• 1
  • 2
2025-10-28, 23:09
Medlem
En kund lånade taxichauffören Mats Anderssons mobil för ett telefonsamtal – under det följande dygnet gjordes flera köp och låneansökningar i Mats namn. Samma sak hände kollegan – och ytterligare en taxichaufför i Dalby. Exakt hur det gått till är oklart – men Bank-ID och polisen uppmanar till att inte låna ut sin mobil till någon.

– De här individerna är oerhört snabbfingrade, säger Stefan Larsson på Nationella operativa avdelningen, Noa.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...id-i-hans-namn

Hur kan folk vara så godtrogna? Jag hade aldrig lånat ut min mobil.
Citera
2025-10-28, 23:11
Medlem
IanMcEwans avatar
Ska man låna ut sin mobil till obekanta ska det vara med förbehållet att högtalaren ska vara på medan man själv håller i mobilen.
Citera
2025-10-28, 23:12
Medlem
anomaligns avatar
Man måste väl använda sin egen bankdosa och bank-app för att verifiera ansökning till Bank-ID. Jag kan inte ens begripa hur det skulle gå till att någon annan, endast med tillgång till upplåst telefon skulle kunna göra det, oavsett om de hade kort eller lång tid på sig. Låter fishy det där.
Citera
2025-10-28, 23:13
Medlem
revodnebs avatar
Jag lånade en gång ut min mobil till en kille som behövde ringa sin mamma. Hon betalade en tågbiljett till honom, sen ville hon ge mig 500 kr för besväret. Jag sa behåll pengarna och hjälp någon annan i nöd. Alla är inte svin.
Citera
2025-10-28, 23:21
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag lånade en gång ut min mobil till en kille som behövde ringa sin mamma. Hon betalade en tågbiljett till honom, sen ville hon ge mig 500 kr för besväret. Jag sa behåll pengarna och hjälp någon annan i nöd. Alla är inte svin.
Fast åker man taxi så är nog sannolikheten stor att man har mobil från början med sig för att boka skiten...

Ditt exempel är väl talande för att man kan lita på vissa människor, men det har noll bäring på förevarande fall.
Citera
2025-10-28, 23:30
Medlem
revodnebs avatar
Håller med i det fetade.

Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Fast åker man taxi så är nog sannolikheten stor att man har mobil från början med sig för att boka skiten...

Ditt exempel är väl talande för att man kan lita på vissa människor, men det har noll bäring på förevarande fall.
Citera
2025-10-28, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan

Eller så går man fram till taxibilen och frågar om han är ledig. Det behöver man knappast telefon för att göra...
Citera
2025-10-28, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Man måste väl använda sin egen bankdosa och bank-app för att verifiera ansökning till Bank-ID. Jag kan inte ens begripa hur det skulle gå till att någon annan, endast med tillgång till upplåst telefon skulle kunna göra det, oavsett om de hade kort eller lång tid på sig. Låter fishy det där.

Nej, det behöver man inte. Det räcker med BankID för det.

Men det skulle dock vara intressant att veta hur fasiken de lyckats med det här egentligen. Det skall ju inte räcka med att låna en telefon för att lyckas med något sådant kan jag tycka (om man nu inte dummat sig med koden). Att bara slå i från sig med att man inte skall låna ut telefonen verkar ju vara ungefär av samma kaliber som att man skall hålla sina "fyra sista siffror" som en topphemlig hemlighet.
Citera
2025-10-28, 23:54
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nej, det behöver man inte. Det räcker med BankID för det.

Men det skulle dock vara intressant att veta hur fasiken de lyckats med det här egentligen. Det skall ju inte räcka med att låna en telefon för att lyckas med något sådant kan jag tycka (om man nu inte dummat sig med koden). Att bara slå i från sig med att man inte skall låna ut telefonen verkar ju vara ungefär av samma kaliber som att man skall hålla sina "fyra sista siffror" som en topphemlig hemlighet.

Jag menar att om man inte har bank-ID måste man göra proceduren via bank-app och dosa. Bedragarna tecknade Bank-ID i mannens namn, och man kan såvitt jag vet bara teckna ett enda Bank-ID i sitt namn, så jag räknade bort möjligheten att de nyttjade ett befintligt Bank-ID för att nå detta mål att teckna ett nytt.

Men de kanske på något vis tecknade ett helt nytt för att ersätta det gamla så som man måste göra om man har skaffat ny telefon?
Senast redigerad av anomalign 2025-10-28 kl. 23:58.
Citera
2025-10-29, 00:13
Medlem
Taxislusken använde väl sitt bankID under färden, skurken såg och la koden på minnet.
Lånade chaffisens telefon, fixade ett nytt bankID på sin egen telefon.
Nej vet i fan hur det funkar.
Låneansökningar känns ju bara typ troll för att förstöra Mats kreditvärdighet.
Senast redigerad av casii 2025-10-29 kl. 00:30.
Citera
2025-10-29, 00:25
Medlem
De kanske hade samma pin för BankID som för att låsa upp telefonen och kunden såg den
Citera
2025-10-29, 00:27
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag menar att om man inte har bank-ID måste man göra proceduren via bank-app och dosa. Bedragarna tecknade Bank-ID i mannens namn, och man kan såvitt jag vet bara teckna ett enda Bank-ID i sitt namn, så jag räknade bort möjligheten att de nyttjade ett befintligt Bank-ID för att nå detta mål att teckna ett nytt.

Men de kanske på något vis tecknade ett helt nytt för att ersätta det gamla så som man måste göra om man har skaffat ny telefon?

Men hur fick de tag i bankIdts säkerhetskod?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in