2025-10-24, 07:37
Medlem
proconsuls avatar
DEt hänger väl på vilket jobb man har och hur mycket man arbetar. Jag gillar mitt jobb och arbetar 50% vilket passar mig utmärkt. Jag kan gå i pension nu men jag vill inte, jag jobbar gärna några år till.

Jag inser dock att jag är lyckligt lottad som gillar mitt jobb, det enda jobbet jag gillat under mitt arbetsliv.
Citera
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Ja du har nog rätt! Och jo jag (vi) tittar på ställen att flytta till. Ett varmare klimat gör något, det blir lättare att leva. Klart man ska lära sig språket!
Framför allt gör fokuset på framtiden att nuet känns mer flyktigt.

Jag härdar ut ett trist jobb genom att minutiöst planera olika projekt jag har. Det gör att tiden går fortare och jag har mer livslust även på jobbet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Jag gjorde min Exit vid 55. Har en blygsam pension men fruns lön tickar ju in fortfarande i 8 år till..
Har lite sparat och som hemmavarande går det inte mycket pengar vill jag påstå. Inga lån utöver ett lågt villalån.
Sköter allt så min fru kan verkligen slappna av. Trädgård och huspyssel, bakar och tvättar, städar samt har diverse små projekt. Tränar en hel del, mer än när jag jobbade.
Det känns faktiskt helt underbart. Det beror ju på ifall du kan diciplinerat lägga upp en rutin som du kan hålla.
Det tror jag är viktigt så man inte hamnar i TV soffan och låter sig malas ner av all propaganda och galenskap.
Våra barn är vuxna och duktiga, behöver aldrig något ekonomiskt stöd så det underlättar.
Jag har gjort på liknande sätt, vid samma ålder som dig. Har arbetat i mer än 30 år, tänkte att det räcker nu. Mår betydligt bättre, man hittar tid till saker man inte hade gjort annars. Precis som du sköter jag allt hemma. Har inte heller några lån så vi bor billigt.
Citera
2025-10-24, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Det värsta är att det förmodligen inte hjälper
Alla klarar inte av att vara hemma och inte jobba
Framförallt är pengarna viktiga, för de flesta
Därför är det ju viktigt att planera och verkligen se med öppna ögon alla aspekter i det arbetsfria livet. Självklart skall ju ekonomin hålla men man kan kapa otrooooligt mycket genom planering och att välja en billigare bostad. Har man kommit en bit på vägen i livet så betyder konsumtion ingenting längre. Om man nu har "vaknat" i sin verklighet.
Citera
2025-10-24, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Jag har gjort på liknande sätt, vid samma ålder som dig. Har arbetat i mer än 30 år, tänkte att det räcker nu. Mår betydligt bättre, man hittar tid till saker man inte hade gjort annars. Precis som du sköter jag allt hemma. Har inte heller några lån så vi bor billigt.
Man får en helt annan syn på livet och vad livet är. Vad som är viktigt numer är allt som gör själen lugn och behaglig. Förr var samtal underhållande, nu är det som sandpapper mot själen. Endast vissa mycket få människor kan man samtala med och känna att det är givande. Dock verkar det som att de måste ha vaknat upp.
Citera
2025-10-24, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
DEt hänger väl på vilket jobb man har och hur mycket man arbetar. Jag gillar mitt jobb och arbetar 50% vilket passar mig utmärkt. Jag kan gå i pension nu men jag vill inte, jag jobbar gärna några år till.

Jag inser dock att jag är lyckligt lottad som gillar mitt jobb, det enda jobbet jag gillat under mitt arbetsliv.
Det är ett drömcenario. 50% jobb där man INTE VILL SLUTA! Då är du i helt rätt fas. Gratulerar!
Citera
2025-10-24, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Framför allt gör fokuset på framtiden att nuet känns mer flyktigt.

Jag härdar ut ett trist jobb genom att minutiöst planera olika projekt jag har. Det gör att tiden går fortare och jag har mer livslust även på jobbet.
Så kan man tackla sin tillvaro i arbetslivet också. Helt rätt att jobba på, dra in sina kosingar och ha sitt intresse på någonting annat som ger en energi och glädje! Kör på bara!
Citera
2025-10-24, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Har precis bytt jobb. Hjälpte det? Nä! Samma känsla av meningslöshet och charader infann sig ändå.

Hur kan alla verka så intresserade av sina jobb? Är det en masspsykos där den äkta känslan måste tryckas ned för att undvika mental kollaps? Man är så investerad i lögnen så att sanningen skulle vara en giljotin som utan nåd kapar ditt förstånd och därför inbillar vi oss och låtsas både förstå vad vi håller på med men även hyllar det?

