2025-10-30, 11:30
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
De flesta yngre kan vare sig skriva eller prata bra svenska.
De saknar kunskap om ords stavning och dess betydelse.
De är MYCKET sämre på engelska än vad jag är som är äldre.
De kan inte stava eller uttala eller knappt ens översätta svenska meningar till engelska.
Jag klarar av lättare konversationer på tyska om vädret och hur hitta nånstans. Jag har aldrig haft nytta av mera än så.
Jag har klarat mig flytande med engelska under mitt yrkesliv.

De yngre har MYCKET sämre kvalitet på sitt språk än vad jag har.
De yngre slänger sig med "fraser" som är högst treordiga eller förkortningar på engelska, oooh myyyy Goood! BTW

Nyfiken på vad äldre och yngre betyder här.
Citera
2025-10-30, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Nyfiken på vad äldre och yngre betyder här.

Äldre, de som är över 50-60.
Yngre de som är 15-20-30-40.

Själv är jag........man pratar inte om en dams ålder
(passerat 65)
Citera
2025-10-30, 11:35
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
30,40,50 (och även till viss del 60) - talister klagar ofta över hur värdelösa dagens ungdomar är, hur bortskämda de är och att de hellre surfar in på sociala medier och äter avokadomackor än att plugga/jobba hårt. Så varför är denna generation, som har en så hög självbild av att göra jobbet, så klappkassa på vissa saker?

Generation X, millennials och Z sopar mattan med mormor Agda på många fronter, och språk är verkligen nummer ett på den listan. En genomsnittlig 10-åring kan bättre engelska än en genomsnittlig 85 åring idag, så är det bara.

Fine att man inte tyckte engelska inte var lika viktigt på 40 talet, men var är hungern till att lära sig i efterhand? Och varför är de så dåliga på tredjespråk? Jag har då aldrig träffat en 30-40-50 hållet som briljerat på franska, tyska eller spanska. Varför kan de bara prata svenska? Gå och prata med valfri 80-90 åring så kommer ni märka att knappt kan hålla en konversation på något annat språk än sitt älskade Svedala-tugg.
Det enkla svaret är väl att det beror på vad man har behov av?

Dom som läser ryska eller uzbekiska i vuxen ålder "bara för att" är nog lätt räknade. Samma sak gäller så klart för mer vanliga språkval som tyska,franska eller spanska.

Vuxet folk har annat att lägga sin tid på än att förkovra sig helt i onödan, dessutom är man mindre lättlärd som äldre.

Dom flesta som verkligen haft ett behov av att lära sig ett nytt språk har nog alltid fixat det, oavsett ålder.
Citera
2025-10-30, 11:35
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Jag tog upp att det inte var lika prioriterat då, men det är ändå en dålig ursäkt eftersom att Leif, 83, från Säffle haft en hel livstid på sig att plugga på i efterhand. Men man väljer att inte göra det pga lättja.
Språkinlärning funkar verkligen inte så. Har du varken syfte, intresse, eller möjlighet(Dvs, dina intressen är dominant Engelska) så lär du dig inte ett nytt språk. En pensionär hade sannerligen ingen riktig anledning att lära sig Engelska under sin livstid, och kan i nuvarande år underhålla sig själv med bara Svenska.
Det är av samma anledning Japanerna är så kassa på Engelska. Med en stark översättningskultur så finns det nästan aldrig ett fall där de måste lära sig Engelska för att ta del av underhållning.
Kontra då Sverige, där översättningen inte alls han ikapp all ny underhållning som kom ut vilket ledde till att om unga personer ville spela spel eller se på serier så var det Engelska som gällde. Det sista spelet jag minns som hade svensk översättning var Diablo 1
Citera
2025-10-30, 11:36
Avstängd
Konstnarren5s avatar
TS låter som ännu ett exempel på den där självbelåtna digitalgenerationen som tror att världen alltid sett ut som deras TikTok-flöde. Du verkar helt blind för att läroplaner, tillgång till utbildning, resor, kulturutbyte och teknisk infrastruktur har förändrats totalt. 1950-talets fabriksarbetare hade inte lågprisflyg till Berlin, Netflix på tre språk och ett tangentbord i handen dygnet runt.

