Citat:
Ursprungligen postat av
jewandthejews
Går i ett tolvstegsprogram via öppenvården och har på nåt vänster blivit förälskad i en av behandlarna där. Hon är inte min gruppledare utan håller i verkstadsaktiviteter (typ trä, sy, sånt).
Hon är varm, rolig, genuin och får mig att känna mig sedd på ett sätt jag inte upplevt på flera år. Vi klickar bra och skrattar ofta tillsammans. Från början såg jag henne bara som en trygg person, men ju mer jag lärt känna henne desto mer har jag börjat tycka om henne på riktigt – även fysiskt.
Jag vet ju att det aldrig kan bli något. Hon är min behandlare, och det vore helt fel på alla sätt. Men känslorna finns där ändå, och det börjar bli jobbigt. Jag blir nervös i hennes närhet, och vi brukade kramas men jag vågar knappt längre eftersom det börjat betyda för mycket för mig.
Grejen är att hon nyligen hörde av sig till mig utanför arbetstid och frågade om jag ville gå på ett möte (fortfarande kopplat till programmet). Jag sa ja, men nu känns det jävligt förvirrande. Det är antagligen fortfarande i hennes roll som behandlare, men det sker på helgen, så det känns mer personligt på nåt sätt.
Jag har inget riktigt forum för att ventilera det här, så jag testar här.
Har någon av er varit med om nåt liknande? Hur hanterade ni det utan att sabba allt eller skämmas ihjäl?
Alla dina varningsklockor borde ringa högt, fast det enklaste är ju att ignorera dem? Eller? Du ska informera din sponsor om dina tankar och känslor, eller dela med dig om det på ett jävla möte.
De förhållningsreglerna som finns är inte bara en massa hittepå, utan det är välgrundade och baserade på riktiga erfarenheter.
Ingår man i ett tolvstegsprogram, finns det förmodligen en anledning bakom. Anledningen är huvudfokuset, trots att det känns 100 gånger bättre att fokusera på allt annat, till exempel en annan person. Det är helt och fullt normalt.. däremot ska man fan inte gå i fällan.
Du förstör inte bara för din egen process, även för hennes. Du är där för dig, hon är där för sig och det är riktigt oansvarigt att inleda någon form av förhållande i er situation.
Ingen som väljer att vara medlem ska behöva utsättas för andra människors drama, för drama
kommer det garanterat att bli. Minsta lilla obalans kan ge förödande konsekvenser och du kommer inte kunna upprätthålla ett normalt förhållande med en annan beroende, speciellt inte under tiden av tillfrisknande.
Jag har åratal av erfarenhet av 12-steg, både lokalt, regionalt och nationellt. Typ alla hamnar i din situation, speciellt under den första tiden. Vissa handlar på känslan, andra inte och 9 av 10 gånger, blir resultatet det samma.
Så dela med din sponsor, typ ring han NU. Tänk om och fokusera på dig själv.