2025-11-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Vad smart att göra rödvinssås eller Boeuf bourguignon utan rödvin. För rödvin adderar man ju enbart för syran.

Öh? Pratar såklart enbart om vitt vin, ingen preciserade vilket sorts vin. Så gav bara ett simpelt tips för vitt vin.

Edit:
Men visst, glömde kanske förtydliga det så har lagt in det för din skull.
Senast redigerad av Nudelpaj 2025-11-02 kl. 18:51.
Citera
2025-11-02, 18:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
sockfritt

Vill inte heller ha sockor i maten.

Kan du länka till ett bra respektive dåligt recept?

Jag använder recept på sådant jag vet ungefär vad som ingår, men som jag inte lagar ofta och behöver lite hjälp med. Skulle aldrig orka med något hittepårecept med massor av ingredienser, där är jag noga. Det ska inte vara 20 olika saker i.

Man behöver ju faktiskt inte skrota hela receptet för att det står buljontärning om man har hemkokad buljong, bara att ersätta. Samma om du bara har vanligt vin i maten, det går ju med det med. Är det bara en gnutta syra man är ute efter kan man ju dutta i lite äppelcidervinäger. Och står det margarin får du ta smör.
Citera
2025-11-02, 19:24
Medlem
Sereenas avatar
Jag ser matrecept som inspiration och lite allmänna riktlinjer för hur smakprofilen ska vara, inte absoluta steg för steg instruktioner (bakrecept följer jag noggranna i början tills jag lärt mig hur degen/smeten ska kännas).

Sen så byter jag ut saker efter tycke och smak, lightvarianter typ margarin eller matlagningsgrädde ersätts med äkta vara, dom flesta torkade kryddorna typ örter/chili/vitlök/ingefära/limeblad ersätts med färska, eller i nödfall, frusna, peppar/kardemumma/kanel/muskot mfl mm ändras mängderna då jag mest har hela kryddor hemma och stöter/maler efter behov.
Citera
2025-11-02, 19:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man behöver ju faktiskt inte skrota hela receptet för att det står buljontärning om man har hemkokad buljong, bara att ersätta. Samma om du bara har vanligt vin i maten, det går ju med det med. Är det bara en gnutta syra man är ute efter kan man ju dutta i lite äppelcidervinäger. Och står det margarin får du ta smör.

Man bör dock vara lite försiktig med bytena om man bakar, tex smör vs margarin vs olja kan ge väldigt olika resultat.
Citera
2025-11-02, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Om jag ska laga något roligare eller finare, kanske bjuda över folk osv, så brukar jag kolla recept eller ta inspiration från recept. Men det finns några saker som direkt får mig att döma ut ett recept som dåligt om jag vill göra något som blir riktigt bra. Samtidigt funderar jag ibland på om jag kanske är för hård? Vad har ni själva för saker som ni dömer ut recept på?

Om jag bara vill göra något snabbt och enkelt så kan jag absolut använda saker som nedan, men nu pratar jag om när det är lite finare tillfälle.

Några saker som är självklara för mig:

Redan i rubriken kan jag såga ett recept om det står saker som snabbt, enkelt, roligt, lätt eller klart på 15 minuter. Då tänker jag direkt att man hoppat över grejer eller fuskat.

Recept där man ska göra något roligt eller spexigt, typ rosa potatismos… nej.

Sen kommer vi till de ingredienser som får mig att reagera, och här kanske jag är lite för hård (även om vissa av dem verkligen hör hemma under kategorin “går bort”):
Grillkrydda, vitlökspulver, chili explosion, citronpeppar

Ser jag de här i ett recept så är det nästan redan kört för mig, om det inte finns en riktigt bra anledning.

Matlagningsvin är en annan grej. Varför använda matlagningsvin när man bara kan använda riktigt vin? Och om man nu inte har vin hemma, okej, då kan man ju ersätta med matlagningsvin, men det känns ändå B.

Buljongtärning är nog det som får mig att döma mest. Visst, vissa recept vill att man kokar sin egen fond och det ger ju pluspoäng. Men när ett recept säger att man ska använda Knorr buljongtärning som om det vore det rätta… då undrar jag om rätten ens kan bli god. Det blir liksom vägkrogkänsla.

Och när man vet någonningredigens som inte ska finnas, klassisk carbonara. Om det står grädde i receptet då är receptmakaren bränd för mig.

är jag för hård mot de som gör recepten? Och vad är era egna saker som får er att döma ut ett recept?

EDIT: Kom på en sak till allt som med light, lite kalorier, sockfritt, gräddfritt, smörfritt etc är också en sådan sak.

Mja överlag har du rätt men många fel också, vilket tyder på att du inte är skitbra i köket.

Matlagningsvin använder man för att enkelt få same-same varje gång.
De har heller ingen fällning.

Så ofta varierar man mellan riktiga viner och matlagningsvin beroende på vad man gör.

Vitlökspulver i sig är det inget fel på. Även om färsk vitlök är det man använder mest.

Att göra en klassisk carbonara med grädde är heller inget konstigt.
Enbart ni muppar som tror ni kan bättre är problemet som sitter och härjar om sådan skit.

I Italien används grädde också beroende på region du är i. Precis som lasagne lagas med ricotta ost eller bechamel beroende på syd/nord.

Så ditt stora problem är att du är en typisk översittare av Autistiska mått som tror du är kungen i köket för ”du vet hur en riktig rätt skall lagas” men aldrig ens besökt landet det kommer ifrån.
Och klarar heller inte av att förstå hur rätter förändras över tid och det finns utrymme för både gammalt och nytt.