Du föraktar äldre för att de inte lärt sig språk på gamla dar — men missar helt att de byggde landet du står på, utan Google Translate och elbussar. Ditt inlägg påminner mest om samma åldersförakt man ser hos vissa covid-fanatiker eller karriärister som helst hade sett de äldre ta "ättestupan" för att frigöra plats i kollektivtrafiken.

Om du nu brinner för den idén — börja med att testa konceptet på dina egna föräldrar. Resten av oss kan sedan avgöra hur långt din humanism sträcker sig.
Citera
2025-10-30, 11:44
Medlem
Citat:
Ja, jag upplever också att många äldre svenskar är ganska obildade generellt. Finns stora undantag såklart men de har dålig koll på allmänbildning. Går man in på en valfri pub där de sitter och hänger en sen torsdagskväll så klyvs inga atomer direkt.

Återigen, man har haft en hel tidsålder på sig att botanisera och lära sig, men de vill hellre sitta på sina feta rumpor och klaga på att allt var bättre förr istället.
Precis….eller ”präxis” som sådana brukar bräka ur sig.
Citera
2025-10-30, 11:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag har mött flera svenskar som idag är 75-80 år gamla, de behärskar svenska, tyska, engelska och upp till 8 språk, men det var ett par extremfall jag hade lyckan att möta när de behärskade så många språk. Det som de hade gemensamt var att de rest mycket och jobbat utomlands mycket.

Som regel så var gamla bättre på tyskan än på engelskan, men de är väl såpass gamla och gaggiga nu att de knappt minns sin barndom längre. De är väl typ 90-100 år i dag. Jag tror också att de som lärde sig bra tyska, de släppte språket till en del efter andra världskriget, det var inte så kul med tyskan längre. Där kom engelskan in och blev enormt populärt istället. Men då var de redan vuxna och att lära sig nya språk som vuxen blir sisådär.

Engelskan blev mycket mer populär på 50-talet och framåt, dvs dagens pensionärer växte upp med amerikanska filmer och shower och så är det än idag. Vi ser helt enkelt mycket mer engelskproducerat material än vi ser svenskproducerat.

Men först när man kommer till slutet på 60-talet och framåt så fick man engelskan som ett självklart språk redan som barn och först på 80-talet så blev det väl så att ALLA lärde sig engelskan. Att inte kunna engelska idag existerar inte bland svenskar. Finns inga svenskar som inte kan engelska.

Förutom en del av de gamla som nu väl ändå dör ut i en rask takt.

Jag skulle nog säga att inom 10-15 år så existerar inte en enda svensk som inte kan svenska, engelska och kanske några språk till.

Det var lite olika i olika delar av landet. I Göteborg var det vanligare att man läste engelska i skolan än i t.ex. Stockholm där det var tyska som gällde i skolan. Det var först på 50-talet som engelska blev obligatorisk i skolan, innan dess fick man välja ett språk tyska, franska, spanska och engelska i stort sett. Det var också vanligt att man läste tyska som första främmande språk och engelska som andra språk.

De som gick någon form av industriell utbildning efter grundskolan läste oftast tyska eftersom det var det språk som användes i industrin.

Många som läste engelska gjorde det för att de hade släkt i USA och då ville man visa att man kunde engelska. Så det fanns faktiskt intresse av att läsa engelska även om man på den tiden inte hade så mycket annan användning av det i vardagslivet.
Citera
2025-10-30, 11:50
Medlem
Räcker ju alltid med svenska i Sverige, tror du jänkare pratar svenska?
Citera
2025-10-30, 11:50
Medlem
Citat:
Jag tog upp att det inte var lika prioriterat då, men det är ändå en dålig ursäkt eftersom att Leif, 83, från Säffle haft en hel livstid på sig att plugga på i efterhand. Men man väljer att inte göra det pga lättja.
Varför kan inte du kinesiska? Lättja?

