2025-10-29, 10:14
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Men hur fick de tag i bankIdts säkerhetskod?
Dom har väl installerat något på telefonen sen väntat.. tar några sekunder om du har fysisk tillgång till en upplåst telefon och har en länk med malware redo.
Senast redigerad av Teu 2025-10-29 kl. 10:17.
Citera
2025-10-29, 10:17
Medlem
Kanske installerat keylogger eller annan malware.

Hade ju vart intressant att få veta vilka telefoner som är drabbade. De har säkert försökt sig på samma metod många gånger, men att man är ute efter specifika modeller/operativsystem med säkerhetsbrister.
Citera
2025-10-29, 10:20
Medlem
swebarbs avatar
Mobil anses vara en värdehandling idag finns inte en chans att man ska låna ut den till en helt främmande människa. Fattar inte hur man kan vara så naiv idag med alla bedrägerier med bank-id.
Citera
2025-10-29, 10:21
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Kanske installerat keylogger eller annan malware.

Hade ju vart intressant att få veta vilka telefoner som är drabbade. De har säkert försökt sig på samma metod många gånger, men att man är ute efter specifika modeller/operativsystem med säkerhetsbrister.
Tror inte det spelar någon större roll om dom redan har access till telefonen. Det är någon kodrad som skiljer Android/iPhone åt i förberedelse för något sånt här. Hur många har liksom installerat något skydd på sin telefon? Det är vidöppet.
Citera
2025-10-29, 10:27
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KosmisktAllvetande
Fake news, finns inte en chans att det gått till som det beskrivs i artikeln.

+ 1 på den. Något stämmer inte i historien.
Citera
2025-10-29, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cepel
Efter att ha läst artikeln så anser jag att är man så korkad som Mats antagligen var att ha samma kod till att låsa upp mobil och bankid så får man nästan skylla sig själv. Någon här i tråden mummlade om att kod till mobilen bara är 4 siffror vilket är helt felaktigt, har själv 9 siffror för att låsa upp min mobil.

Man väljer ju koden själv så många kör säkert samma kod på allt i mobilen.

Jag skulle vilja se separata bank-id för banker och kreditbolag som använder en annan lösning för Inlogg.

Det är märkligt att man använder samma lösning för skatteverket, mobiloperatören, som för banken.
Citera
2025-10-29, 10:36
Medlem
Det ska ju inte kunna gå att kapa bank id på det sättet. Som bank id själva hävdar så är det "omöjligt"..
Men uppenbarligen har folk blivit drabbade....
"Omöjligt" är inget ord man bör använda när det gäller it-säkerhet. Alla system har svagheter som går att uttnyttja.. Men vad det skulle kunna vara är nog bara känt hos någon/några få hacker kretsar.
Citera
2025-10-29, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Man väljer ju koden själv så många kör säkert samma kod på allt i mobilen.

Mats säger i intervjun att han inte har samma kod. Visserligen, om han använde samma koder tiill allt så ligger det väl i hans intresse att frisera sanningen.. Men vi får väl ändå anta att han talar sanning. Känns även konstigt om alla som blivit.drabbade använt samma lösenord överallt??
Citera
2025-10-29, 10:56
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Man måste väl använda sin egen bankdosa och bank-app för att verifiera ansökning till Bank-ID. Jag kan inte ens begripa hur det skulle gå till att någon annan, endast med tillgång till upplåst telefon skulle kunna göra det, oavsett om de hade kort eller lång tid på sig. Låter fishy det där.
Det räcker med en telefon med NFC chip, möjligtvis också ett id-kort.
Citera
2025-10-29, 11:18
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Jag är ganska tekniskt kunnig men undrar hur detta gått till egentligen.
För att detta ens ska va möjligt måste dom väl veta koden till hans bank id?

Vad jag vet måste man verifiera ett nytt bank id med det nuvarande eller med dosa.

Det måste även gått väldigt snabbt.
Funderar på om dom kan ha haft ett litet usb minne och bara tryckt in det i nån sekund och laddat in nåt virus/program som snodde hans kod sen eller hela bank id.
Citera
2025-10-29, 11:27
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var för 25 år sedan. Får nog ta mig en tankeställare om jag skulle låna ut telefonen idag. Det har ju hänt en del med telefonerna sedan dess, och med klientelet.

Ja idag är det bättre att vara försiktig. En klassisk scam som folk sysslade med när jag bodde utomlands var att låna telefonen av folk och ringa till betalnummer som dom satt upp själva.
Citera
2025-10-29, 12:18
Medlem
Eftersom det finns fall där det tydligen sker på under en minut, så är förljande den mest logiska förklaringen (ja, helt godtyckligt):

Bedragaren får telefonen.
Öppnar BankID.
Väljer "Hämta nytt", knappar in personnumret (antar spaning).
SMS kommer: "Kod: 729487".
Skriver in koden.
BankID utfärdat på sin telefon.
Raderar SMS:et, stänger appen, ger tillbaka mobilen.

So far so good!
Men de har bara laddat ner ett BankID som inte går att använda utan lösenordet.

En teori: offren kör samma lösenord överallt.
Men inte är väl alla är så slarvig?
Dom säger ju själva att dom inte använder samma lösenord.

Phishing känns också långsökt. Samtliga offer säger att de enbart använt koden från legitima källor och verkar fatta hur BankID funkar. Långsökt, men inte uteslutet.
Samma med social engineering.

Dock:! Så är det här de mest trovärdiga förklaringarna!

Eftersom alternativen är insider på banken, okänd bugg eller att bedragarna sitter på en kvantdator😅 ....
och det köper jag inte.
Sen är inget digitalt system är helt säkert, det stämmer. Alla digitala system går att manipulera.
Men! Man ska komma ihåg att BankID är trots allt världens mest robusta digitala ID-system (ENISA 2025).
Så jag köper nog BankID:s linje att det nog finns delar i den här historien som inte kommit fram!
99 % av kapningarna är mänsklig faktor,stress, distraktion, spoofat SMS som känns äkta.

Däremot kan jag tycka att BankID inte tar sitt ansvar.
De skryter om säkerhet, sen skyller allt på oss.
ID-kapning är ett samhällsproblem.
De kan inte luta sig mot enbart tekniken och sen, sen tro att dom har ryggen fria.
Systemet måste ses i sin helhet!
Och deras ansvar att säkra upp hela kedjan.

Vad säger ni?
Minnesfel hos offren, eller döljer BankID något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in