2025-10-30, 10:53
Medlem
A-Z.a-z.0-9.och-s avatar
Det fanns ingen anledning att lära sig engelska.
Sverige bestod av svenskar och några invandrade greker som snabbt lärde sig svenska.
Jag läste engelska på 60-talet, men fick ingen riktig användning av det förrän internet kom.
Citera
2025-10-30, 10:58
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
30,40,50 (och även till viss del 60) - talister klagar ofta över hur värdelösa dagens ungdomar är, hur bortskämda de är och att de hellre surfar in på sociala medier och äter avokadomackor än att plugga/jobba hårt. Så varför är denna generation, som har en så hög självbild av att göra jobbet, så klappkassa på vissa saker?

Generation X, millennials och Z sopar mattan med mormor Agda på många fronter, och språk är verkligen nummer ett på den listan. En genomsnittlig 10-åring kan bättre engelska än en genomsnittlig 85 åring idag, så är det bara.

Fine att man inte tyckte engelska inte var lika viktigt på 40 talet, men var är hungern till att lära sig i efterhand? Och varför är de så dåliga på tredjespråk? Jag har då aldrig träffat en 30-40-50 hållet som briljerat på franska, tyska eller spanska. Varför kan de bara prata svenska? Gå och prata med valfri 80-90 åring så kommer ni märka att knappt kan hålla en konversation på något annat språk än sitt älskade Svedala-tugg.

Du har tämligen fel rakt igenom. Det berättar snarare om vilket klientel du rört dig bland, nämligen simpla vanliga knegare och än lägre.

Min erfarenhet, berättar att människor födda i det spann du hänvisar till har mycket goda kunskaper i språk - främst franska, tyska, engelska och även latin. Spanska och italienska förekommer också. Som regel behärskar de två språk galant utöver svenska, vanligast förekommande är så klart engelska och franska.

Du får nog bege dig ut och rota bland medel- och överklass i åldersspannet istället för att få en mer rättvis bild. Glöm inte att klä dig propert och ha en bra hållning, annars är det ingen som kommer att ta dig på allvar.
Senast redigerad av ZebranJanne 2025-10-30 kl. 11:01.
Citera
2025-10-30, 10:59
Avstängd
vilken skitsnack tråd, går ut på svartmåla äldre svenskar och hylla invandrare som typ kan fem olika dialekter på arabiska vem bryr sig om det i sverige liksom?
Citera
2025-10-30, 11:03
Avstängd
Snälla, dagens unga svenskar behåller det svenska uttalet och dessvärre även den svenska melodin när de talar engelska!
Som gammal backpacker ryser jag av obehag när jag hör dessa ungdomar misshandla engelskan på detta sätt!
Citera
2025-10-30, 11:03
Medlem
Jordgubbes avatar
Mer skumt att inte vår trådstartare själv begriper varför äldre inte är lika bra på utländska språk som de yngre (som utsatts för en miljon gånger mer utrikiska sedan barnsben via media), men det är väl en alltför jobbig analys när skallen kokar av åldersförakt, mellan långtidsarbetslöshet och taxihugg. Var lite öppen för vad andra kan istället, utifrån sina förutsättningar och att inte dagarna fyllts av tiktok-klipp på engelska etc. Varför är folk skitdåliga på mandarin idag, nåt alla kan flytande om 50 år.
Citera
2025-10-30, 11:05
Medlem
På den tiden lärde man sig det som då var viktigt, hushållning, återanvända, krishantering mm under kalla kriget.
Nu finns influencers som "upptäcker" saker/metoder som tidigare var naturligt, vill säga att man tidigare var mer "miljövänlig", inget skulle förgås.
Citera
2025-10-30, 11:20
Medlem
De flesta yngre kan vare sig skriva eller prata bra svenska.
De saknar kunskap om ords stavning och dess betydelse.
De är MYCKET sämre på engelska än vad jag är som är äldre.
De kan inte stava eller uttala eller knappt ens översätta svenska meningar till engelska.
Jag klarar av lättare konversationer på tyska om vädret och hur hitta nånstans. Jag har aldrig haft nytta av mera än så.
Jag har klarat mig flytande med engelska under mitt yrkesliv.

