2025-10-24, 06:43
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Har precis bytt jobb. Hjälpte det? Nä! Samma känsla av meningslöshet och charader infann sig ändå.

Hur kan alla verka så intresserade av sina jobb? Är det en masspsykos där den äkta känslan måste tryckas ned för att undvika mental kollaps? Man är så investerad i lögnen så att sanningen skulle vara en giljotin som utan nåd kapar ditt förstånd och därför inbillar vi oss och låtsas både förstå vad vi håller på med men även hyllar det?

Jag vill inte arbeta mer. Det är själadödande! Det är väl här kritiken kommer från de största skådespelarna i farsen. Ord som får Luther att le där den ena efter den andre aldrig fått trynet ovanför gyttjan när de skriker ut att man inte kan tänka så och att arbeta är någon form av plikt!
Knyt era nävar i fickorna ni som är blinda och tillfreds med slavtillvaron!

Jag tänker varje dag på en exitplan. Kan jag leva snålt? Räcker mina sparande medel. Flytta till ett billigare land, då såklart med postadress i Sverige för att inte tappa rätten till vård eller pension (när det är dags).
Jag har dock barn och husdjur så jag måste vänta lite…

Hur tänker ni som funderat på detta. Vad har ni för planer och drömmar? Hur ser er exitplan ut?

Min plan är att sluta runt 55 års ålder och då leva på sparande medel fram till när man kan ta ut pension. Visst pensionen blir mindre men det är kanske värt det?

Hur tufft är det att leva snålt? Jag är ingen prylbög och känner snarare att jag inte vill ha en massa skit!

Ge mig inspiration och tips snarare än förmaningar om att jag måste jobba och bidra till samhället (det har jag redan gjort).
Citera
2025-10-24, 06:48
Medlem
Vad jobbar du med, som är så själsdödande?
Citera
2025-10-24, 06:54
Medlem
OndskanIOssAllas avatar
Jag skulle säga att arbete kan vara själsdödande men i en bredare bemärkelse är det av kritisk vikt för att vi ska må bra.

Vara igång och göra saker

Nu förstår jag ju att din TS utgår från den typen av arbete där man utför någon sorts syssla man i varierande grad inte förstår meningen med. Jag vet inte. Alla kan inte bli skateboardande surfbrädeuthyrande influensers så vad ska resten av oss ”jobba” med?
Citera
2025-10-24, 06:57
Medlem
Jag gjorde min Exit vid 55. Har en blygsam pension men fruns lön tickar ju in fortfarande i 8 år till..
Har lite sparat och som hemmavarande går det inte mycket pengar vill jag påstå. Inga lån utöver ett lågt villalån.
Sköter allt så min fru kan verkligen slappna av. Trädgård och huspyssel, bakar och tvättar, städar samt har diverse små projekt. Tränar en hel del, mer än när jag jobbade.
Det känns faktiskt helt underbart. Det beror ju på ifall du kan diciplinerat lägga upp en rutin som du kan hålla.
Det tror jag är viktigt så man inte hamnar i TV soffan och låter sig malas ner av all propaganda och galenskap.
Våra barn är vuxna och duktiga, behöver aldrig något ekonomiskt stöd så det underlättar.
Citera
2025-10-24, 06:58
Medlem
OnkelUnkass avatar
Testa byt bransch
Citera
2025-10-24, 07:04
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Jag gjorde min Exit vid 55. Har en blygsam pension men fruns lön tickar ju in fortfarande i 8 år till..
Har lite sparat och som hemmavarande går det inte mycket pengar vill jag påstå. Inga lån utöver ett lågt villalån.
Sköter allt så min fru kan verkligen slappna av. Trädgård och huspyssel, bakar och tvättar, städar samt har diverse små projekt. Tränar en hel del, mer än när jag jobbade.
Det känns faktiskt helt underbart. Det beror ju på ifall du kan diciplinerat lägga upp en rutin som du kan hålla.
Det tror jag är viktigt så man inte hamnar i TV soffan och låter sig malas ner av all propaganda och galenskap.
Våra barn är vuxna och duktiga, behöver aldrig något ekonomiskt stöd så det underlättar.
Du är hemmaman? Vilken dröm!
Tror också att man inte ska satsa på soffan utan ”arbeta” för sig själv!

Tänk om min fru kunde gå med på detta! Men hon känner likadant…
Citera
2025-10-24, 07:07
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad jobbar du med, som är så själsdödande?
Tro det eller ej så jobbar jag med människor. Det gör jag bra och är professionell. Jag har dock nått en gräns där allt arbete skaver på själen. Bara att ha en chef får ju en att vilja kräkas!
Citera
2025-10-24, 07:08
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Testa byt bransch
Är man 40+ är man tyvärr passe och utbilda sig på nytt kostar…
Citera
2025-10-24, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Du är hemmaman? Vilken dröm!
Tror också att man inte ska satsa på soffan utan ”arbeta” för sig själv!

Tänk om min fru kunde gå med på detta! Men hon känner likadant…
Hm, det kanske går att flytta och planera det nya boendet för denna arbetsfria framtiden?
Kanske kan han gå ner på halvtid? Mot att du fixar ALLT hemma? Och allt hon vill göra säger du genast, javisst! Vilken bra idé! Ikea på en löningshelg, Javisst! Åka och köpa soppåsar en söndagskväll! Javisst. Jag drar på en gång. Middag med benke och siri! Fytusan vad kul! Jag bakar en Chokladkaka!
Citera
2025-10-24, 07:09
Medlem
grungewhores avatar
Kanske är du i fel yrke?

Hur som helst, även Björn Borg ruttnade på tennis, vilket betyder att när en passion blir ett jobb dör passionen.

Det finns väl mätningar på lycka, där dessa alltid toppas av primitiva stammar på någon söderhavsö där gruppen jobbar tillsammans ca 13h/vecka och resten av tiden är sång och dans (typ).

Ett tips är att förbereda dig på en exit, planera, lära dig ett språk, undersök en plats dit du tänker flytta, hitta vad det är du ska göra där. Planeringen i sig underlättar vardagen en del. Res dit för att se att du trivs.
Citera
2025-10-24, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Tro det eller ej så jobbar jag med människor. Det gör jag bra och är professionell. Jag har dock nått en gräns där allt arbete skaver på själen. Bara att ha en chef får ju en att vilja kräkas!
När du skriver att arbetet skaver på själen... Kanske har du nått ett uppvaknande som man säger... Den gamla spelplanen som man följt tror man inte längre på. Det uppstår ett vacuum en tid innan man samornat sig själv sin själ till "sin" egna nya spelplan. Den spelplanen är man rätt så ensam om och ingen kommer att riktigt förstå dig och din spelplan men DU vet att den kommer att ge din SJÄL ett syfte och mening än att bara göda sitt gamla EGO...
Citera
2025-10-24, 07:12
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Hm, det kanske går att flytta och planera det nya boendet för denna arbetsfria framtiden?
Kanske kan han gå ner på halvtid? Mot att du fixar ALLT hemma? Och allt hon vill göra säger du genast, javisst! Vilken bra idé! Ikea på en löningshelg, Javisst! Åka och köpa soppåsar en söndagskväll! Javisst. Jag drar på en gång. Middag med benke och siri! Fytusan vad kul! Jag bakar en Chokladkaka!
Nu fungerar det ju typ redan så… man får ju ställa upp oavsett om man arbetar eller inte…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in