Citat:

Ursprungligen postat av 
anomalign

Om offret hade inställt att han kunde skriva under Bank-ID med Face ID, så är en tänkbar möjlighet att bedragaren fick mobilen, startade Bank-ID-appen, klickade på verifiera, sedan räckte över luren till offret och sade (oj, jag råkade komma åt en knapp och låsa den) så offret tittade in i kameran igen för att "låsa upp". Edit: fast jag vet inte hur det ser ut på Iphone när man verifierar Bank-ID med Face ID, om det tydligt framgår att det är Bank-ID det handlar om. Det här är mest löst spekulerande från min part.

En möjlighet som jag inte testat hela vägen är att man kan skapa ett "alternativt utseende" på IPhone FaceID bara genom att ha låskoden. Då kan du skapa ett annat ansikte för att låsa upp telefonen och då, möjligen, verifiera bankid grejer om det nu är så att det inte kräver extra godkännande med bankid koden för det nya ansiktet.
Har själv gjort det alternativa ansiktet på en mobil från familjen och det funkar för att öppna telefonen med 2 helt olika ansikten i alla fall. Hade dock inte igång "godkänn bankid med faceid" så vet inte hur det blir där.
Dom flesta banker låter en ha 1-3 aktiva bankid:n samtidigt och nästan ingen kräver ett ID med chip för att göra detta längre (nationellt ID, pass), så länge du redan har ett befintligt bankid redan.
Det behövs inget personnummer som du måste slå in för att göra detta.
https://www.swedbank.se/privat/digit.../ny-mobil.html