Citat:
Ursprungligen postat av
Lobengula
Jag har hängt på FB ett tag nu och jag älskar bevisligen FB och vad det står för. Men.. dessa samlingstrådar där man begraver aktuell diskussion i en enorm arkivtråd? Varför i hela friden gör man så? Ingen vill posta en trådstart för att få den flyttad till en arkivtråd.
Det kan finnas skäl för att ha en samlingstråd men då bör man utvärdera varför. Det kan vara så att det är en diskussion om ett ämne som är aktuellt och fortgår över längre tid och som är värt att bevara i en samlad tråd. Det underlättar för läsaren. Politik inrikes, Media, Kultur, det är områden jag kan se en fördel med att ha en del samlingstrådar (efter noggrann analys).
Men i de flesta forum är de döden för en diskussion och tvärtemot allt FB står för. Begrav inte diskussioner i samlingstrådar om det inte är absolut nödvändigt för att få ett fungerande forum. Speciellt plågsamt är att se samlingstrådar i Reseforumen. Resor är färskvara och ändras hela tiden. Vilken nytta har en samlingstråd om Arlanda? Speciellt som trafiken i forumet är så låg att man får upp senaste halvårets trådar på första sidan?
Släpp diskussionen fri även om det inte blir perfekt paketerat. Det är viktigare med en livlig diskussion än arkivperfektion. Spela roll om samma fråga har ställts 10 gånger senaste halvåret. Förutsättningar kan ha ändrats.
Få orkar läsa en enorm samlingstråd, de dödar den aktiva diskussionen.
Du har helt i vad du säger… detta konstanta ”det finns en tråd” vilket gör att ens inlägg läggs in i ett sorts arkiv. Fick nyligen min egen tråd kring det absurda i att Coco & Carmen var fullbokat på en lördag papperskorgad då den såg som att den skulle in i samlingstråden. (Och där naturligtvis försvinna helt i hundratals frågor och vinklar…)
Det ÄR ett stort problem här att samlingstrådar blir någon form av ”evig” sticky som inte tar hänsyn till tid och förändring.
Vad kan vi göra för att förbättra FB på denna punkt?