2025-10-22, 00:49
Medlem
.
Senast redigerad av pluspluskenny 2025-10-22 kl. 01:16.
Citera
2025-10-22, 04:34
Medlem
styckets avatar
Det kommer kännas bättre om du är öppen och ärlig och inte håller dina känslor hemliga i allmänhet.
Citera
2025-10-22, 04:36
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewandthejews
Jag skulle påstå att det hur som helst vore olämpligt för henne att inleda relationer med oss patienter, vänskapliga som intima.

Det är riktigt. Helt olämpligt.
Vänskaplig yrkesmässig relation är okej, t ex en kram efter att en patient öppnat sig.

Det där mötet som du tackade ja till, har det med behandlingen att göra?
Senast redigerad av RFT 2025-10-22 kl. 04:48.
Citera
2025-10-22, 05:41
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Från chatgpt om överföring

Okej, tack för ”länkning”.
Läs gärna detta om ”överföringsterapi”. Är det detta du menar?
Det är inte samma sak som limerens.

Jag har kopierat från AI, men jag tycker att det är en lätt förståelig sammanfattning. Att jobba med detta kräver en mycket kunnig och skicklig terapeut. Jag tror inte att det är detta som hon gör.
Mitt råd: Håll kontakten med henne på ett vänskapligt yrkesmässigt plan. Kramar okej, en vänskaplig kindpuss i rätt sammanhang kan också vara okej, om du känner dig bekväm med det. Om du känner tecken på att det börjar bli intimt, så visa att du inte är bekväm med det.

Du har fått en del råd av andra, ser jag. Ta dem för vad de är. Det är omöjligt att ge dig annat än generella råd här på Flashback.
Mitt råd är fortfarande: ta kontakt med din behandlare, terapeut eller kurator.
Jag önskar dig allt gott i livet!

"Överföringsterapi" är inte en etablerad terapiform, men "överföring" är ett centralt begrepp inom framför allt psykodynamisk terapi, där det syftar på när en klient omedvetet "Överföringsterapi" är inte en etablerad terapiform, men "överföring" är ett centralt begrepp inom framför allt psykodynamisk terapi, där det syftar på när en klient omedvetet projicerar känslor, tankemönster och beteenden från tidigare viktiga relationer på sin terapeut. Syftet med att utforska och förstå denna överföring är att öka självinsikten och klientens medvetenhet om hur dessa mönster påverkar hens liv, vilket kan leda till förändring.
Vad det innebär
Projektion av känslor: Klienten kan känna kärlek, hat, eller andra starka känslor gentemot terapeuten som ursprungligen kommer från en förälder, partner eller annan viktig person i hens förflutna.
Relationsmönster: Klienten kan upprepa omedvetet sina relationsmönster i terapirummet, till exempel hur hen pratar med eller agerar mot sin terapeut.
Ökad förståelse: Genom att diskutera och tolka dessa känslor tillsammans med terapeuten kan klienten få insikt i sina egna omedvetna drivkrafter och relationer.
Målet: Målet är inte bara att lindra symptom, utan att klienten får en djupare förståelse för sig själv och sitt beteende, och därigenom kan känna en större frihet att välja hur hen vill leva sitt liv.
Relaterade begrepp
Motöverföring: När terapeuten omedvetet reagerar känslomässigt på klientens överföring. Detta är ett parallellt fenomen som också hanteras professionellt inom terapin.
Viktigt att veta
Normal del av terapi: Överföring ses som en naturlig och ofta hjälpsam del av många terapiformer.
Professionell hantering: Det är avgörande att terapeuten kan hantera överföringen på ett professionellt och etiskt sätt för att hjälpa klienten istället för att skada hen.
Kommunikation: Om du upplever starka känslor gentemot din terapeut är det bra att prata med hen om det, då detta kan vara en viktig del av din läkningsprocess projicerar känslor, tankemönster och beteenden från tidigare viktiga relationer på sin terapeut. Syftet med att utforska och förstå denna överföring är att öka självinsikten och klientens medvetenhet om hur dessa mönster påverkar hens liv, vilket kan leda till förändring.
Vad det innebär
Projektion av känslor: Klienten kan känna kärlek, hat, eller andra starka känslor gentemot terapeuten som ursprungligen kommer från en förälder, partner eller annan viktig person i hens förflutna.
Relationsmönster: Klienten kan upprepa omedvetet sina relationsmönster i terapirummet, till exempel hur hen pratar med eller agerar mot sin terapeut.
Ökad förståelse: Genom att diskutera och tolka dessa känslor tillsammans med terapeuten kan klienten få insikt i sina egna omedvetna drivkrafter och relationer.
Målet: Målet är inte bara att lindra symptom, utan att klienten får en djupare förståelse för sig själv och sitt beteende, och därigenom kan känna en större frihet att välja hur hen vill leva sitt liv.
Relaterade begrepp
Motöverföring: När terapeuten omedvetet reagerar känslomässigt på klientens överföring. Detta är ett parallellt fenomen som också hanteras professionellt inom terapin.
Viktigt att veta
Normal del av terapi: Överföring ses som en naturlig och ofta hjälpsam del av många terapiformer.
Professionell hantering: Det är avgörande att terapeuten kan hantera överföringen på ett professionellt och etiskt sätt för att hjälpa klienten istället för att skada hen.
Kommunikation: Om du upplever starka känslor gentemot din terapeut är det bra att prata med hen om det, då detta kan vara en viktig del av din läkningsprocess
Citera
2025-10-22, 06:42
Medlem
jewandthejewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det är riktigt. Helt olämpligt.
Vänskaplig yrkesmässig relation är okej, t ex en kram efter att en patient öppnat sig.

