2025-10-29, 07:40
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Naturligtvis. Men inga stora pengar för en ask. köpte själv när jag hade sjukt svårt att somna. Åt kanske fyra dagar och bröt därmed mönstret.
Behöver man regelbundet är recept en go ide. Men ibland behöver man bara en knuff tillbaka till sovrutiner.

Vilken dos kör du på?
Är det apoteket du köper på då?
Citera
2025-10-29, 07:42
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Har det du mådde dåligt av ordnat upp sig?

Ja det skulle jag säga. Jag har kontroll över psyket, det enda som irriterar mig är att vakna så pass ofta. Jag känner mig ändå hyfsat pigg
Citera
2025-10-29, 07:43
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
P3 Historia

Ah historia... inte konstigt man däckade till de klassiska historiekanalerna som tonåring när man ville "slötitta" lite
Men tack! Ska defintivt lyssna
Citera
2025-10-29, 07:44
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Ah historia... inte konstigt man däckade till de klassiska historiekanalerna som tonåring när man ville "slötitta" lite
Men tack! Ska defintivt lyssna

Episkt bra ämne, du däckar och får insikter!
Citera
2025-10-29, 07:45
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Vilken dos kör du på?

Det går att köpa receptfritt på apoteket och säljs som 5mg. Men du kan bryta av dom på mitten och ta 2.5mg och jag rekommenderar att du börjar med det.

Se till att du inte dricker kaffe så sent på kvällen och ta den ungefär en timma innan du vill somna.

Egentligen så räcker det med 1mg men då rekommenderar jag dessa varianter man kan köpa på Lidl typ (I normala länder) som också innehåller extrakt av lite olika örter som också hjälper sömnen.

I Sverige så är det självklart sönderreglerat som allt annat i det här jävla fittlandet. Du kan nu köpa det receptfritt på apoteket men endast fem piller till ett extremt överpris. Men du kan ju testa det från apoteket och om det funkar så kan du beställa extremt mycket billigare på nätet från något EU-land.
Citera
2025-10-29, 07:48
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det går att köpa receptfritt på apoteket och säljs som 5mg. Men du kan bryta av dom på mitten och ta 2.5mg och jag rekommenderar att du börjar med det.

Se till att du inte dricker kaffe så sent på kvällen och ta den ungefär en timma innan du vill somna.

Egentligen så räcker det med 1mg men då rekommenderar jag dessa varianter man kan köpa på Lidl typ (in ormala länder) som också innehåller extrakt av lite olika örter som också hjälper sömnen.

I Sverige så är det självklart sönderreglerat som allt annat i det här jävla fittlandet. Du kan nu köpa det receptfritt på apoteket men endast fem piller till ett extremt överpris. Men du kan ju testa det från apoteket och om det funkar så kan du beställa extremt mycket billigare på nätet från något EU-land.

Fitthjärnan i fittlandet behöver hos vissa bara tämjas. Jag är som TS vaknar på natten och funkar på dagen. Sömn är en kvalitetsfaktor och jag får lösa det själv så länge jag inte kraschar.

Jag fick rådet på VC att läsa en bok om sömn. Generellt emot droger, men boken kom inte in i mitt hem.
Citera
2025-10-29, 07:54
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draggenharald
Är inte melatonin främst för insomning? Alltså att man har svårt att somna på kvällarna?

Har hört att propovan kan vara bra om man vaknar på natten och inte kan somna om, det är dock recept men går att ordna lätt via mindoktor eller dylikt.

Det är främst för insomning, ja, men effekten sitter i ett tag vilket hjälper att ge stabilare sömn, och om man vaknar så vaknar man inte helt och somnar lättare om.
Citera
2025-10-29, 07:57
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Fitthjärnan i fittlandet behöver hos vissa bara tämjas. Jag är som TS vaknar på natten och funkar på dagen. Sömn är en kvalitetsfaktor och jag får lösa det själv så länge jag inte kraschar.

Jag fick rådet på VC att läsa en bok om sömn. Generellt emot droger, men boken kom inte in i mitt hem.

När man ligger och försöker somna är ju en perfekt tid att meditera. Det kan nog funka för många. Men det är ju svårt att inte dagdrömma och tänka på en massa skit. Och det löser ju inte problemet med att vakna på natten.

Melatonin är helt ofarligt och kan inte jämföras med riktiga sömnpiller. Jag har vänner som tagit det varje dag, samma dos, i över tio år utan några som helst problem. Själv tar jag det i perioder och inte varje dag. Men det är nog i över 20år jag hoppat bak och fram på det.
Citera
2025-10-29, 08:00
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
När man ligger och försöker somna är ju en perfekt tid att meditera. Det kan nog funka för många. Men det är ju svårt att inte dagdrömma och tänka på en massa skit. Och det löser ju inte problemet med att vakna på natten.

Melatonin är helt ofarligt och kan inte jämföras med riktiga sömnpiller. Jag har vänner som tagit det varje dag, samma dos, i över tio år utan några som helst problem. Själv tar jag det i perioder och inte varje dag. Men det är nog i över 20år jag hoppat bak och fram på det.

Testat och funkar ej på mig. Vi har ju alla olika lösningar

Kört propavan i många år, det är för mig inte en ”sova/hela/natten”-lösning. Mer en snuttefilt som psykologiskt säger åt mig att följa rutiner.
Senast redigerad av vichy6 2025-10-29 kl. 08:04.
Citera
2025-10-29, 08:05
Medlem
Xemnass avatar
Citat:

Egentligen så räcker det med 1mg men då rekommenderar jag dessa varianter man kan köpa på Lidl typ (I normala länder) som också innehåller extrakt av lite olika örter som också hjälper sömnen.

Det är ju värt att testa i någon dag och se om man kanske har "brist på melatonin" lmao. Men verkar ej som det om jag har lätt för att somna

Citat:

Alltså hade jag sovit mindre så hade jag sökt upp läkare osv. Men jag är ju inte dödstrött och håller inte på att "krascha" det är bara att jag vill känna mig utvilad när jag väl vaknar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är främst för insomning, ja, men effekten sitter i ett tag vilket hjälper att ge stabilare sömn, och om man vaknar så vaknar man inte helt och somnar lättare om.

Hört det också. Det är ju också förmodligen det som gör att man är kvar i sömn

Citat:

Helt klart, men jag har nog aldrig varit den typen som "mediterar". Visst, jag är väldigt tankespridd osv men meditation kräver ju att man ska vara "lugn och stilla" vilket jag oftast inte är, men borde vara egentligen. Det är bra att varva ner
Citera
2025-10-29, 08:06
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vad har ni för tips?
Jag tränar dagligen, försöker alltid få in 10k steg, äter hälsosamt och balanserat.
Vissa nätter känns det som att jag sover igenom hela natten, då jag inte kan minnas att jag vaknat. Är väl för att hjärnan är ganska avslappnad?
Gått ner cirka 8kg. Totalt 15-17kg på 3-4 år.

1. Stäng ner all elektronik 2 timmar innan sängdags.
2. Ändra ljusinställningarna i sovrummet om det är för mycket vitt eller blått ljus.
3. Ta magnesium och 3 gram glycin innan du går och lägger dig.
4. Lär dig insomningsövningar, som att flytta ögonen åt sidan och uppåt och neråt, mot näsan etc.
Citera
2025-10-29, 08:07
Medlem
vichy6s avatar
Att lyssna på samma podd om t ex Karl XII är meditation 😉

Har dock levlat upp och kör lyssnar på engelska, när det blir på kinesiska bör jag nog söka hjälp från läkare 😭
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in