2025-10-24, 15:52
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Jag har kollat in en massa YT-kanaler som kan betraktas som "gå i pension"-videos. Dom handlar inte om ekonomi, "FIRE" och börsplacerande, utan om erfarenheter av hur livet blev den första tiden. 100% av alla har positiva erfarenheter, men också om vad som var överraskande och vad man behövde rätta till. Väldigt få av dom visar folk som lever i varmare klimat och vandrar efter stranden och dricker skumpa i solnedgången.

Det låter alltså lite tråkigt med dom här YT-kanalerna men för mig har dom varit guld. Det är väldigt många praktiska råd och intressanta tankeställningar som lyfts.

T ex så behöver man mindre pengar än vad man tror när man går i pension. Man ska inte heller se pensionen som evig semester, utan man måste ha något som driver på en på dagarna. T ex en passionerad hobby, en liten sidoverksamhet, träning, osv.
Tipsa gärna och länka de videos du haft mest hjälp av!
Citera
2025-10-24, 15:54
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salkiNski
Dålig inställning, du kanske vill grina varje dag istället för att ta tag i dig själv.
Jag tar ju tag i saken och har en plan!
Citera
2025-10-24, 15:59
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Å på vilka jobb sliter man ihjäl sig tycker du?
Du glömmer den mentala aspekten. Hjärnan har kontroll över hela kroppen och påverkar allt.
Allt handlar inte om fysisk ansträngning.
Citera
2025-10-24, 16:44
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Tipsa gärna och länka de videos du haft mest hjälp av!
4 phases of retirement Klok gubbe som verkligen sammanfattar hur de sista ljuva åren spelas ut.
Nick Maher Engelsman som gjorde en false start precis som jag, och som inte blev bra. Andra gången gillt fick han till det bättre.
Ronnie Christian Snubbe i Florida som njuter enormt av pensionen och inte saknar jobbet ett dugg. Fina kloka ord om vardagliga saker.
Florida-paret Här är det mer av golfande och amerikansk livsstil i bungalowby, men lik förbannat goda råd. Vem vill inte sätta guldkant på ålderns höst?
Clives Level 50 Här är vi tillbaka i England och det känns som han är som en svensk lite beige snubbe, men väldigt down to earth och har bra funderingar.

Det handlar till synes inte så mycket om pengar. Jag har fått upp dom i mitt YT-flöde och glott en hel del på dom. Man måste ju också reflektera på svenskt samhälle och dom problem vi har här med blattar och taskigt väder.

Till syvende och sist måste man bygga upp sin egen strategi, men från dom här klippen kan man hämta väldigt mycket guldkorn.
Citera
2025-10-24, 16:51
Medlem
Imnshos avatar
Som en lite tragisk anekdot från mitt senaste jobb så hade vi en gubbe som är pensionsfärdig. Pengar har han också, och han hatar jobbet. Ändå ska den fan vara kvar så länge han kan, blir väl typ till 70? Alla vill bli av med honom för han är inte produktiv och samarbets- eller förändringsvillig. Problemet för företaget är att människor har rätt att jobba kvar till 69 som det gäller nu. Det blir väl snart 75 kan jag tänka.

Anledningen att han vill vara kvar på ett jobb som han hatar till han stupar, är att han har absolut ingenting hemma. Noll liv, inga anhöriga. Han har bara sociala kontakten på jobbet. Skulle han gå i pension idag så säger han att han skulle supa ihjäl sig!

Fy fan så tragiskt!
Citera
2025-10-24, 17:00
Medlem
Christopher.s avatar
Känner väl likadant, jag vill ut ur vardagslunken, äta - jobba - sova, äta - jobba - sova. Helgen är en transport till äta - sova - jobba. Själv drömmer jag om att fly det tråkiga Svenssonlivet och leva på riktigt. Typ bli bonde i Mexico, bo i en hydda vid stranden, åka ut med båt och lägga nät medan frugan brygger bananöl i hyddan, kvällen spenderar vi i sängen och stirrar upp i stjärnorna och funderar varför vi finns på denna planet.

Visst har man ett bra boende, näringsrik mat och en fin bil men det måste finnas något mer i livet än att kasta bort hela livet på att göra någon annan rik och sträva efter att få en pension så man kan sitta i tv-soffan eller mata ankor när man blivit gammal och sjuk.
Senast redigerad av Christopher. 2025-10-24 kl. 17:07.
Citera
2025-10-24, 17:14
Medlem
HomoDeuss avatar
Ja. Det är underbart att inte vara tvungen att jobba. 😀❤️😋😎
Citera
2025-10-24, 17:41
Medlem
Drömmen vore att ha ett meningsfullt deltidsjobb (anställd eller egen företagare) och på sidan massa härliga hobbies, mental och fysisk variation, sociala sådana men också en hel del ensamma aktiviteter. Tror alla blue zones förespråkar att man har en primär meningsfull syssla livet ut, om än på egna villkor. Syfte/uppoffring och att bidra till samfundet är starka livselixir, ej att underskatta.
Citera
2025-10-24, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Som en lite tragisk anekdot från mitt senaste jobb så hade vi en gubbe som är pensionsfärdig. Pengar har han också, och han hatar jobbet. Ändå ska den fan vara kvar så länge han kan, blir väl typ till 70? Alla vill bli av med honom för han är inte produktiv och samarbets- eller förändringsvillig. Problemet för företaget är att människor har rätt att jobba kvar till 69 som det gäller nu. Det blir väl snart 75 kan jag tänka.

Anledningen att han vill vara kvar på ett jobb som han hatar till han stupar, är att han har absolut ingenting hemma. Noll liv, inga anhöriga. Han har bara sociala kontakten på jobbet. Skulle han gå i pension idag så säger han att han skulle supa ihjäl sig!

Fy fan så tragiskt!

Han skulle kunna göra en god insats på en eller flera hjälporganisationer, hälsa honom det!
Citera
2025-10-24, 18:42
Medlem
Jazkers avatar
Jag brukar säga:

"Varför ska man lägga restid (ibland flera timmar per dag) tur och retur, för att åka till ett meningslöst jobb som betalas dåligt av någon som ändå inte uppskattar det man gör?"

Och sen komma fram till att man ska jobba för sig själv, helst så nära hemmet som möjligt. Inte riktigt där än, men nästan...
Citera
2025-10-24, 19:43
Medlem
Jobbet skall inte va för långt bort, max 30 min med bil.
arbetstiden skall vara så att du slipper lönerna, runt 8.00 å 16.30 är det väldiga köer här.
Citera
2025-10-24, 20:13
Medlem
Så ser mitt liv ut. Äntligen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här