2025-10-24, 09:16
Medlem
YP4XQs avatar
De vill verkligen röka ut en fungerande skola och höginkomsttagare från Sverige Bra jobbat. Förstör mer bara, fortsätt så piss-politiker!
Citera
2025-10-24, 09:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Skatt, skatt, skatt. Vänstern har f-n inga moderna tankar överhuvudtaget rörande skattebegreppet.

Folk MÅSTE få veta att OM det blir regeringsbyte så kommer vi bli fattigare, staten kommer få mer pengar och inte mycket kommer förbättras alls. 🤷🏼‍♂️

Moderaterna/högern/tidö driver HEDERLIG skattesänkarpolitik för alla. Alla skall kunna tjäna drägligt och BÄTTRE än idag. JA, löneklyftan blir större. JA, detta är BRA för Sverige. Alla är inte lika. Varför skall vi alla tjäna lika mycket pengar?

F-n, tåghelvittena går ju inte och trottoarerna vittrar sönder trots ENORM skattebörda på pöbeln.

Nej. Nytt behövs! Inte gammalt. Vi har provat det.
Saker blev inte allmänt billiga. Det är marginala lättnader.
Citera
2025-10-24, 09:38
Medlem
Så in i helvete trött på dessa jävla skatter.
När ska folket vakna? Sossarna och vänstern kan inget annat än att beskatta. Deras ända mål är att vissa ska betala för alla andra. Alla ska ha det lika dåligt. NÄR ska ni vakna som röstar på detta?

Vore kul att göra omvänt under en mandatperiod om man ska fortsätta med dessa skattehöjningar. Högt skattetryck på fattiga och ingen skatt alls för de rika. Hade varit magiskt att se. Ska väl vara jämställt? Då ska de fattiga också få ta del av höjda skatter.

Men så länge högern inte gör något av det här i debatter så kommer det fortskrida. De hugger inte, de pushar inte. De står där och skakar lite på huvudet.
Citera
2025-10-24, 09:58
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Absolut! Sänk skatt på arbete, kompensera med skatt på kapitalinkomst. Det ska löna sig att arbeta.

Sure Buddy!
Vi lever isolerade på en ö

Då flyttar kapitalet och investeringarna utomlands.. och vem kommer förlora på det?
Citera
2025-10-24, 10:05
Medlem
Sunimods avatar
En röst på sossarna = Ökad skatt och ökade bidrag till de som inte vill arbeta.

Vem är förvånad.

Brytpunkten för statlig skatt är i år 53.600 kr så de som sossarna vill beskatta ännu mer har redan högre skatt än många andra.
Citera
2025-10-24, 10:07
Medlem
För en som får ut 15000:- i månaden känns det surrealistiskt att någon överhuvudtaget kan få ut så mycket som 66000:- i månaden 🙈 en hög inkomst i mitt tycke skulle kanske ligga mellan 30-40000. Vad gör man ens med pengarna om man har ut så mycket? Och sen kanske två inkomster i hushållet dessutom 😮
Citera
2025-10-24, 10:08
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...om-tjanar-mest

Spontant har jag reagerat , när jag såg det. Jag har varit arbetare hela mitt yrkesliv och väldigt länge fackligt aktiv. En yrkesgrupp S säger sig värna om. Jag tjänar mer än de 66t brutto i månaden som ska få höjd skatt om S vinner. Dessutom har jag ett extra jobb (ytterligare inkomst) som verkligen borde ligga i S målgrupp. Kanske fortsätter jag ändå med det om S får makten. Men tycker Damberg/S har en väldigt skev bild av att det är rika som tjänar 66t i månaden. Det är bara gå igenom taxeringskalendern. Otroligt många ligger över den nivån. När Damberg pratar om de rika och den pengakontexten, vore det gångbart med 66t ökad skatt för runt 20 år sedan. Vet att man pratar om att höjd skatt ska bara ”drabba” de rika. Men då har man snarast pratat om de som tjänar minst 3-4 miljoner per år. Det här är något annat.
Håller ni med?

Så när skattehöjningar riskerar att drabba dig så är det plötsligt ett problem ?

