Citat:
Ursprungligen postat av
mickenyqvist123
30,40,50 (och även till viss del 60) - talister klagar ofta över hur värdelösa dagens ungdomar är, hur bortskämda de är och att de hellre surfar in på sociala medier och äter avokadomackor än att plugga/jobba hårt. Så varför är denna generation, som har en så hög självbild av att göra jobbet, så klappkassa på vissa saker?
Generation X, millennials och Z sopar mattan med mormor Agda på många fronter, och språk är verkligen nummer ett på den listan. En genomsnittlig 10-åring kan bättre engelska än en genomsnittlig 85 åring idag, så är det bara.
Fine att man inte tyckte engelska inte var lika viktigt på 40 talet, men var är hungern till att lära sig i efterhand? Och varför är de så dåliga på tredjespråk? Jag har då aldrig träffat en 30-40-50 hållet som briljerat på franska, tyska eller spanska. Varför kan de bara prata svenska? Gå och prata med valfri 80-90 åring så kommer ni märka att knappt kan hålla en konversation på något annat språk än sitt älskade Svedala-tugg.
Jag vet inte om jag skulle påstå att dagens ungdomar är bättre på språk. Idag, precis som förr, är det väldigt få som aktivt lär sig ett främmande språk av egen vilja. Engelskan är utbredd, men framförallt som konsekvens av exponering sedan tidig ålder i form av populärkultur och som kärnämne i skolan, samt senare i livet med större inslag av engelska i studier och arbete.
Och även om färdigheterna i engelska definitivt har stigit, så ser vi också samtidigt att fler och fler har svårt att skilja på svenska och engelska, med ökade anglicismer, onödiga låneord, felaktig grammatik och stavning som följd. Ungdomarna må vara bättre på engelska, men de äldre är definitivt bättre på svenska.
Visst, det finns ungdomar som aktivt lär sig språk utöver det nödvändiga för att klara av skolan, men de fanns också förr och jag vet inte om andelen stigit något nämnvärt. Framförallt om man kompenserar för hur pass mycket enklare det är att exponeras för främmande språk idag så är unga svenskars prestation knappast något att hänga i granen. Hur många som har läst flera år av tyska, spanska eller franska i skolan kan idag yttra något mer än basala fraser och några verbkonjugationer?
Visst, många svenskar kan engelska och det är de väldigt stolta över på ett ganska pinsamt sätt (eller cringe som ungdomarna skulle säga), men utomlands beter de sig lika oförskämt och chauvinistiskt som jänkare där de förbarmar sig över att ortsbefolkningen inte lärt sig deras språk, trots att de själva egentligen inte aktivt lärt sig något främmande språk. Sverige har istället låtit sig koloniseras språkligt och kulturellt av anglosfären och har noll förståelse för andra länder som inte gjort samma sak.