder man för att enkelt få same-same varje gång.
De har heller ingen fällning.
Så ofta varierar man mellan riktiga viner och matlagningsvin beroende på vad man gör.
Vitlökspulver i sig är det inget fel på. Även om färsk vitlök är det man använder mest.
Att göra en klassisk carbonara med grädde är heller inget konstigt.
Enbart ni muppar som tror ni kan bättre är problemet som sitter och härjar om sådan skit.
I Italien används grädde också beroende på region du är i. Precis som lasagne lagas med ricotta ost eller bechamel beroende på syd/nord.
Så ditt stora problem är att du är en typisk översittare av Autistiska mått som tror du är kungen i köket för ”du vet hur en riktig rätt skall lagas” men aldrig ens besökt landet det kommer ifrån.
Och klarar heller inte av att förstå hur rätter förändras över tid och det finns utrymme för både gammalt och nytt.
Nej fy fan sådana som Du spyr jag på och skulle bryta kontakten så fort du börjar hetsa och en diskussion kring ”den enda sanningen enligt dig”.
Idioter kommer alltid vara idioter…