Citat:
Ursprungligen postat av
Galejan
Dumheter. Jag har ris i flera dagar i kylen. Det har man i resten av världen också. Jag har aldrig drabbats av dina hittepåbakterier.
Ris håller flera dagar i kylskåp men jag skulle inte hälla på en massa soya på det eftersom det begränsar vad man sedan kan använda riset till. Förvara det i grytan och värm i micron när du ska använda det.
Ja det där är märkligt. Jag ska erkänna att jag inte hade hört om den där bakterien förrän för ca två år sedan, innan dess kunde jag också förvara ris i kylskåp i alla fall tre dagar och blev aldrig sjuk. Jag brukade koka "risgrynsgröt" av det och äta med socker, kanel och mjölk - det smakade inte precis som riktig risgrynsgröt efter normala receptet, men det kom nära nog.
Nu gör jag inte så längre för säkerhets skull, utan är försiktig med att inte koka för mycket ris från början. Men jag under också om inte den där bakterien är hitte-på eller i alla fall extremt ovanlig, för annars borde jag väl ha blivit sjuk någon gång under alla år som jag hanterade kokt ris på det sättet..?