Citat:
Ursprungligen postat av
DrGiggles
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...om-tjanar-mest
Spontant har jag reagerat , när jag såg det. Jag har varit arbetare hela mitt yrkesliv och väldigt länge fackligt aktiv. En yrkesgrupp S säger sig värna om. Jag tjänar mer än de 66t brutto i månaden som ska få höjd skatt om S vinner. Dessutom har jag ett extra jobb (ytterligare inkomst) som verkligen borde ligga i S målgrupp. Kanske fortsätter jag ändå med det om S får makten. Men tycker Damberg/S har en väldigt skev bild av att det är rika som tjänar 66t i månaden. Det är bara gå igenom taxeringskalendern. Otroligt många ligger över den nivån. När Damberg pratar om de rika och den pengakontexten, vore det gångbart med 66t ökad skatt för runt 20 år sedan. Vet att man pratar om att höjd skatt ska bara ”drabba” de rika. Men då har man snarast pratat om de som tjänar minst 3-4 miljoner per år. Det här är något annat.
Håller ni med?
Ja, ingen utöver vänsterpartiet vågar sikta in sig på kapital istället så då blir det såhär. Trams om smulor hit och dit utan större betydelse eller påverkan utöver hos löntagaren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Itoy
Ja det ligger jäkligt mycket i det du skriver. Någonting hände när hjulen började rulla snabbt i sverige på 70-talet. Det skulle byggas enorma bostadskomplex (numera ghetton), det skulle satsas pengar på märkliga konstprojekt, det skulle ges 100% lön till fan alla som inte jobbade eller som var sjukskrivna. Från idén att alla skulle bidra till folkhemmet växte det fram tankar om att allt och alla skulle ha rätt att leva på bidrag och att allt skulle finansieras med skattemedel. Det lönade sig tillslut att inte arbeta.
Detta folkhem funkade vid extremt låg arbetslöshet men havererade totalt när gränserna öppnades för snyltare från världens alla hörn.
Det är en droppe i havet jämfört med den extrema ökningen i ekonomiska klyftor i det här landet. Regeringen har precis lagt hundratals miljoner på att göra något åt bidragsfusket och rapporterar stolt att de förhindrat tiotals miljoner att betalas ut felaktigt.
Investera hundratals miljoner för att... få tillbaka ett tiotal. Ren teater för folk som inte hänger med.
Men så är det, ska de redan rika bli rikare måste man ta pengar från någonstans och då gärna av den lättdistraherade pöbeln.