Citat:
Ursprungligen postat av
OnkelUnkas
Har du tittat på hur läroplanen för grundskolan såg ut på den tiden innan du skapade din tråd?
Spelar ingen roll. Har man intresse så lär man sig själv. Skolan är bara en form av standardiserat lärande men är faktiskt väldigt ineffektiv när det kommer till verklig kunskap. Hade de här 50-80-åringarna haft intresse av att vidga sina vyer hade man lärt sig på egen hand. Vi har kostnadsfria bibliotek i hela landet och internet har varit en grej i minst tjugofem år, så möjlighet har funnits. Åttioåringarna har inte varit åttio år alltid. Man var femtiofem när internet slog igenom och har varit pensionärer med all tid i världen senaste femton åren.
Nu har man inte tagit tillvara på det, för man har levt sina liv mer småskaligt utan att förstå att utvecklingen gick mot en globalisering.
Många ur boomergenerationen och Gen X är väldigt snäva. Man lever i sin egen lilla stad, i sitt eget land, fullständigt uppslukade av sin egen variant på kultur. Kommer man utomlands upplevs utlandet som sämre än Sverige på allt. Den socialdemokratiska självgodheten sitter djupt i de här generationerna. Man är bekväma, ointresserade av förändring och oemottagliga för nya sätt att tänka.
Citat:
Ursprungligen postat av
chonard
Nä, de i stan kunde nog engelska men varför skulle Arvid å Anna på landet bry sig om det? för de allra flesta räcker det med svenska om du inte bor i orten.
Här har vi ett utmärkt exempel på vad jag menar. Noll intresse för att bredda det utbud av information man kan ta del av. Enbart ett snävt pragmatiskt sätt att tänka, att jag klarar mig bra med småländska i Snålköping.