2025-10-23, 10:43
Medlem
Dummaste jag hört 1: att man ska ha wasabi och soja i riset för att öka livslängden.

Dummaste jag hört 2: att ris kan bli farligt om man har det i kylskåpet i några dagar. Stämmer verkligen inte.

Däremot har de flesta för varmt tror jag i sina kylskåp. Det ska vara 4 grader ungefär, inte 8-9 grader som många stollar har. Enorm skillnad vad gäller bakteriernas möjlighet att växa till sig med varje grad nedåt.

Jag har haft ris upp till nån vecka i kylen och inte fan har jag blivit dålig av det.

Vem fan kokar så mycket ris att man har så det räcker i många dagar? 1-2 dagar, visst.
Citera
2025-10-23, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Att du och många andra är dåliga i kistan i Thailand brukar bero på biverkningar av antibiotika
som ordinerats för att bekämpa klamydian du dragit på dej på ladyboy baren.

Citera
2025-10-23, 10:44
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Dumheter. Jag har ris i flera dagar i kylen. Det har man i resten av världen också. Jag har aldrig drabbats av dina hittepåbakterier.

Ris håller flera dagar i kylskåp men jag skulle inte hälla på en massa soya på det eftersom det begränsar vad man sedan kan använda riset till. Förvara det i grytan och värm i micron när du ska använda det.
Samma här. Gör två-tre portioner extra som får stå i kylen sedan till nästkommande dag(ar). Bara att värma på direkt, inga konstigheter. Sjukt att jag inte dött än...
Citera
2025-10-23, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Nej, det är för att du inte är van vid dom vardagliga bakterierna...

tar slut efter en månad lr nått.. vissa är känsligare än andra.

T.ex jag klarar inte av McD utan att spaymåla toaletten i regnbågens mest oheliga färger

Det var ett skämt, sorry de var otydligt.
Citera
2025-10-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ionia

Vem fan kokar så mycket ris att man har så det räcker i många dagar? 1-2 dagar, visst.

I sverige gör väl ingen det. Man gör så mycket att det räcker till måltiden.

Men i fattiga länder i Asien så kör man på gasolspis. Gasolen är dyr och man lagar så få gånger
som möjligt.

Ris som inte är ätbart smakar inte bra och luktar inte bra.
Därför är det dumt att ha i soya och annat så man döljer den ruttna smaken
Citera
2025-10-23, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Att du och många andra är dåliga i kistan i Thailand brukar bero på biverkningar av antibiotika
som ordinerats för att bekämpa klamydian du dragit på dej på ladyboy baren.

Haha..
Nu spårar det ur.

It was a joke.
Citera
2025-10-23, 10:50
Medlem
Grejen med bacillus cereus är att den kan producera ett toxin. Visst att steka hjälper mot bakterierna men inte toxinet då det är värmetålig.
Citera
2025-10-23, 10:52
Medlem
Om inte Asien har löst detta problem så vad fan tror du att du har för chanser att lösa detta???

Asiater gör fried rice av torrt ris.

Gör dig själv en REJÄL tjänst och skaffa en riskokare istället, ren tillagad du färskt och gott ris istället.
Citera
2025-10-23, 10:52
Medlem
Zoologens avatar
På jobbet (vårdboende) kastas alltid överblivet ris, möjligen för att äldre är känsligare med mat.
Själv fryser jag mitt ris om jag får kvar och det går utmärkt. Då avstannar ju processen.
Citera
2025-10-23, 10:54
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kockenutanarmar
Grejen med bacillus cereus är att den kan producera ett toxin. Visst att steka hjälper mot bakterierna men inte toxinet då det är värmetålig.
Varför hör vi då inte dagligen om hur människor dör av risförgiftning med tanke på att ris är ett av våra mest brukade livsmedel?

Hittepå…
Citera
2025-10-23, 10:55
Medlem
Lukta, smaka.
Citera
2025-10-23, 10:59
Medlem
Sunimods avatar
Jag brukar förvara riset upp till en vecka i kylskåpet om jag kokat för mycket. Funkar jättebra att ha i matlådor och smakar bra som uppvärmt.

Ibland gör jag "stekt ris" av överblivet ris vilket blir en upphettning vilket tar död på eventuella bakterier.
Har aldrig blivit sjuk eller påverkad av kokt ris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in