• 1
  • 2
2025-10-21, 21:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Vet att man inte får skjuta i detaljplanerat område, men om jag skaffar ett hus på landet.

Skulle det då vara i sin ordning att fixa skjutbana i källaren eller i någon ekonomibyggnad? (Pratar givetvis om licensierade skjutvapen.)
Citera
2025-10-21, 21:14
Medlem
Vatos.Locoss avatar
bra fråga, jag gissar på nej
Citera
2025-10-21, 21:21
Medlem
Stenballes avatar
"För att få tillstånd för en privat inomhusbanan måste du ansöka hos polisen genom att skicka in en skriftlig ansökan med person-/organisationsnummer, kontaktuppgifter och ändamål. Du behöver också bifoga en säkerhetsplan och en skiss över hur platsen ska användas, som visar utrymningsvägar. Dessutom kan en besiktning krävas av en statlig skytteombud för att säkerställa att banan är säker."

https://www.google.com/search?q=till...hrome&ie=UTF-8

Inte omöjligt med andra ord.
Citera
2025-10-21, 21:23
Medlem
Tar det här lite på volley, så ta det med en nypa salt. Länge sedan jag sysslade med den här typen av frågor.

Ordningslagens bestämmelser gäller endast område som omfattas av detaljplan. Det finns därmed inga egentliga formella hinder för att skjuta på sådan mark utan tillstånd, givet att du har licens för bössan m.m.

Du får däremot inte konstruera en fast skjutbana, då sådan kräver tillstånd alldeles oavsett placering. Så prickskytte på burkar på gården helt ok, skjutbana i källaren nej.
Citera
2025-10-21, 21:34
Medlem
sommarlovs avatar
Jag vet en som sköt i sin egen lada, han tycke att han fick det, vilket jag tvivlar på!
Citera
2025-10-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
"För att få tillstånd för en privat inomhusbanan måste du ansöka hos polisen genom att skicka in en skriftlig ansökan med person-/organisationsnummer, kontaktuppgifter och ändamål. Du behöver också bifoga en säkerhetsplan och en skiss över hur platsen ska användas, som visar utrymningsvägar. Dessutom kan en besiktning krävas av en statlig skytteombud för att säkerställa att banan är säker."

"För att få tillstånd för en privat inomhusbanan"?
Citera
2025-10-21, 21:39
Medlem
Fast, hur ska någon kunna bevisa det ifall det är en ljudisolerad källare och man skjuter med ljuddämpare?
Citera
2025-10-21, 21:40
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
"För att få tillstånd för en privat inomhusbanan"?

Ja? Äter inte du din banan utomhus? Är du nån jävla brottsling? Eller har du tillstånd?

On topic: TS du får inte öppna eld i ditt eget hus för skojs skull
Citera
2025-10-21, 21:51
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Fast, hur ska någon kunna bevisa det ifall det är en ljudisolerad källare och man skjuter med ljuddämpare?
Finns massor olika anledningar till varför myndigheterna skulle åka ut till hans hus och få syn på skjutbanan väl inne i huset. Är det normalt funtade ska de då fråga sig om skjutbanan har tillstånd eller inte.
Citera
2025-10-21, 21:55
Medlem
HRTs avatar
Jag vet en som har en egen skjutbana i sin källare. Han har dock inget godkänt då alla skjutbanor kräver tillstånd och det innebär en massa konstruktioner vid byggandet.
Lättast är att skjuta på sin egen mark. Bara man inte bygger upp fasta anordningar typ anlägger en skjutbana med skjutvall etc. Då ska den ha tillstånd.
Jag skjuter lite då o då på min mark men jag jagar ju då jag har jakträtt men skjuter även in bössan emellanåt vilket är helt lagligt
Citera
2025-10-21, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe

Det gäller endast fast skjutbana eller för allmänheten, väldigt dålig summering av google.

Men att sätta upp en liten plåt eller annan enklare objekt räknas inte som fast skjutbana.

Till tråden, för eget bruk så krävs det inga tillstånd. Bara det är utanför detaljplanerat område.
Skjut på och var glad. (Tillstånd gäller om du anlägger fast skjutbana)
Senast redigerad av Noccofocus 2025-10-21 kl. 22:11.
Citera
2025-10-21, 22:03
Medlem
När blir det en skjutbana?

Hänger man upp en skjuttavla mot ett träd, är det då en skjutbana?
Hur anordnad måste en plats vara för att bli en skjutbana?

När är det inomhus?
Om man är i en stor lada med öppna sidor, är det inomhus?
Ett tält?
Var går gränsen för inomhus?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här