2025-10-26, 11:01
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Fast vad händer om du sänker skatten på en inkomst på 11000:- netto med hela 5%? Några hundringar mer per månad. Det är det som händer. Dom hundringarna är givetvis välkomna men en droppe i havet när man går flera tusen back varje månad. Höjd eller sänkt skatt ger endast effekt för dom med en högre inkomst.
Vet inte var du får ditt belopp ifrån. Men en student har 13500 kr netto i månaden i bidrag och dina siffror känns som 1980-talet.
Citera
2025-10-26, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboGarbo
Man mutade pensionärerna med typ ”frysta kaffepriser” o barnfamiljerna ”119kr/md mer” o importerade röster för framtiden

Well well….

Dessa går framöver med svennebananerna till SD o sandnegrerna med Orcharna (somalier och övrigt försäkringskasse-muslim-folk) till kalifatpartier, Nyans först ut.

Bag-in-box Maggan lär vara ganska orolig….

Räkna med ENORM bidragspolitik från vänstern. Det borde dra igång nu snart. Jag tror inte de hinner med fyra dagars arbetsvecka. Går de vidare med det nu skulle det bara visa vilken låtsasreform det skulle vara. Oärligt i så fall.

Vänstern kommer gå fram med en politik som gör svensken FATTIGARE och kompenserar med BIDRAG. Jag tycker inte det är en lösning för Sverige. 🤷🏼‍♂️ Men det skall bli spännande att se valfläsket absolut.
Citera
2025-10-26, 11:02
Medlem
Annars är ju ett alternativt att använda nuvarande skattepengar på ett bättre sätt. Typ inte till en klonad gran eller ett spårvägsprojekt som man sedan får avslag för.
Citera
2025-10-26, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Vet inte var du får ditt belopp ifrån. Men en student har 13500 kr netto i månaden i bidrag och dina siffror känns som 1980-talet.

Mina siffror kommer från min sjukpenning som ligger precis på den summan. Men jag håller med dig, visst känns den låg. Det tycker jag med 👌 (ja jag vet, sjukpenning är också ett bidrag) nu fyller jag upp med bidrag för barnen också utöver detta. Men det här är vad jag hade haft att leva på utan barnen.
Citera
2025-10-26, 11:09
Medlem
Tidvinds avatar
Slopa ränteavdraget istället, det tjänar staten mer på.
Citera
2025-10-26, 11:21
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
När jag räknar ut din skatt ser jag att du betalar 25 000 kr i skatt för 78 500 kr i månaden.

Det är en total skatt på 31,8%. Fullt rimligt. Varför gnäller du när marginalskatten bara träffar en bråkdel av din lön?

För att jag betalar en hel månadslön för vissa yrken i skatt, och det räcker tydligen inte för sossarna. "En bråkdel". Hahaha skärp dig. 26 571kr i skatt och jag ska betala ännu mer. Kom inte och gråt när det bli kompetensbrist.
Citera
2025-10-26, 11:24
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Det löser ju inte klyftan mellan dom rika och fattiga svenskarna? 🤔 det är ju vi som slåss mot varandra nu i denna tråden och i dessa frågorna.

Lustigt att du se de med en lön på 66 tkr som de ”rika”. Skrattretande.
Citera
2025-10-26, 11:25
Medlem
Jag har aldrig haft problem med skattehöjningar, men när man siktar på folk med löner runt 66tkr så är man ute på hal is. Hur fan menar man att dessa personer ska ha råd med någonting utöver det mest basala? Lönearbete måste löna sig annars går alla snart på bidrag.
Citera
2025-10-26, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Lustigt att du se de med en lön på 66 tkr som de ”rika”. Skrattretande.

Det hade du också gjort om du levde med min inkomst 😅
Citera
2025-10-26, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Jag har aldrig haft problem med skattehöjningar, men när man siktar på folk med löner runt 66tkr så är man ute på hal is. Hur fan menar man att dessa personer ska ha råd med någonting utöver det mest basala? Lönearbete måste löna sig annars går alla snart på bidrag.

Ha råd med det mest basala? De flesta tjänar långt under 66 000 kr.
Citera
2025-10-26, 11:48
Medlem
Citat:
Och var kan vi hitta en lösning tänker jag? En lösning där ni får behålla mer av era pengar. Och där vi samtidigt slipper bli ännu fattigare än vi redan är. Att slippa välja mellan två partilösningar där den ena vill göra dom rika rikare men straffar dom fattiga, eller på andra sidan där dom vill tokbeskatta dom rika och göra det drägligare för dom fattigaste. Där vi kan leva tillsammans och bli starkare tillsammans istället för att dela upp oss i dessa två klyftor?

Håller med, jag hör inte hemma någonstans i detta politiska landskap.

Som någon skrev ovan borde politikerna gå till val.på en positiv politik som stärker landet, investeringar i infrastruktur, skolan, bygga upp kompetensutveckling, företagande, bra vård i hela landet, osv
Senast redigerad av Tissetiss 2025-10-26 kl. 11:55.
Citera
2025-10-26, 11:54
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Slopa ränteavdraget istället, det tjänar staten mer på.
...och så får vi ner bostadspriserna rejält så att mina/våra barn har råd att köpa sin första bostad.

Jag tror ränteavdraget kostar 40-50 miljarder i år, någon som vet? Alltså en ren subvention av Stockholms-bubblan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in