2025-10-15, 23:00
Moderator
Lobengulas avatar
Jag har hängt på FB ett tag nu och jag älskar bevisligen FB och vad det står för. Men.. dessa samlingstrådar där man begraver aktuell diskussion i en enorm arkivtråd? Varför i hela friden gör man så? Ingen vill posta en trådstart för att få den flyttad till en arkivtråd.

Det kan finnas skäl för att ha en samlingstråd men då bör man utvärdera varför. Det kan vara så att det är en diskussion om ett ämne som är aktuellt och fortgår över längre tid och som är värt att bevara i en samlad tråd. Det underlättar för läsaren. Politik inrikes, Media, Kultur, det är områden jag kan se en fördel med att ha en del samlingstrådar (efter noggrann analys).

Men i de flesta forum är de döden för en diskussion och tvärtemot allt FB står för. Begrav inte diskussioner i samlingstrådar om det inte är absolut nödvändigt för att få ett fungerande forum. Speciellt plågsamt är att se samlingstrådar i Reseforumen. Resor är färskvara och ändras hela tiden. Vilken nytta har en samlingstråd om Arlanda? Speciellt som trafiken i forumet är så låg att man får upp senaste halvårets trådar på första sidan?

Släpp diskussionen fri även om det inte blir perfekt paketerat. Det är viktigare med en livlig diskussion än arkivperfektion. Spela roll om samma fråga har ställts 10 gånger senaste halvåret. Förutsättningar kan ha ändrats.

Få orkar läsa en enorm samlingstråd, de dödar den aktiva diskussionen.
Citera
2025-10-15, 23:01
Medlem
Kommer inte hända med OCD-mods som styr
Citera
2025-10-15, 23:32
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag har hängt på FB ett tag nu och jag älskar bevisligen FB och vad det står för. Men.. dessa samlingstrådar där man begraver aktuell diskussion i en enorm arkivtråd? Varför i hela friden gör man så? Ingen vill posta en trådstart för att få den flyttad till en arkivtråd.

Det kan finnas skäl för att ha en samlingstråd men då bör man utvärdera varför. Det kan vara så att det är en diskussion om ett ämne som är aktuellt och fortgår över längre tid och som är värt att bevara i en samlad tråd. Det underlättar för läsaren. Politik inrikes, Media, Kultur, det är områden jag kan se en fördel med att ha en del samlingstrådar (efter noggrann analys).

Men i de flesta forum är de döden för en diskussion och tvärtemot allt FB står för. Begrav inte diskussioner i samlingstrådar om det inte är absolut nödvändigt för att få ett fungerande forum. Speciellt plågsamt är att se samlingstrådar i Reseforumen. Resor är färskvara och ändras hela tiden. Vilken nytta har en samlingstråd om Arlanda? Speciellt som trafiken i forumet är så låg att man får upp senaste halvårets trådar på första sidan?

Släpp diskussionen fri även om det inte blir perfekt paketerat. Det är viktigare med en livlig diskussion än arkivperfektion. Spela roll om samma fråga har ställts 10 gånger senaste halvåret. Förutsättningar kan ha ändrats.

Admin har haft denna tanke och jag minns när du var moderator. Jag ser hellre samlingstrådar än att i en forumdel så diskuteras att 109 trådar handlar om att Centerpartiet nu byter partiledare eller att ett brott har skett i gängkonflikt, eller att för den 198:e gången, vad blir mitt straff om jag gör detta?

Om nu en stor bomb slog ner i Kiev från Ryssland eller en bomb slog ner i Jerusalem från Iran skulle moderatorerna behöva sydväst, regnkappa och gummistövlar för att reda ut alla nya trådar som har en "unik" frågeställning.

Här är admins uttalande:

(FB) Varför finns det två trådar om Charlie Kirks mord?
Senast redigerad av argaangelica 2025-10-15 kl. 23:52.
Citera
2025-10-15, 23:34
Moderator
Maviels avatar
Har du något aktuellt exempel på det här?

Vi har nämligen jobbat hårt med detta och det är länge sedan en tråd sammanfogades.

Om du söker lite finns det flera diskussioner om just detta där även Admin uttalat sig om det här.
Citera
2025-10-15, 23:37
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Admin har haft denna tanke och jag minns när du var moderator. Jag ser hellre samlingstrådar än att i en forumdel så diskuteras att 109 trådar handlar om att Centerpartiet nu byter partiledare eller att ett brott har skett i gängkonflikt, eller att för den 198:e gången, vad blir mitt straff om jag gör detta?

Absolut har du rätt, det kan finnas skäl att ha samlingstrådar som du nämner när C byter partiledare. Detta för att inte klogga ner forumet och döda andra diskussioner. Det jag menar är fleråriga samlingstrådar där man begraver en frågeställning som någon ställt för 5 år sedan.

Alltså att man är försiktig med samlingstrådar, speciellt sådana som är långvariga och inte så aktiva.
Citera
2025-10-15, 23:53
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Har du något aktuellt exempel på det här?

Vi har nämligen jobbat hårt med detta och det är länge sedan en tråd sammanfogades.

Om du söker lite finns det flera diskussioner om just detta där även Admin uttalat sig om det här.

