2025-10-29, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KosmisktAllvetande
Fake news, finns inte en chans att det gått till som det beskrivs i artikeln.

De har i alla fall rätt i nedanstående:

Citat:
Exakt hur bedrägeriet gått till är oklart
Citera
2025-10-29, 00:42
Medlem
Det är bara kriminella som vill låna din mobil
Påminner om mordet på svenske burgarkocken i spanien

Om man ändå vill ta risken så håller dubsjälv telefonen, knappar numret och sätter på högtalare

Gonatt
Citera
2025-10-29, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
De har i alla fall rätt i nedanstående:
Dom vet nog hur det går till men det är ju såklart inget dom vill förmedla till hela landet!
Citera
2025-10-29, 02:50
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Gissar på att man använt någon av de publika söktjänsterna för att ta reda på personnumret utifrån namnet på taxilegget.

Koden till BankID måste man fått genom att memorera koden till telefonen när chauffören låser upp den och att båda koderna är samma, som flera varit inne på i tråden.

De flesta banker (alla) kräver väl att man har fysisk tillgång till en legitimation med NFC chipp för avläsning när nytt BankId hämtas ut dock, eller?!

Så hur man lyckats utfärda ett nytt BankID på en annan enhet begriper jag faktiskt inte. Någon kanske har någon teori?
Citera
2025-10-29, 03:15
Medlem
Kan det vara så att bedragen snabbt scannar en QR-kod med malware som lämnar ut bank-id uppgifter och lösenord till annan part?
Citera
2025-10-29, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyckeSenapSkaDeVa
Gissar på att man använt någon av de publika söktjänsterna för att ta reda på personnumret utifrån namnet på taxilegget.

Koden till BankID måste man fått genom att memorera koden till telefonen när chauffören låser upp den och att båda koderna är samma, som flera varit inne på i tråden.

De flesta banker (alla) kräver väl att man har fysisk tillgång till en legitimation med NFC chipp för avläsning när nytt BankId hämtas ut dock, eller?!

Så hur man lyckats utfärda ett nytt BankID på en annan enhet begriper jag faktiskt inte. Någon kanske har någon teori?

Läste samma story tidigare idag men då var det en kvinna som hade "drabbats".

Koden till telefonen är 4 siffror, koden till bank-ID är 6 siffror.
Citera
2025-10-29, 03:26
Medlem
anomaligns avatar
Om offret hade inställt att han kunde skriva under Bank-ID med Face ID, så är en tänkbar möjlighet att bedragaren fick mobilen, startade Bank-ID-appen, klickade på verifiera, sedan räckte över luren till offret och sade (oj, jag råkade komma åt en knapp och låsa den) så offret tittade in i kameran igen för att "låsa upp". Edit: fast jag vet inte hur det ser ut på Iphone när man verifierar Bank-ID med Face ID, om det tydligt framgår att det är Bank-ID det handlar om. Det här är mest löst spekulerande från min part.
Citera
2025-10-29, 03:29
Medlem
Hur är det ens möjligt? Tänker det är en jäkla process och inget man bara snabbt lånar en mobil för.
Citera
2025-10-29, 05:34
Medlem
Ska man godkänna en överföring till ett annat konto krävs både fingerprint och kod. Vet ej hur det är med ansökan för kreditkort, men utgår från att det är samma rutin
Citera
2025-10-29, 06:08
Medlem
Låter väldigt suspekt
Men inget är väl i dagens läge konstigt längre
Citera
2025-10-29, 06:29
Medlem
Efter att ha läst artikeln så anser jag att är man så korkad som Mats antagligen var att ha samma kod till att låsa upp mobil och bankid så får man nästan skylla sig själv. Någon här i tråden mummlade om att kod till mobilen bara är 4 siffror vilket är helt felaktigt, har själv 9 siffror för att låsa upp min mobil.
Citera
2025-10-29, 06:31
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KosmisktAllvetande
Fake news, finns inte en chans att det gått till som det beskrivs i artikeln.
Jag håller med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in