2025-10-23, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Högst olämpligt, bör konsumeras samma dag.

Stor risk för att bakterien Cereus utvecklar sig. Oavsett om du tillsätter soja/wasabi/ingefära.

Frys in i portionspåsar i stället - UTAN dina tillsatser.

Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Men i asiatiska länder, Thailand, Indonesien m.m så äter man gårdagens ris som frukost
dagen efter och även till matlåda till lunchen. Inget kyls.

Man kokar risk en gång om dagen, på kvällen.

100 miljoner människor lever på det viset sedan hundratals år tillbaka och ingen blir sjuk av det.

Finns väl nyanser här. Principen är väl mer att som vanligt inte låta mat stå framme förlänge i rumstemperatur, den där bakterien är känd för att växa.

Läste någonstans om max 1 timme rumstemperatur efter ha kokat/tillagat (helst)

Sen kylskåp håller den 3-4 dagar.. Men principen här är den samma man ska vara noga med temperaturen. Inte det att man nödvändigtvis blir sjukhus sjuk. Man får väl springa lite till toaletten bara...
Citera
2025-10-23, 09:27
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Finns väl nyanser här. Principen är väl mer att som vanligt inte låta mat stå framme förlänge i rumstemperatur, den där bakterien är känd för att växa.

Läste någonstans om max 1 timme rumstemperatur efter ha kokat/tillagat (helst)

Sen kylskåp håller den 3-4 dagar.. Men principen här är den samma man ska vara noga med temperaturen. Inte det att man nödvändigtvis blir sjukhus sjuk. Man får väl springa lite till toaletten bara...

Men förklara du hur man i länder där temperaturen ligger på 28-30 C året runt klarar att äta gårdagens ris utan att bli sjuk. Kylskåp är en modern pryl i dessa länder.

Jag tror att risk kan ätas flera dagar efter tillagning och förvaring i rumstemperatur.
helt ofarligt men möjligen att smaken kan försämras.
Citera
2025-10-23, 09:32
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja det där är märkligt. Jag ska erkänna att jag inte hade hört om den där bakterien förrän för ca två år sedan, innan dess kunde jag också förvara ris i kylskåp i alla fall tre dagar och blev aldrig sjuk. Jag brukade koka "risgrynsgröt" av det och äta med socker, kanel och mjölk - det smakade inte precis som riktig risgrynsgröt efter normala receptet, men det kom nära nog.

Nu gör jag inte så längre för säkerhets skull, utan är försiktig med att inte koka för mycket ris från början. Men jag under också om inte den där bakterien är hitte-på eller i alla fall extremt ovanlig, för annars borde jag väl ha blivit sjuk någon gång under alla år som jag hanterade kokt ris på det sättet..?
Sådär gjorde man alltid förr. För tjugotalet år sedan var det standard att koka en hel gryta ris och sedan förvara det som blev över i grytan till matlådor eller lunch eller stekt ris. Det funkade som du säger tills bara för ett par år sedan när man plötsligt började sprida den här senaste alarmismen om ris i massmedia. Och svenskarna, som de icke-självständiga följare de är, började plötsligt varna varandra för att nu var det plötsligt farligt att spara ris. Samtidigt spar man risgrynsgröt i flera dagar till jul. Den äts inte upp på julafton eller fryses in.

Det här svenska fjantfolket har så himla många idiotiska idéer för sig att man baxnar. Men jag antar att det är så det blir när ett land avkristnas och något måste fylla hålrummet religionen lämnade efter sig. Då blir det en närmast religiös tro på vetenskap och forskarlarm som ersätter häxor och järtecken. Plötsligt är det salmonellalarm och basilusker i kokt ris och akrylamid i chips och än det ena och än det andra blir cancerframkallande. Det blir tröttsamt, denna konstanta skräck för världen.
Citera
2025-10-23, 09:36
Medlem
Fettsugnings avatar
Snabb nedkylning ökar hållbarheten, som flera varit inne på. Ställ kastrullen i diskho fylld med kallvatten direkt efter det är färdigtillagat. Skicka gärna i ett par, tre frysklampar också. Sen snabbt in i kylen.
Citera
2025-10-23, 09:41
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Snabb nedkylning ökar hållbarheten, som flera varit inne på. Ställ kastrullen i diskho fylld med kallvatten direkt efter det är färdigtillagat. Skicka gärna i ett par, tre frysklampar också. Sen snabbt in i kylen.

