2025-10-28, 20:41
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Käka melatonin tabletter. receptfritt på apoteket. kör några dagar så tror jag kanske den dåliga vanan lägger sig.

Går att få på recept med, mycket billigare, och vettigare storlek på förpackningarna.
Citera
2025-10-28, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Går att få på recept med, mycket billigare, och vettigare storlek på förpackningarna.

Naturligtvis. Men inga stora pengar för en ask. köpte själv när jag hade sjukt svårt att somna. Åt kanske fyra dagar och bröt därmed mönstret.
Behöver man regelbundet är recept en go ide. Men ibland behöver man bara en knuff tillbaka till sovrutiner.
Citera
2025-10-28, 22:55
Medlem
Kan det vara så att TS lägger sig för tidigt?
Vissa behöver 5 timmar, andra behöver 10 timmar.

Jag hade samma problem som du innan jag fick småbarn. Nu snittar jag 4-5 timmar per natt och mår för jävligt.
Tillochmed på semestrar och annat sover jag hela nätter utan uppvak.

Testa en vecka att sova 1 timme kortare mot normalt och se om det hjälper.
Citera
2025-10-28, 23:14
Medlem
jessewn372s avatar
Tror israelerna använder detta.
Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Då är det inte det då... Då kan det också vara stress? ADHD? Ligger du på kvällen och tänker på allt du inte gjort, och vad du typ måste göra under morgondagen???

Isåfall finns det ett väldigt enkelt trick till att få hjärnan att lugna ner sig.. Används utav soldater för att somna in otroligt snabbt vid frontlinjer. (under cirka två minuter..)

Det första steget det är "optional".... Tänk att du ligger på ryggen i en kanot och glider sakta längst med nån å.. Kan säkert tänka att du ligger på ett soligt fält och chillar med om det är nått du gillar mer.. Slappna av i hela kroppen..

Sen säger du tyst för dig själv "sluta tänk" till din hjärna, och upprepar detta om och om igen sen under 10 små sekunder.. "sluta tänk..." "sluta tänk..." "sluta tänk.."...

Anledningen till att det är svårt att somna, är för att hjärnan bara rusar fritt.. Så tricket är att bromsa ner det.. och få hjärnan lugn och fin..

Detta hjälper förmodligen till i att få ner nivån av Kortisol, Adrenalin och Noradrenalin.
Citera
2025-10-29, 01:34
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Mådde dåligt under en längre period förra året och sista tiden urartade det ganska mkt med dålig sömn etc. Känns som jag förlorat kontroll över att sova oavbrutet, vilket jag gjort innan. När jag har psyket under kontroll har jag inga problem med att somna tidigt. Det enda som frustrerar mig är att jag vaknar flera gånger under tiden, oftast efter 2-3h, ibland mindre. Sen vaknar jag igen efter 2h ungefär, och därefter kan jag ibland vakna varje 30-45min. Riktigt frustrerande. Oftast har jag inga problem med att somna, men märker att detta tär rätt mycket på psyket med tiden.

Vad har ni för tips?
Jag tränar dagligen, försöker alltid få in 10k steg, äter hälsosamt och balanserat.
Vissa nätter känns det som att jag sover igenom hela natten, då jag inte kan minnas att jag vaknat. Är väl för att hjärnan är ganska avslappnad?
Gått ner cirka 8kg. Totalt 15-17kg på 3-4 år.

Två tips: Lyssna på valfri podd (man slocknar ofta inom en kvart) och när inte det funkar så tar jag Imovane.
Citera
2025-10-29, 03:36
Medlem
ps870s avatar
Jag har alltid haft lätt att sova. Det kunde vara ljust och ljud störde sällan. Men för något år sedan fick jag problem att sova. Ljus, ljud, temperatur bland annat störde min sömn. Jag har nu skaffat mörkläggningsgardiner, öronproppar och luftvärmepump för kyla i sovrummet så det är 19 grader under natten. Jag ser aldrig på tv eller håller på med mobilen i sovrummet. Nu sover jag jag bra igen. Bortsett från just i natt då jag har fått en rejäl förkylning.
Öronproppar, mörkläggning, svalt i sovrummet och aldrig tv/ mobil i sovrummet hjälpte mig. Jag försöker även att undvika att dricka de sista 2- 3 vakna timmarna.
Citera
2025-10-29, 07:34
Medlem
Citat:
Melatonin hjälper mig att sova bättre.

Jag brukade också vakna efter 1-2 timmar och sedan ligga och vrida på mig en halvtimme/timme innan jag kunde somna om (och vaknade sedan igen efter 1-2h).
Med melatonin så vaknar jag mindre ofta, och när jag vaknar så blir jag inte lika vaken och somnar snabbt om igen.

Mörk, tyst, och svalt i sovrummet hjälper också, vädrar alltid strax innan jag går och lägger mig (och har öppet om vädret tillåter) då jag sover märkbart sämre om det blir instängt i sovrummet.
Är inte melatonin främst för insomning? Alltså att man har svårt att somna på kvällarna?

