2025-10-21, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Finns massor olika anledningar till varför myndigheterna skulle åka ut till hans hus och få syn på skjutbanan väl inne i huset. Är det normalt funtade ska de då fråga sig om skjutbanan har tillstånd eller inte.
Då får man väl bygga det så det inte ser ut som en skjutbana?
Citera
2025-10-21, 22:12
Medlem
IanMcEwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Då får man väl bygga det så det inte ser ut som en skjutbana?
Tråden handlar om en privatperson som vill göra rätt för sig och veta vad som gäller.

När du kommer med en sådan kommentar om att "ljudisolering och ljuddämpare lär inte påkalla uppmärksamhet" är det inte svar på topic. Han vill inte veta sätt att hymla om en hemlig skjutbana.
Citera
2025-10-21, 22:48
Medlem
StorFetAnkas avatar
Bast å kolla upp tillstånd innan, de vill nog säkerställa så att inte skotten går genom väggen å träffar nån utanför. Sen låter det ju också en del vilket kan leda till att nån anmäler om du inte ordnar med tillstånd.
Citera
2025-10-21, 23:36
Medlem
Du måste ha polistillstånd för det! https://polisen.se/tjanster-tillstan...nda-skjutbana/
Citera
2025-10-21, 23:37
Medlem
HRTs avatar
Det krävs bygglov, med särskilda bestämmelser om krav på skydd och ljud
De som bygger inomhus skjutbanor vet och går väl och ta reda på
Citera
2025-10-22, 00:18
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Tricket är att ha en tillfällig skjutplats, dvs inga fasta bänkar eller målställ utan saker man ställer upp varje gång.
Citera
2025-10-22, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vet att man inte får skjuta i detaljplanerat område, men om jag skaffar ett hus på landet.

Skulle det då vara i sin ordning att fixa skjutbana i källaren eller i någon ekonomibyggnad? (Pratar givetvis om licensierade skjutvapen.)
Här finns polisens krav:

” Polismyndighetens föreskrifter om utförande och besiktning av skjutbana”

https://polisen.se/siteassets/forfat...pmfs2025_9.pdf

För inomhusbanor se kap 4.2.
Citera
2025-10-22, 00:43
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Jag vet en som har en egen skjutbana i sin källare. Han har dock inget godkänt då alla skjutbanor kräver tillstånd och det innebär en massa konstruktioner vid byggandet.
Lättast är att skjuta på sin egen mark. Bara man inte bygger upp fasta anordningar typ anlägger en skjutbana med skjutvall etc. Då ska den ha tillstånd.
Jag skjuter lite då o då på min mark men jag jagar ju då jag har jakträtt men skjuter även in bössan emellanåt vilket är helt lagligt

Man kan ju råka ha en bra sandhög som man ska ha till annat som man skjuter mot. Något kulfång bör man ju ha. Och så kan man ställa upp lite burkar och nån tavla. Och sen kan farbror staten tycka vad hen vill om det.

Antar att enda risken är grannar som vill förstöra för andra.
Senast redigerad av bithax 2025-10-22 kl. 00:45.
Citera
2025-10-22, 01:35
Medlem
Med enhandsvspen alltså pistol får du inte skjuta någonting på din egna tomt eller i huset, endast på för ändamålet avsedd skjutbana förutsatt att du har licens för vapnet ifråga, jakt gevär säger min kompis jägare att han får skjuta på sin egna mark under vissa förutsättningar, han har stora arealer att va på.
Citera
2025-10-22, 02:07
Medlem
Nee ts....
Jag pillade på en pistol i ungdomen o råkade panga ett prydligt gål rakt genom ena vaden o ner o ett marmorgolv, låg o ogillade hela läget på rygg med ett ben i luften och ett pekfinger ett par cm inne i hålets båda sidor o tyckte ambulansen skulle rappa lite -vad less jag blev när det vällde in poliser som gapade o skrek o viftade med sina puff-puffror o vrålade -ligg ner!!- händerna åt sidorna - NUU...! O där låg jag på ryggen med hela golvet o en galvvägg helt nerblidad med finger i båda hålen flera cm inne i benet o vrålade nåt som typ satans jävla fittskallar jag tänker inte dra ut fingrarna fattar ni väl era jävla sopor vart ör ambulansen ni kan dra o böga VART är ambulansen-då nånstans fattar dom jag var ensam i huset-jag hade skjutit mig ingen fara för nån -pickan låg nånstans i nästa rum o en av dom sa eaktt ut -fan det är nästan synd om dig....du överlever nog tror jag o sen häktet och nåt år på snickarboa, dessutom kanske du förblöder i ambulansen för satan vad det sprutar grabben....mm, o när du ligger på intensiven inatt och jag har slutat ska jag ta en whiskey o hoppas du låter bli tjacket efter det här....o då ungefär kom äntligen ambulansen och dom kom springandes med bår o allt. ....so far so good.....in i bilen o på väg-pang- ambulanssköterskan var en parallelklasskompis från skolan...... dessutom. O 8mån for vapeninnehav oxå.
Nä man får inte skjuta ens hemma ts! 😜
Citera
2025-10-22, 02:23
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldey
Tar det här lite på volley, så ta det med en nypa salt. Länge sedan jag sysslade med den här typen av frågor.

Ordningslagens bestämmelser gäller endast område som omfattas av detaljplan. Det finns därmed inga egentliga formella hinder för att skjuta på sådan mark utan tillstånd, givet att du har licens för bössan m.m.

Du får däremot inte konstruera en fast skjutbana, då sådan kräver tillstånd alldeles oavsett placering. Så prickskytte på burkar på gården helt ok, skjutbana i källaren nej.

Rätt uppfattat.

Jag kommer inte ihåg om det är 2000 eller 5000 patroner/år som anses rimligt på egen mark.
Edit:
Det var 5000.
Senast redigerad av scoremax 2025-10-22 kl. 02:27.
Citera
2025-10-22, 02:29
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Med enhandsvspen alltså pistol får du inte skjuta någonting på din egna tomt eller i huset, endast på för ändamålet avsedd skjutbana förutsatt att du har licens för vapnet ifråga, jakt gevär säger min kompis jägare att han får skjuta på sin egna mark under vissa förutsättningar, han har stora arealer att va på.

Jo det får du.
Det är ingen skillnad på jaktlicens och sportskyttelicens gällande det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in