Det är svårt att lära sig ett språk. Det är sällsynt att vuxna människor lär sig ett nytt språk. De arbetar ju och på fritiden vill man vila och göra roligare saker än att plugga.

Att yngre är bättre på engelska beror ju på att de har haft Internet och streaming i 20 år. Det fanns inte på 60-talet. Då fanns TV1, TV2 och radio där de flesta programmen var på svenska. Eventuellt sändes det ett par amerikanska filmer i veckan och man såg filmer på bio ibland. Men det är ju en jäkla skillnad mot i dag när ungarna sitter klistrade dygnet runt och ofta kollar på engelskspråkiga filmer och klipp. De lär sig engelska genom lättja.
Citera
2025-10-30, 11:52
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:
30,40,50 (och även till viss del 60) - talister klagar ofta över hur värdelösa dagens ungdomar är, hur bortskämda de är och att de hellre surfar in på sociala medier och äter avokadomackor än att plugga/jobba hårt. Så varför är denna generation, som har en så hög självbild av att göra jobbet, så klappkassa på vissa saker?

Generation X, millennials och Z sopar mattan med mormor Agda på många fronter, och språk är verkligen nummer ett på den listan. En genomsnittlig 10-åring kan bättre engelska än en genomsnittlig 85 åring idag, så är det bara.

Fine att man inte tyckte engelska inte var lika viktigt på 40 talet, men var är hungern till att lära sig i efterhand? Och varför är de så dåliga på tredjespråk? Jag har då aldrig träffat en 30-40-50 hållet som briljerat på franska, tyska eller spanska. Varför kan de bara prata svenska? Gå och prata med valfri 80-90 åring så kommer ni märka att knappt kan hålla en konversation på något annat språk än sitt älskade Svedala-tugg.

Höstlovet medför ungdomligt oförstånd i nya trådar.
Citera
2025-10-30, 12:04
Medlem
Dumdrygs avatar
För att de inte exponerades för engelska eller andra språk i samma grad som dagens ungdomar.
Citera
2025-10-30, 12:05
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:

Jag vet inte om jag skulle påstå att dagens ungdomar är bättre på språk. Idag, precis som förr, är det väldigt få som aktivt lär sig ett främmande språk av egen vilja. Engelskan är utbredd, men framförallt som konsekvens av exponering sedan tidig ålder i form av populärkultur och som kärnämne i skolan, samt senare i livet med större inslag av engelska i studier och arbete.

Och även om färdigheterna i engelska definitivt har stigit, så ser vi också samtidigt att fler och fler har svårt att skilja på svenska och engelska, med ökade anglicismer, onödiga låneord, felaktig grammatik och stavning som följd. Ungdomarna må vara bättre på engelska, men de äldre är definitivt bättre på svenska.

Visst, det finns ungdomar som aktivt lär sig språk utöver det nödvändiga för att klara av skolan, men de fanns också förr och jag vet inte om andelen stigit något nämnvärt. Framförallt om man kompenserar för hur pass mycket enklare det är att exponeras för främmande språk idag så är unga svenskars prestation knappast något att hänga i granen. Hur många som har läst flera år av tyska, spanska eller franska i skolan kan idag yttra något mer än basala fraser och några verbkonjugationer?

Visst, många svenskar kan engelska och det är de väldigt stolta över på ett ganska pinsamt sätt (eller cringe som ungdomarna skulle säga), men utomlands beter de sig lika oförskämt och chauvinistiskt som jänkare där de förbarmar sig över att ortsbefolkningen inte lärt sig deras språk, trots att de själva egentligen inte aktivt lärt sig något främmande språk. Sverige har istället låtit sig koloniseras språkligt och kulturellt av anglosfären och har noll förståelse för andra länder som inte gjort samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in