Citat:
Ursprungligen postat av
jewandthejews
Från chatgpt om överföring
Okej, tack för ”länkning”.
Läs gärna detta om ”överföringsterapi”. Är det detta du menar?
Det är inte samma sak som limerens.
Jag har kopierat från AI, men jag tycker att det är en lätt förståelig sammanfattning. Att jobba med detta kräver en mycket kunnig och skicklig terapeut. Jag tror inte att det är detta som hon gör.
Mitt råd: Håll kontakten med henne på ett vänskapligt yrkesmässigt plan. Kramar okej, en vänskaplig kindpuss i rätt sammanhang kan också vara okej, om du känner dig bekväm med det. Om du känner tecken på att det börjar bli intimt, så visa att du inte är bekväm med det.
Du har fått en del råd av andra, ser jag. Ta dem för vad de är. Det är omöjligt att ge dig annat än generella råd här på Flashback.
Mitt råd är fortfarande: ta kontakt med din behandlare, terapeut eller kurator.
Jag önskar dig allt gott i livet!
"Överföringsterapi" är inte en etablerad terapiform, men "överföring" är ett centralt begrepp inom framför allt psykodynamisk terapi, där det syftar på när en klient omedvetet "Överföringsterapi" är inte en etablerad terapiform, men "överföring" är ett centralt begrepp inom framför allt psykodynamisk terapi, där det syftar på när en klient omedvetet projicerar känslor, tankemönster och beteenden från tidigare viktiga relationer på sin terapeut. Syftet med att utforska och förstå denna överföring är att öka självinsikten och klientens medvetenhet om hur dessa mönster påverkar hens liv, vilket kan leda till förändring.
Vad det innebär
Projektion av känslor: Klienten kan känna kärlek, hat, eller andra starka känslor gentemot terapeuten som ursprungligen kommer från en förälder, partner eller annan viktig person i hens förflutna.
Relationsmönster: Klienten kan upprepa omedvetet sina relationsmönster i terapirummet, till exempel hur hen pratar med eller agerar mot sin terapeut.
Ökad förståelse: Genom att diskutera och tolka dessa känslor tillsammans med terapeuten kan klienten få insikt i sina egna omedvetna drivkrafter och relationer.
Målet: Målet är inte bara att lindra symptom, utan att klienten får en djupare förståelse för sig själv och sitt beteende, och därigenom kan känna en större frihet att välja hur hen vill leva sitt liv.
Relaterade begrepp
Motöverföring: När terapeuten omedvetet reagerar känslomässigt på klientens överföring. Detta är ett parallellt fenomen som också hanteras professionellt inom terapin.
Viktigt att veta
Normal del av terapi: Överföring ses som en naturlig och ofta hjälpsam del av många terapiformer.
Professionell hantering: Det är avgörande att terapeuten kan hantera överföringen på ett professionellt och etiskt sätt för att hjälpa klienten istället för att skada hen.
Kommunikation: Om du upplever starka känslor gentemot din terapeut är det bra att prata med hen om det, då detta kan vara en viktig del av din läkningsprocess projicerar känslor, tankemönster och beteenden från tidigare viktiga relationer på sin terapeut. Syftet med att utforska och förstå denna överföring är att öka självinsikten och klientens medvetenhet om hur dessa mönster påverkar hens liv, vilket kan leda till förändring.
Vad det innebär
Projektion av känslor: Klienten kan känna kärlek, hat, eller andra starka känslor gentemot terapeuten som ursprungligen kommer från en förälder, partner eller annan viktig person i hens förflutna.
Relationsmönster: Klienten kan upprepa omedvetet sina relationsmönster i terapirummet, till exempel hur hen pratar med eller agerar mot sin terapeut.
Ökad förståelse: Genom att diskutera och tolka dessa känslor tillsammans med terapeuten kan klienten få insikt i sina egna omedvetna drivkrafter och relationer.
Målet: Målet är inte bara att lindra symptom, utan att klienten får en djupare förståelse för sig själv och sitt beteende, och därigenom kan känna en större frihet att välja hur hen vill leva sitt liv.
Relaterade begrepp
Motöverföring: När terapeuten omedvetet reagerar känslomässigt på klientens överföring. Detta är ett parallellt fenomen som också hanteras professionellt inom terapin.
Viktigt att veta
Normal del av terapi: Överföring ses som en naturlig och ofta hjälpsam del av många terapiformer.
Professionell hantering: Det är avgörande att terapeuten kan hantera överföringen på ett professionellt och etiskt sätt för att hjälpa klienten istället för att skada hen.
Kommunikation: Om du upplever starka känslor gentemot din terapeut är det bra att prata med hen om det, då detta kan vara en viktig del av din läkningsprocess