Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-04-14, 12:39
  #1
Medlem
Meccans avatar
Hej,

Jag håller på att att fixa ett visum för ett år till Australien och i ansökan under "Character details" är en punkt "Have you ever been convicted of a crime or offence in any country (including any convictions which is now removed from official records)?" och det har jag. Är 21 nu men har åkt dit för brott mot knivlagen/urkundsförfalskning när jag var 15 och bedrägeri när jag var 17. Saken är också att jag måste skriva ner "the nature of the offence and full details of sentance and dates" vilket också känns sådär. Kan jag hoppa över detta och rent av svara nej på frågan eller kommer de kolla upp mig och neka mig visa och om jag svarar ja och om jag skriver ner brotten kommer jag ändå bli nekad? Någon som vet hur det funkar. Skulle ju suga om jag måste ställa in min resa för att jag blir nekad visum.

Edit: Dagsböter var straffet.
Citera
2007-04-16, 14:23
  #2
Medlem
Meccans avatar
Tror jag klarar mig nu i alla fall, hittade detta på http://www.immi.gov.au/media/fact-sh...9character.htm (kan vara bra att veta för alla andra som är oroliga) ;

A person will fail the character test where:

* they have a substantial criminal record

Substantial criminal records:

A person is deemed to have a substantial criminal record if they have been:

* sentenced to either death or life imprisonment
* sentenced to a term of imprisonment for 12 months or more
* sentenced to two or more terms of imprisonment (whether on one or more occasions), where the total of those terms is two years or more
* acquitted of an offence on the grounds of either unsoundness of mind or insanity and, as a result, the person has been detained in a facility or institution.
Citera
2007-04-16, 15:15
  #3
Medlem
Suomis avatar
Kommer inte vara att några problem för dig att få visumet.
Citera
2007-04-16, 17:01
  #4
Medlem
Meccans avatar
Tack; men de lär väl ändå krångla lite med papper från polisen dock, men det får man väl stå ut med.
Citera
2007-05-18, 15:37
  #5
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meccan
Tack; men de lär väl ändå krångla lite med papper från polisen dock, men det får man väl stå ut med.

...Eller sa skriver du bara att du ar ostraffad nar du ansoker, de lar ju knappast kolla upp en sadan sak. Dessutom om de skulle gora det sa ar det inget brott de bryr sig om, sa du kan iofs likval skriva upp det. De ar la mer intresserade av terrorister och annat lost folk. Jag hade inget problem att fa work & holiday visa och ar straffad som ung och dum.

Lycka till.
Citera
2007-05-19, 12:31
  #6
Medlem
Kivans avatar
Som sagt: Naturligtvis fyller du in i ansökan att du aldrig begått något brott, inte har AIDS, inte tänker begå terrordåd etc.

Du borde inte få några problem.
Citera
2007-07-27, 22:03
  #7
Medlem
Skaffa Visa

Tänkte höra om det är någon som vet någon bra sida där man kan ansöka om Visa.
Citera
2007-07-27, 22:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby 88
Tänkte höra om det är någon som vet någon bra sida där man kan ansöka om Visa.

Vad menar du...? ansöka om Visa? Visa-kort? eller menar du Visum?...och i så fall...var ska du resa?
Citera
2007-07-28, 11:21
  #9
Medlem
felstavadds avatar
Jag utgår från att det gäller visum till Australien, jag bokar det på resebyrån i samband med att jag köper biljetten. Annars kolla här:
http://www.eta.immi.gov.au/

samt en sida med info, här: http://www.australienguiden.se/infor.php

Fördelen med att ta det via resebyrån är att de ibland kan fixa det gratis, tror det kostar runt 150 spänn annars om man tar det via australiska ambassaden, sök så hittar du nog en hemsida eller telefonnummer.

Givetvis beror det på vad för visum du vill ha, turista eller jobba.

Handlar din fråga om VISA kort så får du vända dig till närmaste bank .
Citera
2007-08-07, 18:24
  #10
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd

Fördelen med att ta det via resebyrån är att de ibland kan fixa det gratis
Gratis blir det ju inte, men de gör sig besväret att söka visumet, vilket man själv kan göra på tjugo minuter.
Citat:
tror det kostar runt 150 spänn annars
150 Euro kostar det.

Till trådskaparen: Gå in på Australiens immigrationsmyndighets hemsida och sök visumet därifrån, jag fick mitt godkänt på två timmar.
Citera
2007-08-08, 13:02
  #11
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Gratis blir det ju inte, men de gör sig besväret att söka visumet, vilket man själv kan göra på tjugo minuter.

150 Euro kostar det.

Till trådskaparen: Gå in på Australiens immigrationsmyndighets hemsida och sök visumet därifrån, jag fick mitt godkänt på två timmar.

150 euro, vad är det för visum? -Jag menar vanligt turistvisum inte nån annan form. Jag fick hem mina biljetter samt visum förra veckan och det kostade inte 150 euro, snarare ingenting.
Förra gången jag var i Australien (typ 3 år sen) så var jag inne på ambasassadens hemsida och kikade, hade jag ansökt själv så hade det kostat runt 150 spänn. Jag frågade vad de tog på resebyrån och de sa att det fixar dom medans jag väntar, behövde bara mitt passnummer och att det inte kostade nåt när dom gjorde det. Sen kanske dom nbara gjorde det för att vara schyssta, det vet inte jag.
Citera
2007-08-11, 13:23
  #12
Medlem
Kivans avatar
Då tar jag tillbaka det jag skrev, jag trodde av gammal vana att vi pratade om working holiday-visum.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f472286

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback