2025-10-28, 16:07
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Mådde dåligt under en längre period förra året och sista tiden urartade det ganska mkt med dålig sömn etc. Känns som jag förlorat kontroll över att sova oavbrutet, vilket jag gjort innan. När jag har psyket under kontroll har jag inga problem med att somna tidigt. Det enda som frustrerar mig är att jag vaknar flera gånger under tiden, oftast efter 2-3h, ibland mindre. Sen vaknar jag igen efter 2h ungefär, och därefter kan jag ibland vakna varje 30-45min. Riktigt frustrerande. Oftast har jag inga problem med att somna, men märker att detta tär rätt mycket på psyket med tiden.

Vad har ni för tips?
Jag tränar dagligen, försöker alltid få in 10k steg, äter hälsosamt och balanserat.
Vissa nätter känns det som att jag sover igenom hela natten, då jag inte kan minnas att jag vaknat. Är väl för att hjärnan är ganska avslappnad?
Gått ner cirka 8kg. Totalt 15-17kg på 3-4 år.

Att vakna flera gånger per natt är ju helt normalt. Att sova helt oavbrutet i åtta timmar är ovanligt. Däremot om du ligger vaken flera timmar och inte kan sova. Då är det sömnproblem. Men att vakna till och byta ställning och sen somna om är ju helt normalt.
Citera
2025-10-28, 16:33
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Mådde dåligt under en längre period förra året och sista tiden urartade det ganska mkt med dålig sömn etc. Känns som jag förlorat kontroll över att sova oavbrutet, vilket jag gjort innan. När jag har psyket under kontroll har jag inga problem med att somna tidigt. Det enda som frustrerar mig är att jag vaknar flera gånger under tiden, oftast efter 2-3h, ibland mindre. Sen vaknar jag igen efter 2h ungefär, och därefter kan jag ibland vakna varje 30-45min. Riktigt frustrerande. Oftast har jag inga problem med att somna, men märker att detta tär rätt mycket på psyket med tiden.

Vad har ni för tips?
Jag tränar dagligen, försöker alltid få in 10k steg, äter hälsosamt och balanserat.
Vissa nätter känns det som att jag sover igenom hela natten, då jag inte kan minnas att jag vaknat. Är väl för att hjärnan är ganska avslappnad?
Kan ha göra med åldern, vet att många som passerar 40 brukar få det problemet att man vaknar upp på natten. Behöver inte va att man är pissnödig eller så.

Som nån nämnde ang koffein så det person till person, jag kan dricka 1-2 koppar kl 19 och ändå så somnar jag runt 22-22.30.
Citera
2025-10-28, 16:34
Medlem
vichy6s avatar
Lyssna på samma podd varje natt
Citera
2025-10-28, 16:54
Medlem
Jordgubbes avatar
Har du glömt att du sov illa redan 2019.
Citera
2025-10-28, 17:43
Medlem
GertBennys avatar
Du tränar varje dag, jobbar heltid samt går 10 000 steg om dagen? Du rör på dig för mycket, du är antagligen stressad av det. Chilla lite med någon av aktiviteterna så kanske du har lättare att slappna av och kunna sova.
Citera
2025-10-28, 19:05
Medlem
Sereenas avatar
Melatonin hjälper mig att sova bättre.

Jag brukade också vakna efter 1-2 timmar och sedan ligga och vrida på mig en halvtimme/timme innan jag kunde somna om (och vaknade sedan igen efter 1-2h).
Med melatonin så vaknar jag mindre ofta, och när jag vaknar så blir jag inte lika vaken och somnar snabbt om igen.

Mörk, tyst, och svalt i sovrummet hjälper också, vädrar alltid strax innan jag går och lägger mig (och har öppet om vädret tillåter) då jag sover märkbart sämre om det blir instängt i sovrummet.
Citera
2025-10-28, 19:14
Medlem
zombie-nations avatar
Man kan ganska snabbt bli fast i melatoninträsket. Men visst, det brukar hjälpa och finns även i depotform.

Annars tror jag ganska mycket på vad andra sagt, varva ned, mindre motion, sluta tänka, och eventuellt kör sömnrestriktion ett tag. Minska sömnfönstret och kanske få bättre sömnkvalitet.

Att vakna på natten och inte somna om är ju en annan typ av insomni än att bara inte kunna somna. Sömnproblem skapar mer sömnproblem vilket är trist.
Citera
2025-10-28, 19:44
Medlem
Citat:

Vad har ni för tips?

Det bästa jag har hittat är ljudbok som du sätter på timer
Citera
2025-10-28, 19:45
Medlem
Citat:
Jag trivs väldigt bra på jobbet. Det är inte jobb-situationen som är problemet, utan mer som jag nämnt i tråden, att jag mådde dåligt under en längre period och att de "triggade" sömnproblemet förra vintern. Det går verkligen i vågor, men större delen av tiden vaknar jag väldigt ofta på natten

Har det du mådde dåligt av ordnat upp sig?
Citera
2025-10-28, 20:21
Medlem
Undvik koffein sent på dagen. Om du tar kosttillskott så sluta med det. Äter du lite kolhydrater så kan du testa att äta mer av det. Att ligga på ett kaloriunderskott kan också påverka sömnen negativt men det är svårt att göra någonting åt när man vill gå ner i vikt.
Citera
2025-10-28, 20:26
Medlem
TompaOs avatar
Testa propavan, funkar klockrent.

Gör om sovrummet så du verkligen trivs i det. Vädra kuddar och täcken, bädda rent ofta, inred det så det är ett ställe man vill vara på.
Citera
2025-10-28, 20:39
Medlem
Käka melatonin tabletter. receptfritt på apoteket. kör några dagar så tror jag kanske den dåliga vanan lägger sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in