2025-10-29, 12:30
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Om offret hade inställt att han kunde skriva under Bank-ID med Face ID, så är en tänkbar möjlighet att bedragaren fick mobilen, startade Bank-ID-appen, klickade på verifiera, sedan räckte över luren till offret och sade (oj, jag råkade komma åt en knapp och låsa den) så offret tittade in i kameran igen för att "låsa upp". Edit: fast jag vet inte hur det ser ut på Iphone när man verifierar Bank-ID med Face ID, om det tydligt framgår att det är Bank-ID det handlar om. Det här är mest löst spekulerande från min part.

En möjlighet som jag inte testat hela vägen är att man kan skapa ett "alternativt utseende" på IPhone FaceID bara genom att ha låskoden. Då kan du skapa ett annat ansikte för att låsa upp telefonen och då, möjligen, verifiera bankid grejer om det nu är så att det inte kräver extra godkännande med bankid koden för det nya ansiktet.

Har själv gjort det alternativa ansiktet på en mobil från familjen och det funkar för att öppna telefonen med 2 helt olika ansikten i alla fall. Hade dock inte igång "godkänn bankid med faceid" så vet inte hur det blir där.

Dom flesta banker låter en ha 1-3 aktiva bankid:n samtidigt och nästan ingen kräver ett ID med chip för att göra detta längre (nationellt ID, pass), så länge du redan har ett befintligt bankid redan.

Det behövs inget personnummer som du måste slå in för att göra detta.
https://www.swedbank.se/privat/digit.../ny-mobil.html
Senast redigerad av Sinrath 2025-10-29 kl. 12:33.
Citera
2025-10-29, 12:52
Medlem
Finns det malware man kan installera på en telefon så man kan se allt som görs på den och även fjärrstyra den?
Citera
2025-10-29, 13:11
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag menar att om man inte har bank-ID måste man göra proceduren via bank-app och dosa. Bedragarna tecknade Bank-ID i mannens namn, och man kan såvitt jag vet bara teckna ett enda Bank-ID i sitt namn, så jag räknade bort möjligheten att de nyttjade ett befintligt Bank-ID för att nå detta mål att teckna ett nytt.

Men de kanske på något vis tecknade ett helt nytt för att ersätta det gamla så som man måste göra om man har skaffat ny telefon?
Nej. Man kan teckna flera BankID. Antagligen har det gjorts med befintligt BankID
Citera
2025-10-29, 13:17
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Kan existerande BankID blivit flyttat till annan enhet?
Jag kan inte själv proceduren för det, min bank tillåter det inte.
Citera
2025-10-29, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Man väljer ju koden själv så många kör säkert samma kod på allt i mobilen.

Jag skulle vilja se separata bank-id för banker och kreditbolag som använder en annan lösning för Inlogg.

Det är märkligt att man använder samma lösning för skatteverket, mobiloperatören, som för banken.

Ja! Bankid Borde inte fungera som något universiellt id som fungerar överallt. Det kan ju vara livsfarligt i dagens läge att någon kapar det och kan ta över allt du äger och har.
Citera
2025-10-29, 13:56
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Kan existerande BankID blivit flyttat till annan enhet?
Jag kan inte själv proceduren för det, min bank tillåter det inte.
Fungerar inte så. Certifikatet gäller för enheten som registrerade BankID.

Det handlar om att ett nytt certifikat utfärdats för en ny enhet. Det går att ha dubbla BankID
Citera
2025-10-29, 14:00
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Fint gjort. Jag har också tackat nej till belöning för en liten tjänst.

Ang tråden - enda sättet någon kan komma åt din bankid-kod är om den är nerskriven någonstans, gärna i närheten av din mobil. Min kod finns bara i mitt huvud samt i mitt testamente. Som ligger säkert.
Testa lys på skärmen med en lampa när den är släckt. Kan garantera att det går att se ditt lösenord utifrån fett/smutsavlagringar.

Så tips: Torka av skärmen ofta.
Citera
2025-10-29, 15:50
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Fungerar inte så. Certifikatet gäller för enheten som registrerade BankID.

Det handlar om att ett nytt certifikat utfärdats för en ny enhet. Det går att ha dubbla BankID
Dubbla BankID, ja visst, jag har tre.

Vadå, "Fungerar inte så"?
(Men troligtvis är det inte lättare att komma runt säkerheten med att flytta än att skaffa nytt).

https://seb.se/privat/digitala-tjans...erhet/ny-mobil
Citat:
Du kan flytta mobilt BankID från din gamla enhet, till exempel en mobil eller surfplatta, till en ny. Tänk på att mobilt BankID inte kommer att finnas kvar på den enhet du flyttar ifrån. Om du vill behålla BankID på den gamla enheten behöver du skaffa ett nytt.

När du ska flytta mobilt BankID behöver du aktivera bluetooth på båda dina enheter.

Öppna vår app på mobilen du vill flytta ditt mobila BankID från. Klicka på pilarna till höger om knappen för att logga in och välj Hantera eller skaffa mobilt BankID.
Välj att skaffa mobilt BankID till dig själv och med befintligt mobilt BankID, identifiera dig med din säkerhetskod.
Klicka på det BankID du är inloggad med, välj Flytta och följ sen instruktionerna

Citera
2025-10-29, 15:54
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Testa lys på skärmen med en lampa när den är släckt. Kan garantera att det går att se ditt lösenord utifrån fett/smutsavlagringar.

Så tips: Torka av skärmen ofta.
Skitsnack, det är dessutom inte ett lösenord, utan en säkerhetskod med 6-8 siffror.
Om du mot förmodan skulle kunna se siffrorna vet du ändå inte i vilken följd dom kommer.
Citera
2025-10-29, 16:00
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Skitsnack, det är dessutom inte ett lösenord, utan en säkerhetskod med 6-8 siffror.
Om du mot förmodan skulle kunna se siffrorna vet du ändå inte i vilken följd dom kommer.
Aha okej. Då ska jag genast ändra mina lösenord till en säkerhetskod.
Därefter kommer jag att byta mitt pass till en ID-handling.
Jag kommer därefter byta mina kontanter till pengar. Det vill säga om jag förstår mig på siffror. Men det är lite oklart det där
Citera
2025-10-29, 16:05
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Dubbla BankID, ja visst, jag har tre.

Vadå, "Fungerar inte så"?
(Men troligtvis är det inte lättare att komma runt säkerheten med att flytta än att skaffa nytt).

https://seb.se/privat/digitala-tjans...erhet/ny-mobil
Det som händer är att bankID:t upphör och sedan utfärdas ett nytt certifikat på den nya enheten. Man har valt att kalla det för "flytta" så att den otekniska pöbeln som inte begriper sig på x.509 i hur det fungerar ska sluta ringa kundtjänst om att de inte kan skaffa nytt BankID för att de nått sin limit på antal giltiga certifikat.

Finns limit på 3+1 fysisk hos vissa banker. Vet inte om det var nödvändigt att påpeka. Men kändes som att du ville mäta penis. Så ville bara peka på att du var ett kort.
Citera
2025-10-29, 19:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Läste samma story tidigare idag men då var det en kvinna som hade "drabbats".

Koden till telefonen är 4 siffror, koden till bank-ID är 6 siffror.
Därför ska man köra med fingerprint när man loggar in på telefon och bank-ID.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in