Det där mötet som du tackade ja till, har det med behandlingen att göra?

Hon går på AA möten för sin egen skull, är på ett sådant hon frågade om vi skulle gå tillsammans. Så det är utanför själva behandlingen men det är ju relevant för enbart tillfrisknande också.

Många av behandlarna är föredetta missbrukare själva.
Citera
2025-10-22, 06:53
Medlem
jewandthejewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
.
Du har fått en del råd av andra, ser jag. Ta dem för vad de är. Det är omöjligt att ge dig annat än generella råd här på Flashback.
Mitt råd är fortfarande: ta kontakt med din behandlare, terapeut eller kurator.
Jag önskar dig allt gott i livet!

Tack, schysst att du tog dig tid. Jag ska se hur det känns att träffa henne efter att jag fått era synpunkter och lite känslomässig distans till situationen. Om det fortfarande känns jobbigt och äventyrar mitt tillfrisknande och fokus på behandlingen så ska jag ta upp detta med någon på avdelningen.

Som någon sa här ovanför, att bara berätta om det för någon har släppt på trycket, att gå och bära på saker själv har jag testat, det fungerar verkligen inte, inte för mig åtminstone.
Citera
2025-10-22, 07:29
Medlem
Kollektivtrafikens avatar
En bra grej att komma ihåg är att programmet tar slut! Och när det närmar sig kanske du kan berätta samma fina kärlekshistoria för henne som du kan för oss?
Citera
2025-10-22, 08:48
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Ni kanske är meant to be, trist att ni råkade träffas i en sån här situation. Ha tålamod och låt det ta tid, mer tid än om ni träffats på annat sätt. Vanligtvis bjuder man ut den man är intresserad av men gör inte det än, låt det gå ett halvår eller år.

Det tror jag inte.

TS befinner sig i en begränsad miljö där hans typ enda kontakt är dessa människorna, det är otroligt vanligt att människan försöker binda sig med dom som står en närmast och just nu är det personalen. Det är ren psykologi. Hade han mött denna människan ute så hade han inte varit intresserad. Jag ser det som en överlevnadsstrategi. TS befinner sig i ett skört tillstånd.

