2025-10-24, 08:14
Om du inte har möjlighet att sluta helt, gå ner till 50% iallafall.
Helt magiskt att börja 08:00 och sluta 12:00 istället för dessa långa slavpassen.
Slösa bort 70% av den vakna tiden på eller påväg till / hem från jobbet är totalt meningslöst liv.
Inom många yrken "skryter" man om sina 12 timmars skift som ofta övergår till 16 timmar, t.ex inom ställningsbygg, takbygg, sanering.
Det var coolt när man var 23 men idag ser man det som hjärntvätt och slaveri.
Senast redigerad av Bidragstagare49 2025-10-24 kl. 08:20.
Citera
2025-10-24, 08:21
Medlem
Läs din gamla tråd (FB) Hur stå ut med gnälligt folk?
Citera
2025-10-24, 08:24
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Man måste ju försörja sig på nåt sätt. Att ha ett arbete man trivs med är ett privilegium. Inte alla förunnat.

För vissa har jobbet dock ett egenvärde. Det kan ses både som ett privilegium och som lite patetiskt beroende på.

Själv tänker jag inte jobba en sekund mer än jag behöver även om jag trivs mycket bra med jobbet. Hellre en spartansk tillvaro än att jobba in i kaklet och sen dör man. Har låga krav på materiell standard. Men vill man ha massa prylar och stort hus och fräsig bil så är det nog svårt att hoppa av i förtid...
Citera
2025-10-24, 08:25
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Så kan man tackla sin tillvaro i arbetslivet också. Helt rätt att jobba på, dra in sina kosingar och ha sitt intresse på någonting annat som ger en energi och glädje! Kör på bara!
Överlevnadsstrategier är bra, så länge man överlever 😁
Citera
2025-10-24, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Shit vad inspirerade! Grattis till ett imponerande upplägg.

Jag ligger några år efter dig men har tänkt i de banorna.

Dock när jag nämner det för bekanta så ryggar de tillbaka helt, de tror att man måste gå till dagis (jobbet) tills man är 75 annars faller livet sönder.

Jag fattar risken med att bli en soffpotatis eller lite halvalkad. Men jag gillar hemmaprojekt och har hyfsad disciplin. Skulle dock bli mycket kaffe och träning.

Har ett fuck off-konto, jobbade mycket i 20-årsåldern och tryckte in 10 lax i månaden på börsen de åren. Inga studielån och litet bolån.
Låter grymt bra. Du kommer inte att ångra dig när du har hela dagar för dig själv. Planering är A och O som de vise säger.
Planera ett billigt och trivsamt boende. Planera vällagade och hälsosamma måltider.
Baka ditt egna bröd då man nu känner för att äta bröd, (ingen stapelvara).
Promenera, spring, träna, och bara njut av din tid, din frihet att göra exakt vad du vill.
Utveckla dig, lär dig om kroppen, psyket, samhället, ja det finns massor av intressanta saker att lära och du har då ALL tid i världen att göra det. Go for it!
Citera
2025-10-24, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Överlevnadsstrategier är bra, så länge man överlever 😁
Ja, man vet aldrig när livet är över eller när livet förändras så pass att man inte riktigt kan leva som man önskat.
Lev NU. I morgon är i morgon. I går har passerat.
Citera
2025-10-24, 08:34
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bidragstagare49
Om du inte har möjlighet att sluta helt, gå ner till 50% iallafall.
Helt magiskt att börja 08:00 och sluta 12:00 istället för dessa långa slavpassen.
Slösa bort 70% av den vakna tiden på eller påväg till / hem från jobbet är totalt meningslöst liv.
Inom många yrken "skryter" man om sina 12 timmars skift som ofta övergår till 16 timmar, t.ex inom ställningsbygg, takbygg, sanering.
Det var coolt när man var 23 men idag ser man det som hjärntvätt och slaveri.

Ja, dessa människor ger mig en total mental turn-off. Finns inget mer hjärndött osexigt än att tala om hur mycket man jobbar och sliter ut sig och sover alldeles för lite som att det skulle vara en bra sak. Nä, dessa människor har jag inte mycket för.
Citera
2025-10-24, 08:36
Medlem
Har inget emot att folk inte vill jobba bara de inte går på bidrag, vi skattebetalare betalar ju era bidrag å hur kan man se nån rättvisa i det?
Citera
2025-10-24, 08:36
Medlem
NyaHenriksss avatar
Jag vet exakt vad du känner.
Har länge haft en plan på att gå i pension vid 55 men de sista åren har varit motiga. Har dock haft ett ekonomiskt mål som jag uppnådde och jag kunde sluta jobba några år tidigare.
Väldigt viktigt att ha rutiner!!!
Själv har jag gjort ett schema mån-fre som jag måste följa, annars hamnar jag i soffan. Soffan är för helgerna!!!
Citera
2025-10-24, 08:38
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Man måste ju försörja sig på nåt sätt. Att ha ett arbete man trivs med är ett privilegium. Inte alla förunnat.

För vissa har jobbet dock ett egenvärde. Det kan ses både som ett privilegium och som lite patetiskt beroende på.

Själv tänker jag inte jobba en sekund mer än jag behöver även om jag trivs mycket bra med jobbet. Hellre en spartansk tillvaro än att jobba in i kaklet och sen dör man. Har låga krav på materiell standard. Men vill man ha massa prylar och stort hus och fräsig bil så är det nog svårt att hoppa av i förtid...

Håller med, jobb man trivs med är privilegium dvs sista semesterdagen ser man fram emot att komma till jobbet igen och där finns det nog inte en överpresentation.
Flesta jobbar ihjäl sig för fräsiga bilen och dyra whiskeyn medans en annan jobbar minimalt och håller det spartanskt likt du nämner.
Cyklar och går, hemlagad mat och billig pilsner självklart inga tobaksvanor "för dyrt" dvs egentligen ett hälsosammare liv att leva spartanskt många gånger med havregrynsgröt varje morgon med lagom fysisk aktivitet.
Citera
2025-10-24, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden

Men gör man inte rätt riskerar man kastas ut ur systemet.
Man blir paria efter att man betalat skatt i decennier bara för att man vill vara i solen och värmen medans en soffliggare som håller sig i Sverige är fullvärdig medlem med alla förmåner. Man tvingas lura systemet

Så det är alltså just solen och värmen som ska förbättra allting och skapa fullständig tillfredsställelse hos dig och frugan? Är det verkligen en rimlig slutsats?

Soffliggare är tillgängliga för riket vid händelse av krig eller katastrof. De är en resurs. Utflyttade människor som bor hundratals eller tusentals mil bort, är inte längre en del av landet de lämnat. Förmåner ska självklart vara för de som är på plats, inte för de som övergett skeppet.

Lura systemet? Det är vad blattar utan lojalitet till riket tänker och tycker man ska göra. Svenskar är hederliga och bra människor, som respekterar demokratiska regler, som inte lurar varken andra människor eller systemet.
Citera
2025-10-24, 08:43
Medlem
Om alla gör som ni tänker skulle samhället fungera då eller är detta en egoistiskt dröm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in