Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-09-11, 19:25
  #1
Medlem
melackos avatar
Finns en väldans massa trådar om vad man ska tänka på när man reser till USA. Tänkte att de var lika bra att starta en samlingstråd för detta ämne. Hoppas det går bra för moderatorerna?

Jag kan väll lika gärna börja posta då.

Bokade min resa till USA igår hos Big Travel. Reser med Continental Airlines 17 juni - 7 augusti nästa sommar. Vad är de nu ja ska tänka på som är viktigt före jag drar. Pass och bagage är ju en självklarhet, men vad mer?

Köpa adapter till mobil laddare på clas ohlson har jag hört man ska göra.
Om man stannar mindra än 90 dagar så behövs ju inget visum har jag hört, stämmer detta? Om så är fallet så behöver man väll heller inte fixa ett papper eller va de var på att man är straffad/ostraffad?

Men ska också kunna säga i tullen vilken adress man kommer bo på, eller?

Snus, hur mycket får man ta in i landet?

Den där blanketten som alla pratar om är det nånting man måste tänka på före man åker eller får man fylla i den på flygplanet?

Även hört nånting om att man måste kunna bevisa på något sätt att man inte kommer att stanna i usa i mer än 90 dagar?

De jag helt enkelt vill få reda på i denna tråd är. Räcker det med att boka biljett, ta med sig pass och bagage och dra till arlanda, checka in och hoppa på planet, eller vad är det mer man eventuellt ska tänka på när man resar till USA?

Eftersom planering av en resa är väldigt viktigt så hoppas jag på att bara dom som vet vad dom pratar om postar i denn tråd. På så sätt kan vi alla känna oss säkra när vi åker till USA.

Tack på förhand.
Citera
2007-09-11, 19:30
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Ett tips, när de fråga vad du ska göra, prata bara nöje, inte arbete eller konferens som jag gjorde!
Fick sitta i ett rum å bli förhörd om vad jag skulle göra.
Citera
2007-09-11, 19:44
  #3
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ett tips, när de fråga vad du ska göra, prata bara nöje, inte arbete eller konferens som jag gjorde!
Fick sitta i ett rum å bli förhörd om vad jag skulle göra.


Det låter inte så roligt. Hur lyckades du prata dig ur situationen?

Om dom frågar alla vad dom ska göra, blir inte köerna enorma? Jag hara bara 2timmar på mig att byta flight i Newark
Citera
2007-09-11, 19:44
  #4
Medlem
Åker varje år till USA på konferens, har gjort i 8 år. Aldrig blivit intagen till ett rum. Snacket löser ju sig vid imigration-disken.

Ha det gröna visumet ifyllt så löser sig allt..och just det, kryssa inte för att du är terrorist.
Citera
2007-09-11, 19:46
  #5
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Om man stannar mindra än 90 dagar så behövs ju inget visum har jag hört, stämmer detta

Det stammer bra.

Citat:
Men ska också kunna säga i tullen vilken adress man kommer bo på, eller?

Det skriver du i blanketten som du fyller ut pa planet

Citat:
Snus, hur mycket får man ta in i landet?

Vet inte. I varsta fall sa far du kopa Copenhagen.

Citat:
Den där blanketten som alla pratar om är det nånting man måste tänka på före man åker eller får man fylla i den på flygplanet?

Far du pa planet ungefar halvvags till USA.

Citat:
Även hört nånting om att man måste kunna bevisa på något sätt att man inte kommer att stanna i usa i mer än 90 dagar?

Returbiljetten brukar funka bra som bevis.

Citat:
De jag helt enkelt vill få reda på i denna tråd är. Räcker det med att boka biljett, ta med sig pass och bagage och dra till arlanda, checka in och hoppa på planet, eller vad är det mer man eventuellt ska tänka på när man resar till USA?

Det ar ungefar sa dar enkelt. Se till att det framstar tydligt att du inte tanker stanna i USA samt att du har en legitim anledning att aka dit (semester ar en bra anledning).
Citera
2007-09-11, 19:46
  #6
Medlem
Hellfir3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Den där blanketten som alla pratar om är det nånting man måste tänka på före man åker eller får man fylla i den på flygplanet?

Man får den och fyller i den på flygplanet.
Citera
2007-09-11, 19:48
  #7
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veberödsmannen
Ha det gröna visumet ifyllt så löser sig allt..och just det, kryssa inte för att du är terrorist.

Kryssa inte heller for att du var medlem i det tyska nazistpartiet mellan 1932 och 1945 eller att du ar en eftersokt krigsforbrytare.
Citera
2007-09-11, 19:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palpatine
Kryssa inte heller for att du var medlem i det tyska nazistpartiet mellan 1932 och 1945 eller att du ar en eftersokt krigsforbrytare.

Nej, den är viktig.
Citera
2007-09-11, 20:02
  #9
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palpatine
Kryssa inte heller for att du var medlem i det tyska nazistpartiet mellan 1932 och 1945 eller att du ar en eftersokt krigsforbrytare.

hahaha.

Det gröna visumet är alltså pappret som man får på planet, för att sedan lämna till immegrationstullen när man anländer till usa?
Citera
2007-09-11, 20:03
  #10
Medlem
Palpatines avatar
En del av fragorna pa kortet kan anses vara fjantiga vid forsta anblicken. Dock ar det en metod i galenskapen. Det ar namligen ett satt att fa laglig anledning till att utvisa nagon obekvam person. Typ, man kan utvisa den gamle nazistiske krigsforbrytaren till Tyskland utan nagon annan officiell anledning an att han ljog nar han fyllde i kortet. Med andra ord sa ar det mer an metod att utvisa obekvama personer an att forhindra dom fran att komma in.
Citera
2007-09-11, 20:04
  #11
Medlem
Palpatines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
hahaha.

Det gröna visumet är alltså pappret som man får på planet, för att sedan lämna till immegrationstullen när man anländer till usa?

Ja.
Citera
2007-09-11, 20:06
  #12
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palpatine
En del av fragorna pa kortet kan anses vara fjantiga vid forsta anblicken. Dock ar det en metod i galenskapen. Det ar namligen ett satt att fa laglig anledning till att utvisa nagon obekvam person. Typ, man kan utvisa den gamle nazistiske krigsforbrytaren till Tyskland utan nagon annan officiell anledning an att han ljog nar han fyllde i kortet. Med andra ord sa ar det mer an metod att utvisa obekvama personer an att forhindra dom fran att komma in.

Och vad menar du med obekväma personer? Om man till exempel har åkt dit för rattfylla eller fortkörning eller liknande, är usa så stränga då så att man klassas som "obekväm" ?

Vad kan de finnas för olika anledningar till att man inte kommer in i usa, förutom dom självklara?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f543709

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback