"För att få tillstånd för en privat inomhusbanan måste du ansöka hos polisen genom att skicka in en skriftlig ansökan med person-/organisationsnummer, kontaktuppgifter och ändamål. Du behöver också bifoga en säkerhetsplan och en skiss över hur platsen ska användas, som visar utrymningsvägar. Dessutom kan en besiktning krävas av en statlig skytteombud för att säkerställa att banan är säker."
Tar det här lite på volley, så ta det med en nypa salt. Länge sedan jag sysslade med den här typen av frågor.
Ordningslagens bestämmelser gäller endast område som omfattas av detaljplan. Det finns därmed inga egentliga formella hinder för att skjuta på sådan mark utan tillstånd, givet att du har licens för bössan m.m.
Du får däremot inte konstruera en fast skjutbana, då sådan kräver tillstånd alldeles oavsett placering. Så prickskytte på burkar på gården helt ok, skjutbana i källaren nej.
"För att få tillstånd för en privat inomhusbanan måste du ansöka hos polisen genom att skicka in en skriftlig ansökan med person-/organisationsnummer, kontaktuppgifter och ändamål. Du behöver också bifoga en säkerhetsplan och en skiss över hur platsen ska användas, som visar utrymningsvägar. Dessutom kan en besiktning krävas av en statlig skytteombud för att säkerställa att banan är säker."
Fast, hur ska någon kunna bevisa det ifall det är en ljudisolerad källare och man skjuter med ljuddämpare?
Finns massor olika anledningar till varför myndigheterna skulle åka ut till hans hus och få syn på skjutbanan väl inne i huset. Är det normalt funtade ska de då fråga sig om skjutbanan har tillstånd eller inte.
Jag vet en som har en egen skjutbana i sin källare. Han har dock inget godkänt då alla skjutbanor kräver tillstånd och det innebär en massa konstruktioner vid byggandet.
Lättast är att skjuta på sin egen mark. Bara man inte bygger upp fasta anordningar typ anlägger en skjutbana med skjutvall etc. Då ska den ha tillstånd.
Jag skjuter lite då o då på min mark men jag jagar ju då jag har jakträtt men skjuter även in bössan emellanåt vilket är helt lagligt
Det gäller endast fast skjutbana eller för allmänheten, väldigt dålig summering av google.
Men att sätta upp en liten plåt eller annan enklare objekt räknas inte som fast skjutbana.
Till tråden, för eget bruk så krävs det inga tillstånd. Bara det är utanför detaljplanerat område.
Skjut på och var glad. (Tillstånd gäller om du anlägger fast skjutbana)
Senast redigerad av Noccofocus 2025-10-21 kl. 22:11.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!