Nej fy fan sådana som Du spyr jag på och skulle bryta kontakten så fort du börjar hetsa och en diskussion kring ”den enda sanningen enligt dig”.

Idioter kommer alltid vara idioter…
Citera
2025-11-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nudelpaj
Däremot vitlökspulver funkar ju bra till typ nån glaze såsom bbq, även om man har fräst vitlök i kastrull också.
Precis som du säger är vitlökspulver utmärkt krydda för att grilla finare nöt (salt+peppar+vitlökspulver).

Också bra för sous vide för att undvika färsk vitlök som kan smaka bittert (och risk för botulism).
Citera
2025-11-02, 20:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Man bör dock vara lite försiktig med bytena om man bakar, tex smör vs margarin vs olja kan ge väldigt olika resultat.

Ja, lite får man tänka sig för. Smör och margarin är ju hyfsat utbytbart men inte alltid. Som när min hipsterkusin envisades att göra chokladbollar med smör... de blev ju mjuka så fort de varit ute ur kylen 5 minuter. Han tyckte de skulle vara så. Smältiga och degiga. Nädu, bättre med hårt margarin. Det trodde jag var självklart. Det tyckte andra kusinen med som åt av dem, en vegan. För honom var det självklart att de inte hade smör för så gör man ju inte.

Min polare skulle ha en matsked paprikapulver i maten men hade inte det och tyckte cayennepeppar var tillräckligt likt och tog en matsked. Oj oj oj.
Citera
2025-11-02, 20:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ja, lite får man tänka sig för. Smör och margarin är ju hyfsat utbytbart men inte alltid. Som när min hipsterkusin envisades att göra chokladbollar med smör... de blev ju mjuka så fort de varit ute ur kylen 5 minuter. Han tyckte de skulle vara så. Smältiga och degiga. Nädu, bättre med hårt margarin. Det trodde jag var självklart. Det tyckte andra kusinen med som åt av dem, en vegan. För honom var det självklart att de inte hade smör för så gör man ju inte.

Min polare skulle ha en matsked paprikapulver i maten men hade inte det och tyckte cayennepeppar var tillräckligt likt och tog en matsked. Oj oj oj.

Jag gör alltid mina med smör och har inte haft några problem med att dom blir för mjuka

Hehe, en av mina polare lyckades med nästan samma sak, receptet listade 2-3 "röd chilipeppar" ie dom där avlånga, ganska milda man hittar bland grönsakerna i dom flesta butiker, men han tänkte "chili som chili" och hade i 2st rejäla habanero istället då butiken hade slutt på den röda varianten av dom "vanliga".
Citera
2025-11-02, 20:46
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har lärt mig att lita på min känsla. Det spelar ingen roll hur känd och framgångsrik kocken är som har tagit fram receptet, det blir ändå inte gott om jag tänker redan när jag läser igenom det att "det där kan väl inte bli gott", "de där ingredienserna kan väl inte passa ihop", etc..

Annars, om man "dömer ut" någon enstaka ingrediens så brukar det gå bra att byta ut bara den mot något annat. T.ex. helprodukter i stället för lättprodukter, jag vill ha lite mer fett i maten och i så fall hellre äta en mindre mängd. Det blir mycket godare.

Buljongtärningar och fonder är väldigt bra smaksättare, ser inte riktigt varför man skulle snobba med att inte använda detta..? Citronpeppar är jättebra till fisk, särskilt torsk. Vitlökspulver skulle jag väl inte använda om jag bjöd hem gäster, då använder jag riktig, färsk vitlök, men hemma är det en tillräckligt god smaksättare så länge som det inte har blivit för gammalt och dammigt.
Senast redigerad av Merwinna 2025-11-02 kl. 21:17.
Citera
2025-11-02, 20:50
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Hehe, en av mina polare lyckades med nästan samma sak, receptet listade 2-3 "röd chilipeppar" ie dom där avlånga, ganska milda man hittar bland grönsakerna i dom flesta butiker, men han tänkte "chili som chili" och hade i 2st rejäla habanero istället då butiken hade slutt på den röda varianten av dom "vanliga".

Måste blivit hyfsat starkt.
Citera
2025-11-02, 20:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har lärt mig att lita på min känsla.

Buljongtärningar och fonder är väldigt bra smaksättare, ser inte riktigt varför man skulle snobba om att inte använda detta..? Citronpeppar är jättebra till fisk, särskilt torsk. Vitlökspulver skulle jag väl inte använda om jag bjöd hem gäster, då använder jag riktig, färsk vitlök, men hemma är det en tillräckligt god smaksättare så länge som det inte har blivit för gammalt och dammigt.

Jag går också på känsla. Det brukar bli bra. Jag förstår vad som är rimligt. En del har inte den förmågan. Då måste de mäta allt, varje krydda med kryddmått.

Använder gärna blandkryddor, då de som jag insett jag tycker om. T ex är fan av vitlökspeppar. Har hittat en grillkrydda utan svartpeppar, jag gillar svartpeppar men vill inte ha det i allt. Man får använda genvägar. Någon lurade mig att köpa Vegeta och sa att den var det godaste som finns. Borde nog kasta ut den, den har inte tagit slut på 15 år.

OT, insåg att TS heter rövmun, trodde det var en rovdjursmun, det lät bättre.
Citera
2025-11-02, 20:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Måste blivit hyfsat starkt.

Oätligt enl honom, rejält sting enl mig

Jag odlar min egen chili, bla Aribibi Gusano (habanero hetta), Bhut Jolokia och CR som används friskt både i mat och till egna såser.

Mängden chili och vitlök i recept är nåt jag nästan alltid ökar rejält.
Senast redigerad av Sereena 2025-11-02 kl. 20:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in