Citat:
Ursprungligen postat av
StoreSvarte
Det går att köpa receptfritt på apoteket och säljs som 5mg. Men du kan bryta av dom på mitten och ta 2.5mg och jag rekommenderar att du börjar med det.
Se till att du inte dricker kaffe så sent på kvällen och ta den ungefär en timma innan du vill somna.
Egentligen så räcker det med 1mg men då rekommenderar jag dessa varianter man kan köpa på Lidl typ (I normala länder) som också innehåller extrakt av lite olika örter som också hjälper sömnen.
I Sverige så är det självklart sönderreglerat som allt annat i det här jävla fittlandet. Du kan nu köpa det receptfritt på apoteket men endast fem piller till ett extremt överpris. Men du kan ju testa det från apoteket och om det funkar så kan du beställa extremt mycket billigare på nätet från något EU-land.
Det är ju värt att testa i någon dag och se om man kanske har "brist på melatonin" lmao. Men verkar ej som det om jag har lätt för att somna
Citat:
Ursprungligen postat av
vichy6
Fitthjärnan i fittlandet behöver hos vissa bara tämjas. Jag är som TS vaknar på natten och funkar på dagen. Sömn är en kvalitetsfaktor och jag får lösa det själv så länge jag inte kraschar.
Jag fick rådet på VC att läsa en bok om sömn. Generellt emot droger, men boken kom inte in i mitt hem.
Alltså hade jag sovit mindre så hade jag sökt upp läkare osv. Men jag är ju inte dödstrött och håller inte på att "krascha" det är bara att jag vill känna mig utvilad när jag väl vaknar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sereena
Det är främst för insomning, ja, men effekten sitter i ett tag vilket hjälper att ge stabilare sömn, och om man vaknar så vaknar man inte helt och somnar lättare om.
Hört det också. Det är ju också förmodligen det som gör att man är kvar i sömn
Citat:
Ursprungligen postat av
StoreSvarte
När man ligger och försöker somna är ju en perfekt tid att meditera. Det kan nog funka för många. Men det är ju svårt att inte dagdrömma och tänka på en massa skit. Och det löser ju inte problemet med att vakna på natten.
Melatonin är helt ofarligt och kan inte jämföras med riktiga sömnpiller. Jag har vänner som tagit det varje dag, samma dos, i över tio år utan några som helst problem. Själv tar jag det i perioder och inte varje dag. Men det är nog i över 20år jag hoppat bak och fram på det.
Helt klart, men jag har nog aldrig varit den typen som "mediterar". Visst, jag är väldigt tankespridd osv men meditation kräver ju att man ska vara "lugn och stilla" vilket jag oftast inte är, men borde vara egentligen. Det är bra att varva ner