• 7
  • 8
2025-10-22, 12:27
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det är riktigt. Helt olämpligt.
Vänskaplig yrkesmässig relation är okej, t ex en kram efter att en patient öppnat sig.

Det där mötet som du tackade ja till, har det med behandlingen att göra?

Jag förstår hur du tänker, men en klient är i underläge. Kramar ska användas ytterst restriktivt, och ska alltid föregås av en fråga om det är ok för klienten, men som sagt inga kramar alls är riktlinjen.

Varför? Det stärker klienten att hantera sina känslor, att behandlaren litar till klientens egen förmåga att hantera det som uppstår. Börjar behandlaren kramas störs processen, det är också en maktmarkering eftersom relationen är ojämlik. Behandlaren är inte en förälder eller vän. https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf

Edit* Länken ringar inte riktigt in vad jag menar, och underlaget är unga personer, men är en hint om riktning och komplexitet kring ämnet. Det handlar om respekt och integritet.
Senast redigerad av skoputs 2025-10-22 kl. 12:35.
Citera
2025-10-22, 12:34
Medlem
Tycker du ska gå på helgaktiviteten och inte tänka så mycket.

Behandlare får ibland också känslor för klienter och det är vissa som blivit ihop sen. Som du beskriver verkar hon tycka om ditt sällskap också.

Bara "go with the flow" som sagt
Citera
2025-10-22, 12:43
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Jag förstår hur du tänker, men en klient är i underläge. Kramar ska användas ytterst restriktivt, och ska alltid föregås av en fråga om det är ok för klienten, men som sagt inga kramar alls är riktlinjen.

Absolut. Jag säger inte emot dig. Jag borde uttryckt mig mer förklarande.
Nu är det ju så att TS i början av tråden berättade att de kramades och inte bara en gång. Du får se mitt inlägg i det perspektivet.
Citera
2025-10-22, 15:31
Medlem
Incendios avatar
Hon ser dig för att det är hennes jobb. Släpp det. Det kan inte och kommer inte att bli något.
Citera
2025-10-22, 16:01
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju

Det tror jag inte.

TS befinner sig i en begränsad miljö där hans typ enda kontakt är dessa människorna, det är otroligt vanligt att människan försöker binda sig med dom som står en närmast och just nu är det personalen. Det är ren psykologi. Hade han mött denna människan ute så hade han inte varit intresserad. Jag ser det som en överlevnadsstrategi. TS befinner sig i ett skört tillstånd.

Det var olämpligt av henne att skämta på det viset med 13:e steget men det var ett roligt skämt som bör tas med en nypa salt.

Nej men det är ju möjligt. Därför TS inte ska stressa utan låta det vara för att se om känslorna håller i sig på längre sikt. Men självklart är risken överhängande för det du säger, är ju en klassiker.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in