• 5
  • 6
2025-10-24, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Programmering är del av alla tekniska ämnen på senare år.
Sen är det väldigt få som sen blir utvecklare, handlar mer om att lära ut förståelse.

Vi som jobbar med utveckling använder såklart AI också men sällan för att skriva kod, det kostar mer energi att beskriva behovet och efterhandsjusteringar än att renodlat diktera själv. Var AI kommer in är att rensa upp, formatera och söka problem och ge översikt, föreslå testcase och säkra integriteten i koden. Möjligt den kan ta fram lite olika template att utgå från men vi har låg tillförlighet till koden vi får.. mycket åker.

Om bedömt 1 år, eller möjligen om 6 månader, kommer AI göra allt ni gör, fast bättre. Eller förresten, det gör den redan. Är mer frågan om när din uppdragsgivare väljer att upptäcka det.

Om 3 år är det flera gånger bättre. Då har ni inget jobb. Ditt jobb hänger löst redan igår.

Hoppa av och satsa på något annat medans du har chansen.
Senast redigerad av Seasons15 2025-10-24 kl. 00:04.
Citera
2025-10-24, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Varför skulle man inte får använda ai, det är ju så programmering går till idag. Programmerare kommer i hög utsträckning ersättas av kunniga prompters. Idiotisk utbildning om de inte fattar detta. Naturligtvis ska eleverna utbildas i hur AI kan användas på bästa sätt.

Eller är det fusk att använda högnivå språk också eller? Allt ska programmeras i binärkod..

Kunniga prompters kommer att ersättas av AI.
Citera
2025-10-24, 00:50
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Om bedömt 1 år, eller möjligen om 6 månader, kommer AI göra allt ni gör, fast bättre. Eller förresten, det gör den redan. Är mer frågan om när din uppdragsgivare väljer att upptäcka det.

Om 3 år är det flera gånger bättre. Då har ni inget jobb. Ditt jobb hänger löst redan igår.

Hoppa av och satsa på något annat medans du har chansen.

Gossig du är
Citera
2025-10-24, 05:28
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Vafan är ni blinda eller något. Visste inte att använda chat gpt kan anses som fusk det finns lärosäten där det inte gör det.
Du är verkligen precis så hjärndöd som du utger dig för att vara din äckliga lilla lögnare där. Nej det finns inte någon som låter dig använda AI rakt av och lämna in det som ditt eget material, bortförklarande horunge.
Citera
2025-10-24, 07:42
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Skrev om koden och lämna in den. Koden är så lättskriven att till och med vissa här kan förstå den.
Jag gissar att du är fri i så fall.

Det var flera som åkte dit på mitt universitet för att de skickat in kod med avancerade kod-konstruktioner ingen normal individ skulle skriva.
Det går även köra statistiska test och på så sätt beräkna sannolikheten att det är genererad kod.
Har du dock skrivitom koden tillräckligt mycket så den både ser mänsklig ut, då är det lägre risk.

Den enda risken som jag ser är om AI:n använt avancerade kod-mönster som t.ex. dependency injection när du verkar ha noll koll på vad det är. Då kan du nog åka fast ändå.
Citera
2025-10-24, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
En stor skillnad mellan koder från ex copilot och chatgpt och koder som folk själv tagit fram är främst dokumentationen. Det är mycket bättre dokumenterat vad allt gör när AI producerar något

Jag tror det saknas ett ord i din mening, för det är oftast mycket bättre dokumenterat när man lånar från en annan programmerare än från AI.
Citera
2025-10-24, 09:10
Medlem
YP4XQs avatar
Du måste ju först lära dig programmera själv och SEDAN använda AI i arbetet när du väl fått det
Citera
2025-10-24, 09:53
Medlem
Citat:
Så jag visste inte att använda chatgpt anses som fusk. Chatgpt skrev en kod för mig som mata ut en plot på en funktion. Koden är 200ord. Fattar inte ett skit av koden. Chansen att jag blir anmäld för fusk är ganska liten va? Och även om jag blir det är det bara att neka. Det kan väl inte bevisas att jag använde ai?

Räkna med livstid fängelse.
Dina föräldrar kommer dessutom deporteras till Albaninen där dom kommer tvingas jobba som torgförsäljare.
Citera
2025-10-25, 10:09
Medlem
Citat:
Så jag visste inte att använda chatgpt anses som fusk. Chatgpt skrev en kod för mig som mata ut en plot på en funktion. Koden är 200ord. Fattar inte ett skit av koden. Chansen att jag blir anmäld för fusk är ganska liten va? Och även om jag blir det är det bara att neka. Det kan väl inte bevisas att jag använde ai?

Beror på syftet med koden. Var koden enbart till för att som ett verktyg visa en graf av dina empiriska data så är det nog helt okej, då dina studier inte rör koden. Var det en kod som rör dina studier såsom programmering så är det givetvis fusk.

Jo, alla kan bevisa att du har använt AI, då AI är en väldigt dålig programmerare och de skriver kod på ett visst sätt.
Citera
2025-10-25, 10:11
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Jag tror det saknas ett ord i din mening, för det är oftast mycket bättre dokumenterat när man lånar från en annan programmerare än från AI.

Då har vi olika upplevelser
Citera
2025-10-25, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Beror på syftet med koden. Var koden enbart till för att som ett verktyg visa en graf av dina empiriska data så är det nog helt okej, då dina studier inte rör koden. Var det en kod som rör dina studier såsom programmering så är det givetvis fusk.

Jo, alla kan bevisa att du har använt AI, då AI är en väldigt dålig programmerare och de skriver kod på ett visst sätt.

Det liknar det första fallet. Jag gjorde egna beräkningar för en Fourier serie och sen skulle jag plotta grafen på matlab och lämna in koden också. Gjorde om koden och lämnade in den. Jag kommer nog aldrig lämna in något direkt taget från AI igen. Dock fanns fler grafer i inlämningen där jag inte behövde lämna in någon kod och för dem kopierade och klistrade jag in direkt. Sen använde jag också AI för att göra rena beräkningar vilket jag alltid gör även när jag pluggar. Det är egentligen bara på tentor jag gör långa beräkningar.

Kanske det räknas som fusk eller inte men det sparar tid och det är viktigast efter att inte bli tagen så klart.
Citera
2025-10-25, 22:35
Medlem
Citat:
Det liknar det första fallet. Jag gjorde egna beräkningar för en Fourier serie och sen skulle jag plotta grafen på matlab och lämna in koden också. Gjorde om koden och lämnade in den. Jag kommer nog aldrig lämna in något direkt taget från AI igen. Dock fanns fler grafer i inlämningen där jag inte behövde lämna in någon kod och för dem kopierade och klistrade jag in direkt. Sen använde jag också AI för att göra rena beräkningar vilket jag alltid gör även när jag pluggar. Det är egentligen bara på tentor jag gör långa beräkningar.

Kanske det räknas som fusk eller inte men det sparar tid och det är viktigast efter att inte bli tagen så klart.

Eftersom att examinatorn begärde in koden så är det väl solklart att uppgiften gick ut på att använda Matlab.
Använder du då AI för att generera koden är det ju fusk, då det då inte är du som behärskar Matlab för dina fysikuppgifter.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in