Märks att du inte varit utomlands. Speciellt sydostasien. Så jävla noga är det inte att kylas ner!
Citera
2025-10-23, 09:48
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ha riset i bunke med tätt tillslutande lock, håller i 3-4 dagar, men skit i att ha i wasabi och soja och gud vet vad. Av flera anledningar.

Det dummaste du kan göra, är att frysa in det, det är big no no. Detta eftersom riset suger åt sig vatten när det fryser, när du sedan tinar det blir det långt mer grötigt, dessutom med en ny oangenäm smak. Detsamma gäller tillagad potatis (tål ej heller att frysas), i vissa fall även pasta (beror förvisso hur all dente den är när du fryser). Förvara i kylskåp, är melodin.

Har aldrig varit med om att riset har blivit "grötigt" efter infrysning, men det kan bero på vilken typ av ris man använder! Däremot kokta potatisar brukar bli vattniga och potatismos blir som puré efter upptining.
Citera
2025-10-23, 09:48
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Men förklara du hur man i länder där temperaturen ligger på 28-30 C året runt klarar att äta gårdagens ris utan att bli sjuk. Kylskåp är en modern pryl i dessa länder.

Jag tror att risk kan ätas flera dagar efter tillagning och förvaring i rumstemperatur.
helt ofarligt men möjligen att smaken kan försämras.

Tror inte att mat tillagas och förvaras. De lagar nog precis vad som äts.

Fakta är att det bildas bakterier
Citera
2025-10-23, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
För att inte tala om pågående ryssfobin

Till ts, om du är lite rädd för baciller kan du väl laga stekt ris på resterna dagen efter och sedan frysa in. Tänk dig asiatisk pytt i panna.

Det är ju därför jag frågar om hur man kan förlänga ris i kylskåp?
Stekt ris med ägg är ju nomnom, och stekt ris gör man ju med gammalt ris...

för att ibland tar det upp till en vecka innan man kommer hem eller tillbaka till sin ordinarie matplan..
p.g.a familj, släkt, flickor, kollegor, aktiviteter.
Citera
2025-10-23, 09:51
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Det är ju därför jag frågar om hur man kan förlänga ris i kylskåp?
Stekt ris med ägg är ju nomnom, och stekt ris gör man ju med gammalt ris...

för att ibland tar det upp till en vecka innan man kommer hem eller tillbaka till sin ordinarie matplan..
p.g.a familj, släkt, flickor, kollegor, aktiviteter.

Jag har aldrig testat att göra arancino? Stavas det så….? Kräver dagsgammalt ris.
Citera
2025-10-23, 09:54
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Märks att du inte varit utomlands. Speciellt sydostasien. Så jävla noga är det inte att kylas ner!
Precis. Jag brukar bara låta grytan stå ute utan lock tills den är ljummen och sedan åker den in i kylen. Ris är inte rocket science.
Citera
2025-10-23, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Jag har aldrig testat att göra arancino? Stavas det så….? Kräver dagsgammalt ris.

Betyg 10/10 förslag

Visste inte om det där heller
Citera
2025-10-23, 10:01
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Har aldrig varit med om att riset har blivit "grötigt" efter infrysning, men det kan bero på vilken typ av ris man använder! Däremot kokta potatisar brukar bli vattniga och potatismos blir som puré efter upptining.

Du kan ha rätt ang riset, så klart. Extremt sällan jag gjort det i modern tid då jag knappt äter kolhydrater. Men minns att riset oftast blev lite grynigt, grötigt och fick en oaptitlig smak och konsistens efter att ha frysts. Håller med om potatis, gäller även andra tillagade rotfrukter. Min erfarenhet är att tillagade rätter trivs bäst i kylen, och de håller längre än man tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in