Har hört att propovan kan vara bra om man vaknar på natten och inte kan somna om, det är dock recept men går att ordna lätt via mindoktor eller dylikt.
Citera
2025-10-29, 07:38
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Har du testat melatonin?

Nej, aldrig. Hört att det ska funka dock

Citat:
Ursprungligen postat av buhbye
Då är det inte det då... Då kan det också vara stress? ADHD? Ligger du på kvällen och tänker på allt du inte gjort, och vad du typ måste göra under morgondagen???

Isåfall finns det ett väldigt enkelt trick till att få hjärnan att lugna ner sig.. Används utav soldater för att somna in otroligt snabbt vid frontlinjer. (under cirka två minuter..)

Det första steget det är "optional".... Tänk att du ligger på ryggen i en kanot och glider sakta längst med nån å.. Kan säkert tänka att du ligger på ett soligt fält och chillar med om det är nått du gillar mer.. Slappna av i hela kroppen..

Sen säger du tyst för dig själv "sluta tänk" till din hjärna, och upprepar detta om och om igen sen under 10 små sekunder.. "sluta tänk..." "sluta tänk..." "sluta tänk.."...

Anledningen till att det är svårt att somna, är för att hjärnan bara rusar fritt.. Så tricket är att bromsa ner det.. och få hjärnan lugn och fin..

Detta hjälper förmodligen till i att få ner nivån av Kortisol, Adrenalin och Noradrenalin.

Möjligen ADHD i kombination med stress, men tror det är mer stress. Problemet är som sagt, inte att jag har svårt att somna, utan vara kvar i sömn. Det är sjukt frustrerande att vakna hela tiden. Önskar man åtminstone man slapp vakna 5-7 gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Att vakna flera gånger per natt är ju helt normalt. Att sova helt oavbrutet i åtta timmar är ovanligt. Däremot om du ligger vaken flera timmar och inte kan sova. Då är det sömnproblem. Men att vakna till och byta ställning och sen somna om är ju helt normalt.

Det förstår jag, men att vakna nästan varje timme? Eller mot slutet, varje 30-45min, är det normalt? Jag har som sagt inte svårt för insomning utan det handlar om att vara kvar i sömn.

Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Kan ha göra med åldern, vet att många som passerar 40 brukar få det problemet att man vaknar upp på natten. Behöver inte va att man är pissnödig eller så.

Som nån nämnde ang koffein så det person till person, jag kan dricka 1-2 koppar kl 19 och ändå så somnar jag runt 22-22.30.

Absolut, men jag är under 30. Så sömn borde väl inte vara något problem just nu?

Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Lyssna på samma podd varje natt

Kan du rekommendera nån bra?

Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Jag har alltid haft lätt att sova. Det kunde vara ljust och ljud störde sällan. Men för något år sedan fick jag problem att sova. Ljus, ljud, temperatur bland annat störde min sömn. Jag har nu skaffat mörkläggningsgardiner, öronproppar och luftvärmepump för kyla i sovrummet så det är 19 grader under natten. Jag ser aldrig på tv eller håller på med mobilen i sovrummet. Nu sover jag jag bra igen. Bortsett från just i natt då jag har fått en rejäl förkylning.
Öronproppar, mörkläggning, svalt i sovrummet och aldrig tv/ mobil i sovrummet hjälpte mig. Jag försöker även att undvika att dricka de sista 2- 3 vakna timmarna.

Ja, samma här. Fram tills jag var 22-23 så hade jag absolut inga problem med att sova i 7-8 timmar i sträck och sen somna om igen. Sen hände någonting som fick kroppen att bara säga nej, du ska inte sova mer haha
Citera
2025-10-29, 07:39
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Melatonin hjälper mig att sova bättre.

Jag brukade också vakna efter 1-2 timmar och sedan ligga och vrida på mig en halvtimme/timme innan jag kunde somna om (och vaknade sedan igen efter 1-2h).
Med melatonin så vaknar jag mindre ofta, och när jag vaknar så blir jag inte lika vaken och somnar snabbt om igen.

Mörk, tyst, och svalt i sovrummet hjälper också, vädrar alltid strax innan jag går och lägger mig (och har öppet om vädret tillåter) då jag sover märkbart sämre om det blir instängt i sovrummet.

Vilken dos kör du på?
Citera
2025-10-29, 07:39
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Har du glömt att du sov illa redan 2019.

Nej, men tack för du tänker på mig
Citera
2025-10-29, 07:40
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Du tränar varje dag, jobbar heltid samt går 10 000 steg om dagen? Du rör på dig för mycket, du är antagligen stressad av det. Chilla lite med någon av aktiviteterna så kanske du har lättare att slappna av och kunna sova.

Hade jag inte rört på mig så pass mycket hade jag nog aldrig somnat. Problemet är som sagt inte insomning utan vara kvar i sömn
Citera
2025-10-29, 07:40
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas

Kan du rekommendera nån bra?
P3 Historia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto