2025-10-23, 08:56
Medlem
Som många andra kokar jag till en ordentlig batch Ris när jag väl kokar det.

När det väl åker in i Kylskåpet brukar jag ha i en skvätt soya.
Men jag är inte helt nöjd med hur länge ris kan förvaras i ett kylskåp.

Någon som har tips på vad man kan ha i förutom ingefära/wasabi för att förlänga tiden i kylskåpet innan det blir dåligt?
Citera
2025-10-23, 09:01
Medlem
Högst olämpligt, bör konsumeras samma dag.

Stor risk för att bakterien Cereus utvecklar sig. Oavsett om du tillsätter soja/wasabi/ingefära.

Frys in i portionspåsar i stället - UTAN dina tillsatser.
Citera
2025-10-23, 09:02
Medlem
ZZQWrsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen

När det väl åker in i Kylskåpet brukar jag ha i en skvätt soya.
Men jag är inte helt nöjd med hur länge ris kan förvaras i ett kylskåp.

Någon som har tips på vad man kan ha i förutom ingefära/wasabi för att förlänga tiden i kylskåpet innan det blir dåligt?

Där finns speciella vakuumburkar man kan köpa, har dock glömt vad dom heter på riktigt men du kan säkert hitta det. Dom är rätt bra, har en bekant som använder det till grönsaker och dom håller säkert 2-3 veckor istället för 4 dagar i kylskåpet
Citera
2025-10-23, 09:06
Medlem
Wasabi och ingefära hjälper inte. Du behöver kyla snabbt och hålla riset i kyla
Citera
2025-10-23, 09:07
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Högst olämpligt, bör konsumeras samma dag.

Stor risk för att bakterien Cereus utvecklar sig. Oavsett om du tillsätter soja/wasabi/ingefära.

Frys in i portionspåsar i stället - UTAN dina tillsatser.
Dumheter. Jag har ris i flera dagar i kylen. Det har man i resten av världen också. Jag har aldrig drabbats av dina hittepåbakterier.

Ris håller flera dagar i kylskåp men jag skulle inte hälla på en massa soya på det eftersom det begränsar vad man sedan kan använda riset till. Förvara det i grytan och värm i micron när du ska använda det.
Citera
2025-10-23, 09:09
Medlem
vichy6s avatar
Du bör som ovan skrivet konsumera riset inom max två dagar. Riset ska dessutom kylas direkt efter kokning om det ska sparas.

Jag kokar ofta dubbel batch och steker riset i lite olja nästa dag. Funkar fint med t ex wok.

Frysa ris är ingen bra idé.
Citera
2025-10-23, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen

Gör du likadant med pasta och potatis?
Citera
2025-10-23, 09:15
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Du bör som ovan skrivet konsumera riset inom max två dagar. Riset ska dessutom kylas direkt efter kokning om det ska sparas.

Jag kokar ofta dubbel batch och steker riset i lite olja nästa dag. Funkar fint med t ex wok.

Frysa ris är ingen bra idé.

Men i asiatiska länder, Thailand, Indonesien m.m så äter man gårdagens ris som frukost
dagen efter och även till matlåda till lunchen. Inget kyls.

Man kokar risk en gång om dagen, på kvällen.

100 miljoner människor lever på det viset sedan hundratals år tillbaka och ingen blir sjuk av det.
Citera
2025-10-23, 09:17
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Men i asiatiska länder, Thailand, Indonesien m.m så äter man gårdagens ris som frukost
dagen efter och även till matlåda till lunchen. Inget kyls.

Man kokar risk en gång om dagen, på kvällen.

100 miljoner människor lever på det viset sedan hundratals år tillbaka och ingen blir sjuk av det.

Det har tillkommit saker i odlingen. Vi får inte riset från planta i mun.

Eller vet ej.

Bakterien heter bacillus cereus eller liknande.
Citera
2025-10-23, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
Gör du likadant med pasta och potatis?

Nej, dels för att jag äter väldigt lite kolhydrater och dels för att jag inte gillar micrad mat...

T.ex minns jag inte sist jag koka pasta.. 2-3 år sen?
Potatis smakar ju vedervärdigt uppvärmt. Om man inte steker det så batcharna blir inte alls lika stora.
Citera
Medlem
pojkpingiss avatar
Ha riset i bunke med tätt tillslutande lock, håller i 3-4 dagar, men skit i att ha i wasabi och soja och gud vet vad. Av flera anledningar.

Det dummaste du kan göra, är att frysa in det, det är big no no. Detta eftersom riset suger åt sig vatten när det fryser, när du sedan tinar det blir det långt mer grötigt, dessutom med en ny oangenäm smak. Detsamma gäller tillagad potatis (tål ej heller att frysas), i vissa fall även pasta (beror förvisso hur all dente den är när du fryser). Förvara i kylskåp, är melodin.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Dumheter. Jag har ris i flera dagar i kylen. Det har man i resten av världen också. Jag har aldrig drabbats av dina hittepåbakterier.

Ris håller flera dagar i kylskåp men jag skulle inte hälla på en massa soya på det eftersom det begränsar vad man sedan kan använda riset till. Förvara det i grytan och värm i micron när du ska använda det.

Ja det där är märkligt. Jag ska erkänna att jag inte hade hört om den där bakterien förrän för ca två år sedan, innan dess kunde jag också förvara ris i kylskåp i alla fall tre dagar och blev aldrig sjuk. Jag brukade koka "risgrynsgröt" av det och äta med socker, kanel och mjölk - det smakade inte precis som riktig risgrynsgröt efter normala receptet, men det kom nära nog.

Nu gör jag inte så längre för säkerhets skull, utan är försiktig med att inte koka för mycket ris från början. Men jag under också om inte den där bakterien är hitte-på eller i alla fall extremt ovanlig, för annars borde jag väl ha blivit sjuk någon gång under alla år som jag hanterade kokt ris på det sättet..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in