Men förklara du hur man i länder där temperaturen ligger på 28-30 C året runt klarar att äta gårdagens ris utan att bli sjuk. Kylskåp är en modern pryl i dessa länder.
Jag tror att risk kan ätas flera dagar efter tillagning och förvaring i rumstemperatur.
helt ofarligt men möjligen att smaken kan försämras.
Ah de är därför jag alltid måste springa på toan 7 gånger när man är i Thailand... Nu förstår jag.
Såhär,
Ris kan innehålla sporer av cereus, men inte varje sats gör det. Länder som kokar dagligen från säkra källor, eller har annan bakterieflora i råvaran, kan riset ofta vara helt fritt från sporer.. eller ha för få för att hinna ge sjukdomssymtom.
Alltså riset blir inte risky varje gång, bara ibland.
I många tropiska länder kokar man ris ofta och i små mängder, så det står inte framme så länge som man kanske tror..
Personer som regelbundet exponeras för vissa bakterier kan få tolerans eller starkare lokal immunitet. Att äta ris som stått i rumstemperatur i 28–30 °C kan gå bra 99 gånger. Livsmedelsverkets råd utgår från att man vill minimera risken även för den 1 % som råkar illa ut.
m.m.
Chatgpt
Vi pratar låga risker. Särskilt i länder där man är van och utsätts för dessa sporer. Och jag tror ändå dom har en teknik för att undvika det värsta.
Men förklara du hur man i länder där temperaturen ligger på 28-30 C året runt klarar att äta gårdagens ris utan att bli sjuk. Kylskåp är en modern pryl i dessa länder.
Jag tror att risk kan ätas flera dagar efter tillagning och förvaring i rumstemperatur.
helt ofarligt men möjligen att smaken kan försämras.
De som lever så har sedan många generationer ett imunförsvar som klarar detta. De som vill vara säkra upphettar riset ordentligt redan efter en dag i kylen. Steker det eller gör en gryta.
Det är om man låter riset stå på spisen i ett par timmar innan man ställer in i kylen.
Men det är nog ganska vanligt att man vid iaf större middagar låter maten stå.
Det är om man låter riset stå på spisen i ett par timmar innan man ställer in i kylen.
Men det är nog ganska vanligt att man vid iaf större middagar låter maten stå.
Man blir ju inte sjuk då… utan när bakterierna växer på sig om riset förvaras dagar efter exponeringen
Ah de är därför jag alltid måste springa på toan 7 gånger när man är i Thailand... Nu förstår jag.
Att du och många andra är dåliga i kistan i Thailand brukar bero på biverkningar av antibiotika
som ordinerats för att bekämpa klamydian du dragit på dej på ladyboy baren.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!