Sverige behöver givetvis inga höjda skatter utan sänkta skatter och avgifter på bred front !

Sverige har dessutom extremt orättvis beskattning av inkomster genom det progressiva skatterna på arbetsinkomster. Så inför platt skatt på inkomster låt säga 10%, och ta bort alla andra skadliga skatter och avgifter på energi och andra nyttigheter. Och anpassa statens utgifter efter dess intäktsnivå.

Finns massor att skära bort av statens kostnader: jobb inom offentlig sektor, transfereringar, stöd till krigförande nationer, avgifter till EU och FN, NATO-medlemskap osv.

Det är det enda receptet för att få ett rimligare och bättre land att leva i.

Givetvis vill inte Socialdemokratin eller något av dom andra lika socialdemokratiska partierna i riksdagen detta, för då skulle många av deras väljare som faktiskt inte behövs inom den skattefinansierad sektor bli arbetslösa.

Sveriges korrupta system med väljarköp genom anställning inom offentlig sektor skulle då upphöra.

Finns givetvis inget intresse av detta varken inom S eller inom något annat av dom nuvarande partierna.
Citera
2025-10-24, 10:12
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0moral
Kapitalinkomster är redan rimligt beskattade. Möjligen kan fastighetsskatten höjas något.
Beskatta inkomst på samma sätt som kapital och minska på bidragen!

Det Sverige behöver minst av allt är höjda skatter på någonting !
Fastighetsskatten är därvidlag inget undantag.
Citera
2025-10-24, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...om-tjanar-mest

Spontant har jag reagerat , när jag såg det. Jag har varit arbetare hela mitt yrkesliv och väldigt länge fackligt aktiv. En yrkesgrupp S säger sig värna om. Jag tjänar mer än de 66t brutto i månaden som ska få höjd skatt om S vinner. Dessutom har jag ett extra jobb (ytterligare inkomst) som verkligen borde ligga i S målgrupp. Kanske fortsätter jag ändå med det om S får makten. Men tycker Damberg/S har en väldigt skev bild av att det är rika som tjänar 66t i månaden. Det är bara gå igenom taxeringskalendern. Otroligt många ligger över den nivån. När Damberg pratar om de rika och den pengakontexten, vore det gångbart med 66t ökad skatt för runt 20 år sedan. Vet att man pratar om att höjd skatt ska bara ”drabba” de rika. Men då har man snarast pratat om de som tjänar minst 3-4 miljoner per år. Det här är något annat.
Håller ni med?

Köp BTC, Investera i saker som inte har med Fiatpengar att göra.
När straffbeskattningen införs så gå ner i arbetstid så att du tjänar under dessa 66k.
Win-Win. Pengarna man arbetat hårt för är inte bundna i fiat utan kan jobba för sig själva och ge avkastning, du jobbar mindre=mindre stress, mer tid med familjen eller de intressen du har.

Straffbeskattning på arbete har fungerat perfekt för i tiden när det inte fanns alternativ.
Idag har vi flera olika. Allt ifrån krypto, fysiska metaller till kontanter som kan spenderas i valfritt EU-land som fortfarande godtar kontanter som betalmedel.
Citera
2025-10-24, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
För en som får ut 15000:- i månaden känns det surrealistiskt att någon överhuvudtaget kan få ut så mycket som 66000:- i månaden 🙈 en hög inkomst i mitt tycke skulle kanske ligga mellan 30-40000. Vad gör man ens med pengarna om man har ut så mycket? Och sen kanske två inkomster i hushållet dessutom 😮

Är du gammal och sjuk och det är pga det du får ut 15? Har du inget bostadsbidrag eller dylikt?

Jag är runt 40 och får ut runt 45 men har nog minst 3x dina utgifter också, plus att jag inte kan titta på serier hela dagarna.
Citera
2025-10-24, 10:26
S vinner om 11 månader, allt som sägs kommer bli av så håll i er.
Citera
2025-10-24, 10:29
Medlem
BalleAnkas avatar
Hade han inte dessutom klämt ur sig något om att de som tjänar över 66 tusen "redan har fått tillräckligt"? Ungefär som om de hade "fått" pengarna av Damberg själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in