Det var olämpligt av henne att skämta på det viset med 13:e steget men det var ett roligt skämt som bör tas med en nypa salt.
Citera
2025-10-22, 08:50
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Tack, schysst att du tog dig tid. Jag ska se hur det känns att träffa henne efter att jag fått era synpunkter och lite känslomässig distans till situationen. Om det fortfarande känns jobbigt och äventyrar mitt tillfrisknande och fokus på behandlingen så ska jag ta upp detta med någon på avdelningen.

Som någon sa här ovanför, att bara berätta om det för någon har släppt på trycket, att gå och bära på saker själv har jag testat, det fungerar verkligen inte, inte för mig åtminstone.

Jag var lite kortfattad i tidigare inlägg ang texten om överföring. Så därför lägger jag till detta:

Den där texten om överföring som du kopierat in, den påminner ju en del om överföringsterapi, kanske är den ett försök att popularisera vad det handlar om.

Skillnaden mellan Limerens och överföringsterapi är att i terapin är det en terapeut som man så att säga speglar sig mot, projicerar mot. Det är en behandlingsmetod.

Limerens är ett tillstånd av häftig förälskelse som inte riktigt går att kontrollera och göra sig fri från. Man är besatt av en person och höjer denna till skyarna. Man vill tolka det som personen gör och säger som svar på ens känslor, man övertolkar alltså. En vänskaplig kram kan övertolkas och bli ett ”bevis” på att hon älskar mig. Även ett neutralt telefonsamtal eller sms från personen kan övertolkas. Det är inte helt ovanligt att limerens kan finnas hos en av två personer som har en mycket nära jobbrelation.
M v h
RFT (f d parterapeut ocg familjerådgivare)
Senast redigerad av RFT 2025-10-22 kl. 09:26.
Citera
2025-10-22, 08:52
Medlem
Tradslangs avatar
Hahaha hur svagt psyke har du egentligen? det är bara att sluta knarka... krävs inga behandlingsprogram din jävla tönt. Ja, jag talar av egen erfarenhet. Och nej, ingen kvinna kommer vilja han nån jävla sopa på behandlingshem.
Citera
2025-10-22, 09:09
Medlem
jjujjus avatar
Det KAN vara så att TS övertolkat och läser in allt i minsta detalj

Samtidigt så VET en kvinna när en man är intresserad, det syns i hans ögon och hur han beter sig/är försiktig och lite blyg.

Det kan vara så att hon är olämplig. Om jag hade varit den kvinnan och märkt att brukaren har fått känslor för mig så hade jag dragit mig tillbaka och hållit ett avstånd och betett mig mer formellt för att markera att nej, det går inte.

När dom pluggade för detta yrket så fick dom reda på hur enkelt sånt här kan ske, jag lovar. Så om hon går över gränsen så är det för egoistiska skäl. Och då är du inte den första som blivit drabbad av det här.

Du sitter i en beroendeställning. Hon kan förlora sitt jobb om du tjallar. Låtsas att det regnar och vänta tills du blivit fri, känner du dig utnyttjad efter du kommit ut då kan du släppa bomben.
Citera
2025-10-22, 09:16
Medlem
jjujjus avatar
Citat:

Hon är varm, rolig, genuin och får mig att känna mig sedd på ett sätt jag inte upplevt på flera år.
Detta är anledningen till att du blev ”förälskad”.

Hade du känt dig sedd innan du klev in där så hade dessa känslorna aldrig uppstått.

Det kanske inte är hennes fel alls? Det är nog bara bristerna du hade som ledde till att det blev såhär för dig.

Man är ju väldigt ensam när man är narkoman. Är det inte väldigt lätt att bli kär i vem som helst som ger en uppmärksamhet då? Eftersom att dom flesta inte vill ha med narkomaner att göra? Du får inte glömma att hon får betalt, detta är hennes jobb. Hon hade ju inte daltat med dig annars. Man måste väl kunna ge en kram utan att det ska sexualiseras, kan jag tycka, om man haft en längre kontakt. Dom som har hand om er får väl visa glädje åt era framsteg på något vis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in