De yngre har MYCKET sämre kvalitet på sitt språk än vad jag har.
De yngre slänger sig med "fraser" som är högst treordiga eller förkortningar på engelska, oooh myyyy Goood! BTW
Citera
2025-10-30, 11:22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
30,40,50 (och även till viss del 60) - talister klagar ofta över hur värdelösa dagens ungdomar är, hur bortskämda de är och att de hellre surfar in på sociala medier och äter avokadomackor än att plugga/jobba hårt. Så varför är denna generation, som har en så hög självbild av att göra jobbet, så klappkassa på vissa saker?

Generation X, millennials och Z sopar mattan med mormor Agda på många fronter, och språk är verkligen nummer ett på den listan. En genomsnittlig 10-åring kan bättre engelska än en genomsnittlig 85 åring idag, så är det bara.

Fine att man inte tyckte engelska inte var lika viktigt på 40 talet, men var är hungern till att lära sig i efterhand? Och varför är de så dåliga på tredjespråk? Jag har då aldrig träffat en 30-40-50 hållet som briljerat på franska, tyska eller spanska. Varför kan de bara prata svenska? Gå och prata med valfri 80-90 åring så kommer ni märka att knappt kan hålla en konversation på något annat språk än sitt älskade Svedala-tugg.

Det fanns inte i läroplanen och när det väl infördes så fanns det inget bra sätt att underhålla språket på det sätt vi har nu via internet. Använder man inte en kunskap frekvent så faller den i glömska. Det fanns folk på 40- och 50-talet som inte ens kunde läsa svensk text.

Problemet med dagens ungdom som nu behärskar engelska är att de inte kan tala och skriva svenska på ett korrekt sätt då de istället gör det "engelskt" med t.ex. en uppsjö av särskrivningar.
Citera
2025-10-30, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Men först när man kommer till slutet på 60-talet och framåt så fick man engelskan som ett självklart språk redan som barn och först på 80-talet så blev det väl så att ALLA lärde sig engelskan. Att inte kunna engelska idag existerar inte bland svenskar. Finns inga svenskar som inte kan engelska.

Förutom en del av de gamla som nu väl ändå dör ut i en rask takt.

Jag skulle nog säga att inom 10-15 år så existerar inte en enda svensk som inte kan svenska, engelska och kanske några språk till.
Jag är född 1953 och vi hade engelska från fjärde klass i mellanstadiet oh tyska eller franska från sjunde klass i högstadiet.

Men vi skandinaver är inte så bra på engelska som vi tror. Vårt uttal är som regel bättre än t.ex. sydeuropeers, men övriga europeer som kan engelska har ofta ett mycket bättre ordförråd än vad vi har.

När det gäller framtiden så definieras alla med svenskt medborgarskap som svenskar, och då tvivlar jag på att det inte existerar "svenskar" som inte kan svenska om 10-15 år.

Men dagens yngre skandinaver förstår ju inte varandra, med undantag av norrmännen.
Citera
2025-10-30, 11:25
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Jag tog upp att det inte var lika prioriterat då, men det är ändå en dålig ursäkt eftersom att Leif, 83, från Säffle haft en hel livstid på sig att plugga på i efterhand. Men man väljer att inte göra det pga lättja.

Varför är engelska och ett tredje språk viktigt för Leif, 83, från Säffle?
Citera
2025-10-30, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Snälla, dagens unga svenskar behåller det svenska uttalet och dessvärre även den svenska melodin när de talar engelska!
Som gammal backpacker ryser jag av obehag när jag hör dessa ungdomar misshandla engelskan på detta sätt!

Håller med!
Mina äldre släktingar åkte runt i hela Europa och delar av USA direkt efter andra världskriget och de kunde antingen franska, tyska och/eller engelska.
De hade ett m-y-c-k-e-t rikare språk inte bara på svenska utan även de språk vars länder de besökte och de såg filmer och på TV.
Citera
2025-10-30, 11:28
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:

Tyska var adraspråk i sverige fram till tyskarna krossades i Stalingrad m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in