2025-10-30, 10:14
Medlem
mickenyqvist123s avatar
30,40,50 (och även till viss del 60) - talister klagar ofta över hur värdelösa dagens ungdomar är, hur bortskämda de är och att de hellre surfar in på sociala medier och äter avokadomackor än att plugga/jobba hårt. Så varför är denna generation, som har en så hög självbild av att göra jobbet, så klappkassa på vissa saker?

Generation X, millennials och Z sopar mattan med mormor Agda på många fronter, och språk är verkligen nummer ett på den listan. En genomsnittlig 10-åring kan bättre engelska än en genomsnittlig 85 åring idag, så är det bara.

Fine att man inte tyckte engelska inte var lika viktigt på 40 talet, men var är hungern till att lära sig i efterhand? Och varför är de så dåliga på tredjespråk? Jag har då aldrig träffat en 30-40-50 hållet som briljerat på franska, tyska eller spanska. Varför kan de bara prata svenska? Gå och prata med valfri 80-90 åring så kommer ni märka att knappt kan hålla en konversation på något annat språk än sitt älskade Svedala-tugg.
Citera
2025-10-30, 10:17
Medlem
OnkelUnkass avatar
Har du tittat på hur läroplanen för grundskolan såg ut på den tiden innan du skapade din tråd?
Citera
2025-10-30, 10:27
Medlem
Jag har mött flera svenskar som idag är 75-80 år gamla, de behärskar svenska, tyska, engelska och upp till 8 språk, men det var ett par extremfall jag hade lyckan att möta när de behärskade så många språk. Det som de hade gemensamt var att de rest mycket och jobbat utomlands mycket.

Som regel så var gamla bättre på tyskan än på engelskan, men de är väl såpass gamla och gaggiga nu att de knappt minns sin barndom längre. De är väl typ 90-100 år i dag. Jag tror också att de som lärde sig bra tyska, de släppte språket till en del efter andra världskriget, det var inte så kul med tyskan längre. Där kom engelskan in och blev enormt populärt istället. Men då var de redan vuxna och att lära sig nya språk som vuxen blir sisådär.

Engelskan blev mycket mer populär på 50-talet och framåt, dvs dagens pensionärer växte upp med amerikanska filmer och shower och så är det än idag. Vi ser helt enkelt mycket mer engelskproducerat material än vi ser svenskproducerat.

Men först när man kommer till slutet på 60-talet och framåt så fick man engelskan som ett självklart språk redan som barn och först på 80-talet så blev det väl så att ALLA lärde sig engelskan. Att inte kunna engelska idag existerar inte bland svenskar. Finns inga svenskar som inte kan engelska.

Förutom en del av de gamla som nu väl ändå dör ut i en rask takt.

Jag skulle nog säga att inom 10-15 år så existerar inte en enda svensk som inte kan svenska, engelska och kanske några språk till.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-10-30 kl. 10:29.
Citera
2025-10-30, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
30,40,50 (och även till viss del 60) - talister klagar ofta över hur värdelösa dagens ungdomar är, hur bortskämda de är och att de hellre surfar in på sociala medier och äter avokadomackor än att plugga/jobba hårt. Så varför är denna generation, som har en så hög självbild av att göra jobbet, så klappkassa på vissa saker?

Generation X, millennials och Z sopar mattan med mormor Agda på många fronter, och språk är verkligen nummer ett på den listan. En genomsnittlig 10-åring kan bättre engelska än en genomsnittlig 85 åring idag, så är det bara.

Fine att man inte tyckte engelska inte var lika viktigt på 40 talet, men var är hungern till att lära sig i efterhand? Och varför är de så dåliga på tredjespråk? Jag har då aldrig träffat en 30-40-50 hållet som briljerat på franska, tyska eller spanska. Varför kan de bara prata svenska? Gå och prata med valfri 80-90 åring så kommer ni märka att knappt kan hålla en konversation på något annat språk än sitt älskade Svedala-tugg.

Håller du ofta konversationer med någon i 90-års åldern på engelska eller annat språk än svenska?
Citera
2025-10-30, 10:32
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Har du tittat på hur läroplanen för grundskolan såg ut på den tiden innan du skapade din tråd?

Jag tog upp att det inte var lika prioriterat då, men det är ändå en dålig ursäkt eftersom att Leif, 83, från Säffle haft en hel livstid på sig att plugga på i efterhand. Men man väljer att inte göra det pga lättja.
Citera
2025-10-30, 10:37
Medlem
Citat:
Jag tog upp att det inte var lika prioriterat då, men det är ändå en dålig ursäkt eftersom att Leif, 83, från Säffle haft en hel livstid på sig att plugga på i efterhand. Men man väljer att inte göra det pga lättja.
Det fetade samt låg intelligens är orsaken.
Citera
2025-10-30, 10:41
Medlem
Kuruppos avatar
Ben je gek? Ik neuk je grootmoeder!

Problemet med zoomers är att de inte ens kan svenska. Visst, de pratar konversationsengelska bättre än tidigare generationer (i allmänhet), men de förstår inte svårare texter. Varken på engelska eller svenska, än mindre på andra språk.
Citera
2025-10-30, 10:44
Medlem
OnkelUnkass avatar
Citat:

Och när/hur/varför skulle Leif plugga ett språk han aldrig haft nytta av varken privat eller i yrkeslivet? Skulle han sätta sig i skolbänken på kvällarna efter 9 timmar på fabriken för att plugga franska istället?

Du lever i en nonsensvärld präglad av samtidens syn på självförverkligande och lärande för lärandets skull och som du bedömer dåtidens människor och deras förutsättningar igenom.
Citera
2025-10-30, 10:44
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Det fetade samt låg intelligens är orsaken.

Ja, jag upplever också att många äldre svenskar är ganska obildade generellt. Finns stora undantag såklart men de har dålig koll på allmänbildning. Går man in på en valfri pub där de sitter och hänger en sen torsdagskväll så klyvs inga atomer direkt.

Återigen, man har haft en hel tidsålder på sig att botanisera och lära sig, men de vill hellre sitta på sina feta rumpor och klaga på att allt var bättre förr istället.
Citera
2025-10-30, 10:45
Medlem
franges avatar
Därför att en gång i tiden var Sverige svenskt och så gott som enbart befolkat av svenskar som talade svenska. De finnar som kom hit till följd av kriget kunde redan även de svenska.

Och övriga som kom hit hade inget val utan fick helt enkelt ta och lära sig svenska vare sig de ville det eller inte - och gjorde det - så enkelt var det med den saken.

Man behövde helt enkelt inte skattefinansierade tolkar för 249 olika hemspråk för moslems, hottentotter, bönrullare och kaffrer - till skillnad från idag.

Alla talade svenska i det svenska samhället, helt enkelt.
Citera
2025-10-30, 10:48
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Kom ihåg att hjärnan inte lär språk lika lätt når man blir lite äldre, barn lär mycket lättare. Sen kanske Leif hadde jobb, barn och hockeyträningar att sköta och fick inte internet före år 2000.
Citera
2025-10-30, 10:52
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas

Förr i världen hette det Folkskola och Realskola

för övrigt: När ni ändå är igång och jämför skolsystemet - ta en titt på trettio- och fyrtio-talens examensprov på gymnasiet..
Senast redigerad av Urbizzo 2025-10-30 kl. 10:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in