Jag vill inte arbeta mer. Det är själadödande! Det är väl här kritiken kommer från de största skådespelarna i farsen. Ord som får Luther att le där den ena efter den andre aldrig fått trynet ovanför gyttjan när de skriker ut att man inte kan tänka så och att arbeta är någon form av plikt!
Knyt era nävar i fickorna ni som är blinda och tillfreds med slavtillvaron!

Jag tänker varje dag på en exitplan. Kan jag leva snålt? Räcker mina sparande medel. Flytta till ett billigare land, då såklart med postadress i Sverige för att inte tappa rätten till vård eller pension (när det är dags).
Jag har dock barn och husdjur så jag måste vänta lite…

Hur tänker ni som funderat på detta. Vad har ni för planer och drömmar? Hur ser er exitplan ut?

Min plan är att sluta runt 55 års ålder och då leva på sparande medel fram till när man kan ta ut pension. Visst pensionen blir mindre men det är kanske värt det?

Hur tufft är det att leva snålt? Jag är ingen prylbög och känner snarare att jag inte vill ha en massa skit!

Ge mig inspiration och tips snarare än förmaningar om att jag måste jobba och bidra till samhället (det har jag redan gjort).

Jag är där du vill vara mer eller mindre, jobbar 75% tjänar tillräckligt och planerar att sluta om något år!

Sparade pengar finns men någon form av snålhet har smugit in sig, vill inte ta allt för att leva upp dom. Dessutom vad skulle jag göra på dagarna? Så nu är planen att sluta jobba men öppna eget och jobba på mina villkor. Och du har såklart rätt jobba blir inte roligare ju äldre du blir. Tvärtom det här jävla ekorrehjulet är inget liv att leva. Men staten gör det smart se till att folk blir slavar under bankerna! För att jobba och dö helst precis när pensionen kommer.
Citera
2025-10-24, 07:55
Medlem
Germanofils avatar
Sluta arbeta? Nej skulle inte göra mig lycklig. Min fru skulle då tvinga mig att jobba med diverse projekt på huset och i trädgården. Fy fan. Dessutom skulle bristen på pengar (A-kassa räcker inte långt) stressa mig något enormt.

Sitter hellre framför en dator och gör "själadödande" reports i excel och tjänar pengar. Folk tycker nog att jag en kuf som helt ärligt föredrar att pyssla med administration (även på fritiden) framför hantverk och kreativa saker.
Citera
2025-10-24, 07:59
Medlem
Citat:
Man får en helt annan syn på livet och vad livet är. Vad som är viktigt numer är allt som gör själen lugn och behaglig. Förr var samtal underhållande, nu är det som sandpapper mot själen. Endast vissa mycket få människor kan man samtala med och känna att det är givande. Dock verkar det som att de måste ha vaknat upp.
Ja, det har du väldigt rätt i, sällan man träffar på någon där ett samtal faktiskt ger något.
Citera
2025-10-24, 07:59
Medlem
Citat:
Jag gjorde min Exit vid 55. Har en blygsam pension men fruns lön tickar ju in fortfarande i 8 år till..
Har lite sparat och som hemmavarande går det inte mycket pengar vill jag påstå. Inga lån utöver ett lågt villalån.
Sköter allt så min fru kan verkligen slappna av. Trädgård och huspyssel, bakar och tvättar, städar samt har diverse små projekt. Tränar en hel del, mer än när jag jobbade.
Det känns faktiskt helt underbart. Det beror ju på ifall du kan diciplinerat lägga upp en rutin som du kan hålla.
Det tror jag är viktigt så man inte hamnar i TV soffan och låter sig malas ner av all propaganda och galenskap.
Våra barn är vuxna och duktiga, behöver aldrig något ekonomiskt stöd så det underlättar.
Shit vad inspirerade! Grattis till ett imponerande upplägg.

Jag ligger några år efter dig men har tänkt i de banorna.

Dock när jag nämner det för bekanta så ryggar de tillbaka helt, de tror att man måste gå till dagis (jobbet) tills man är 75 annars faller livet sönder.

Jag fattar risken med att bli en soffpotatis eller lite halvalkad. Men jag gillar hemmaprojekt och har hyfsad disciplin. Skulle dock bli mycket kaffe och träning.

Har ett fuck off-konto, jobbade mycket i 20-årsåldern och tryckte in 10 lax i månaden på börsen de åren. Inga studielån och litet bolån.
Citera
2025-10-24, 08:08
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Kände exakt samma och valde att sluta arbeta helt. Ojjoj.. snacka om att man fick tillbaka sitt liv! Helt annorlunda syn på världen. Rekommenderas varmt!!
Berätta mer! Hur gjorde du? Hur fick du ekonomin att gå ihop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in