Citat:
Ursprungligen postat av
StoreSvarte
Har du testat melatonin?
Nej, aldrig. Hört att det ska funka dock
Citat:
Ursprungligen postat av
buhbye
Då är det inte det då... Då kan det också vara stress? ADHD? Ligger du på kvällen och tänker på allt du inte gjort, och vad du typ måste göra under morgondagen???
Isåfall finns det ett väldigt enkelt trick till att få hjärnan att lugna ner sig.. Används utav soldater för att somna in otroligt snabbt vid frontlinjer. (under cirka två minuter..)
Det första steget det är "optional".... Tänk att du ligger på ryggen i en kanot och glider sakta längst med nån å.. Kan säkert tänka att du ligger på ett soligt fält och chillar med om det är nått du gillar mer.. Slappna av i hela kroppen..
Sen säger du tyst för dig själv "sluta tänk" till din hjärna, och upprepar detta om och om igen sen under 10 små sekunder.. "sluta tänk..." "sluta tänk..." "sluta tänk.."...
Anledningen till att det är svårt att somna, är för att hjärnan bara rusar fritt.. Så tricket är att bromsa ner det.. och få hjärnan lugn och fin..
Detta hjälper förmodligen till i att få ner nivån av Kortisol, Adrenalin och Noradrenalin.
Möjligen ADHD i kombination med stress, men tror det är mer stress. Problemet är som sagt, inte att jag har svårt att somna, utan vara kvar i sömn. Det är sjukt frustrerande att vakna hela tiden. Önskar man åtminstone man slapp vakna 5-7 gånger.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dumdryg
Att vakna flera gånger per natt är ju helt normalt. Att sova helt oavbrutet i åtta timmar är ovanligt. Däremot om du ligger vaken flera timmar och inte kan sova. Då är det sömnproblem. Men att vakna till och byta ställning och sen somna om är ju helt normalt.
Det förstår jag, men att vakna nästan varje timme? Eller mot slutet, varje 30-45min, är det normalt? Jag har som sagt inte svårt för insomning utan det handlar om att vara kvar i sömn.
Citat:
Ursprungligen postat av
jesussuger
Kan ha göra med åldern, vet att många som passerar 40 brukar få det problemet att man vaknar upp på natten. Behöver inte va att man är pissnödig eller så.
Som nån nämnde ang koffein så det person till person, jag kan dricka 1-2 koppar kl 19 och ändå så somnar jag runt 22-22.30.
Absolut, men jag är under 30. Så sömn borde väl inte vara något problem just nu?
Citat:
Ursprungligen postat av
vichy6
Lyssna på samma podd varje natt
Kan du rekommendera nån bra?
Citat:
Ursprungligen postat av
ps870
Jag har alltid haft lätt att sova. Det kunde vara ljust och ljud störde sällan. Men för något år sedan fick jag problem att sova. Ljus, ljud, temperatur bland annat störde min sömn. Jag har nu skaffat mörkläggningsgardiner, öronproppar och luftvärmepump för kyla i sovrummet så det är 19 grader under natten. Jag ser aldrig på tv eller håller på med mobilen i sovrummet. Nu sover jag jag bra igen. Bortsett från just i natt då jag har fått en rejäl förkylning.
Öronproppar, mörkläggning, svalt i sovrummet och aldrig tv/ mobil i sovrummet hjälpte mig. Jag försöker även att undvika att dricka de sista 2- 3 vakna timmarna.
Ja, samma här. Fram tills jag var 22-23 så hade jag absolut inga problem med att sova i 7-8 timmar i sträck och sen somna om igen. Sen hände någonting som fick kroppen att bara säga nej, du ska inte sova mer haha