(FB) Den stora Prag-tråden (/mod) Den stora Prag-tråden [/mod]

(FB) Japan - Samlingstråden
Japan - Samlingstråden

(FB) Samlingstråd: Visum till Kina/Hong Kong
Samlingstråd: Visum till Kina/Hong Kong

(FB) Visum till Australien - samlingstråd / mod
Visum till Australien - samlingstråd / mod

(FB) VIKTIGT att tänka på vid USA resa.
VIKTIGT att tänka på vid USA resa.

Många av dessa trådar är startade för 10-20 år sedan. När det gäller resor så händer det saker hela tiden, det är inte speciellt värdefullt att läsa ett inlägg om vad man ska tänka på vid en USA resa för 20 år sedan.

Nå, detta är ett axplock från reseforumen och jag är inte aktiv i alla forum på FB så jag kan inte säga om det förekommer överallt. Men det är bra att saken uppmärksammats och att det arbetas på att komma framåt. Som inom all förvaltning så tar det tid att ändra saker och ting
Citera
2025-10-16, 00:04
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
(FB) Den stora Prag-tråden (/mod) Den stora Prag-tråden [/mod]

(FB) Japan - Samlingstråden
Japan - Samlingstråden

(FB) Samlingstråd: Visum till Kina/Hong Kong
Samlingstråd: Visum till Kina/Hong Kong

(FB) Visum till Australien - samlingstråd / mod
Visum till Australien - samlingstråd / mod

(FB) VIKTIGT att tänka på vid USA resa.
VIKTIGT att tänka på vid USA resa.

Många av dessa trådar är startade för 10-20 år sedan. När det gäller resor så händer det saker hela tiden, det är inte speciellt värdefullt att läsa ett inlägg om vad man ska tänka på vid en USA resa för 20 år sedan.

Nå, detta är ett axplock från reseforumen och jag är inte aktiv i alla forum på FB så jag kan inte säga om det förekommer överallt. Men det är bra att saken uppmärksammats och att det arbetas på att komma framåt. Som inom all förvaltning så tar det tid att ändra saker och ting

Då är din riktning reseforumet du är angelägen om att tillåta nya trådar? Typ "Fredrikshamn vad är aktuellt" , " Japan, vad ska jag inte missa" ? Där är jag helt på din sida, länder och städer förändras.
Citera
2025-10-16, 00:10
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Då är din riktning reseforumet du är angelägen om att tillåta nya trådar? Typ "Fredrikshamn vad är aktuellt" , " Japan, vad ska jag inte missa" ? Där är jag helt på din sida, länder och städer förändras.

Ja precis, det kan skilja sig mellan forumen. I forum som har mycket trafik kan man behöva styra upp det med samlingstrådar.
Citera
2025-10-16, 00:18
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:

Du har helt i vad du säger… detta konstanta ”det finns en tråd” vilket gör att ens inlägg läggs in i ett sorts arkiv. Fick nyligen min egen tråd kring det absurda i att Coco & Carmen var fullbokat på en lördag papperskorgad då den såg som att den skulle in i samlingstråden. (Och där naturligtvis försvinna helt i hundratals frågor och vinklar…)

Det ÄR ett stort problem här att samlingstrådar blir någon form av ”evig” sticky som inte tar hänsyn till tid och förändring.

Vad kan vi göra för att förbättra FB på denna punkt?
Citera
2025-10-16, 00:27
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Du har helt i vad du säger… detta konstanta ”det finns en tråd” vilket gör att ens inlägg läggs in i ett sorts arkiv. Fick nyligen min egen tråd kring det absurda i att Coco & Carmen var fullbokat på en lördag papperskorgad då den såg som att den skulle in i samlingstråden. (Och där naturligtvis försvinna helt i hundratals frågor och vinklar…)

Det ÄR ett stort problem här att samlingstrådar blir någon form av ”evig” sticky som inte tar hänsyn till tid och förändring.

Vad kan vi göra för att förbättra FB på denna punkt?

Tack för att jag inte är ensam om att se problemet. Ska man vara ärlig så har admin och mods sett problemet i många år men det finns liksom ingen quickfix på det. Hade det funnits så hade det nog implementerats.

Jag tror inte på att admin bestämmer något generellt. Delforumen är så olika att det borde delegeras till mods inom respektive forum. De är kunniga om sina forum och kan hantera det. Mycket är nog arv från gamla mods som fått leva kvar. Tider förändras, nya mods måste våga att bryta mönster och se till forumets bästa.
Citera
2025-10-16, 00:34
Medlem
sykkelpumps avatar
För min del har jag länge retat mig på ”Jag såg en Polis”.
Halvtaskiga trådstarter där det nyss hänt något och är ont om information, skickas ofta slentrianmässigt dit… och sedan dör dom.
Citera
2025-10-16, 00:36
Medlem
Fantens avatar
Det absolut sundaste tycker jag vore om man lät typiska trådar, som egentligen hör hemma i en stortråd, få leva så länge dom bär så att säga - för att sedan infoga dom i lämplig stortråd. Många av den typen av trådar blir ändå kanske en handfull inlägg och sen dör dom ut.

Det är synd att det inte blev något av taggarna. Kanske om man hade tvingats väja tre taggar innan man fick posta sin tråd? Nåja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in